Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
TheHeadroom

Volvo penta aq125 motorhaveri, det bara small till?

Rekommendera Poster

Fjärde turen för i år med gammal Solvigg 21 och VP AQ125A. Förra året åkte vi mycket och har själv servat den med ny olja/filter i motorn och bytt drevolja. Gått bra men idag hände det. Gick som vanligt bra i 20 knop, kylde bra, varvtal normalt, olja kollad och normalt tryck. Plötsligt "smällde" det till och motorn tvärdog. Ville inte starta igen, som att det är stopp. Bogsering hem till bryggan...

Vid friläge kan jag snurra propellern, men försöker jag snurra remskivan är det nästan stumt. Ser inget annat konstigt. Inget läckage eller sådant. 

Vad kan vara fel och var börjar jag felsöka mer när den fortfarande ligger kvar i vattnet? 

20200422_121122.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min första tanke är att kamremmen sagt upp sig, iså fall är det ventilsallad i motorn..

Vet Du när kamremmen byttes senast?

Perra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev TheHeadroom:

Fjärde turen för i år med gammal Solvigg 21 och VP AQ125A. Förra året åkte vi mycket och har själv servat den med ny olja/filter i motorn och bytt drevolja. Gått bra men idag hände det. Gick som vanligt bra i 20 knop, kylde bra, varvtal normalt, olja kollad och normalt tryck. Plötsligt "smällde" det till och motorn tvärdog. Ville inte starta igen, som att det är stopp. Bogsering hem till bryggan...

Vid friläge kan jag snