Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bigfarmer12

Utombordare driver inte vid gaspådrag

Rekommendera Poster

Hej! Är ny på båtar och motorer över lag men har satt mig in i att ganska helhjärtat. Har en johnson 10 hästar gt från 1989. 

Problemet är nu att den startar och går kanonfint upp till 5 knop. När jag sen gasar så varvar den bara upp. Har bytt propeller till en splirrans ny men det hjälpte inte. 

För ca 1 månad sen gick den kanon även med full gas, problemet uppstod plötsligt och det första vi gjorde då var att byta propeller.

Tacksam för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är inte någon brytpinne som gott av då? när började detta fenomen? har ni kört på något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-05 vid 19:11 skrev Bigfarmer12:

Hej! Är ny på båtar och motorer över lag men har satt mig in i att ganska helhjärtat. Har en johnson 10 hästar gt från 1989. 

Problemet är nu att den startar och går kanonfint upp till 5 knop. När jag sen gasar så varvar den bara upp. Har bytt propeller till en splirrans ny men det hjälpte inte. 

För ca 1 månad sen gick den kanon även med full gas, problemet uppstod plötsligt och det första vi gjorde då var att byta propeller.

Tacksam för tips!

 

17 minuter sedan skrev RillE:

det är inte någon brytpinne som gott av då? när började detta fenomen? har ni kört på något?

Samma fråga har varit uppe på detta forum tidigare, då har det varit propellrar med en fastvulkad gummibussning mellan navet och själva propellern. Gummibussningan har blivit sliten eller så har vulkningen släppt efter en grundstötning (vilket den skall göra) och så går det bra att köra i lägre hastigheter, men när belastningen ökas slirar propellern på sitt nav eller i gummibussningen.

Jag vet inte riktigt vid vilken motorstorlek som brytpinnarna ersätts av den andra propellertypen, man kan tänka mig att det är runt 10hk...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Inte grundstött, 110% säker på det. 

Propellern är med vulkat nav ingen brytpinne. Köpte en ny propeller för att kolla om det var problemet då den gamla propellern såg sliten ut, men det hjälpte inte alls.

 

Redigerad av Bigfarmer12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Bigfarmer12:

Inte grundstött, 110% säker på det. 

Propellern är med vulkat nav ingen brytpinne. Köpte en ny propeller för att kolla om det var problemet då den gamla propellern såg sliten ut, men det hjälpte inte alls.

 

Och propellern får arbeta ostört i vattnet, jag menar; är motorn justerad riktigt så att inte propellern hamnat för högt upp?

Annars kan man ju dessvärre misstänka att något slirar inne i riggen eller i växelhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Och propellern får arbeta ostört i vattnet, jag menar; är motorn justerad riktigt så att inte propellern hamnat för högt upp?

Annars kan man ju dessvärre misstänka att något slirar inne i riggen eller i växelhuset.

Har tiltat ner den till lägsta hålet. Innan satt det näst längst ner. 

Kan tillägga att när den börjar varva upp så räcker det med att släppa lite på gasen så den går ner till 5 knop och så går den kanon i 5 knop. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kan du göra ett filmklipp så vi ser vad som händer ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev touchwood:

 

Kan du göra ett filmklipp så vi ser vad som händer ?

 

Kan fixa det ikväll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det låter ju klart osannolikt att en ny propeller släpper i vulkningen, men gör ändå så att du ritar med en fet tuschpenna tvärs över hela navet och kör sedan en stund snabbt, så kan du se på propellern flyttat sig relativt till navet, isåfall slirar den ju.

 

Annars kan man ju tänka sig att de koniska kugghjulen som utgör växel och backslag inte sitter fast på sina axlar, men jag vet inte hur sådana är konstruerade, så jag vet inte om det ens är möjligt på en utombordare.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Bigfarmer12:

Har tiltat ner den till lägsta hålet. Innan satt det näst längst ner. 

Kan tillägga att när den börjar varva upp så räcker det med att släppa lite på gasen så den går ner till 5 knop och så går den kanon i 5 knop. 

Nu har jag bytt till en elsnurra, men för några år sedan hade jag en 2,5 hk bensinmotor på min gummibåt, det hände rätt ofta att motorn varvade upp samtidigt som den tappade i hastighet särskilt som jag placerat mig i mitten av båten. Det berodde på att hela båten kom i någon slags självsvängning, och propellern arbetade då i någon slags blandning av luft och vatten. Det var bara att flytta sig litet bakåt så kom propellern djupare och kunde arbeta ostört igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom annat i mellan i onsdags men lyckades komma ut idag! 

Nu var jag helt själv i båten och då gick det som en klocka! Inga problem alls, märkte att den tappade lite i skarpa svänger men det är normalt har jag förstått. 

Kan mitt problem då ha varit viktfördelningen i båten? Vi brukar bara vara 2 stycken som åker. Jag där bak och en i mitten av båten. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så enkelt som att det är en motor med kort rigg på en båt avsedd för lång rigg?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev excel319:

Kan det vara så enkelt som att det är en motor med kort rigg på en båt avsedd för lång rigg?

Jag vet faktiskt inte, fenorna på sidan vid växelhuset strax under kölen. Båten är en crescent 405 från 80 talet 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Bigfarmer12:

Kom annat i mellan i onsdags men lyckades komma ut idag! 

Nu var jag helt själv i båten och då gick det som en klocka! Inga problem alls, märkte att den tappade lite i skarpa svänger men det är normalt har jag förstått. 

Kan mitt problem då ha varit viktfördelningen i båten? Vi brukar bara vara 2 stycken som åker. Jag där bak och en i mitten av båten. 

Ja säkerligen kan det vara så!

Om du inte kan sänka motorn längre ned på akterspegeln kan du prova med olika riggvinklar.

Sedan kanske det kan fungera med sådana där trimfenor man skruvar fast på kavitationsplattan.

Som är visserligen för att snabbare få upp båten i planing, men ser ju även till att propellern får arbeta i ostört vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja säkerligen kan det vara så!

Om du inte kan sänka motorn längre ned på akterspegeln kan du prova med olika riggvinklar.

Sedan kanske det kan fungera med sådana där trimfenor man skruvar fast på kavitationsplattan.

Som är visserligen för att snabbare få upp båten i planing, men ser ju även till att propellern får arbeta i ostört vatten.

Ska testa att köra med motorn vinklad som den var när vi köpte den (näst längst in) och omfördela vikten i båten lite. Återkommer med resultat

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu testat och det får bli motorn intiltad max. Omfördela vikten lite och den gick bra förutom att när vi körde ut så betedde den sig som innan (bifogar en video) men det hjälpte att stänga av den och starta den igen, sen gick den bra! Likadant på vägen hem efter ett besök på en ö. Några idéer vad det kan bero på?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-11 vid 22:26 skrev Georg_Ohm:

Ja säkerligen kan det vara så!

Om du inte kan sänka motorn längre ned på akterspegeln kan du prova med olika riggvinklar.

Sedan kanske det kan fungera med sådana där trimfenor man skruvar fast på kavitationsplattan.

Som är visserligen för att snabbare få upp båten i planing, men ser ju även till att propellern får arbeta i ostört vatten.

Dum fråga kanske men kan mycket tång och sjögräs i vattnet påverka? Var väldigt mycket idag  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Bigfarmer12:

Dum fråga kanske men kan mycket tång och sjögräs i vattnet påverka? Var väldigt mycket idag  

Ja men bara om det fastnar i propellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja men bara om det fastnar i propellern.

Lite svårt att se kanske men blir ju inte klok på motorn så försöker hitta alla möjliga anledningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Bigfarmer12:

Lite svårt att se kanske men blir ju inte klok på motorn så försöker hitta alla möjliga anledningar

Har su konstaterat att propeller inte slirar på,axeln, genom att markera med tuschpenna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Har su konstaterat att propeller inte slirar på,axeln, genom att markera med tuschpenna?

Nej det har jag faktiskt inte, men eftersom den gick bra efter jag stängde av den och startade på nytt så känns det konstigt att det skulle vara det. Körde runt med full gas i kanske 15 minuter idag utan att tappa drivkraft. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...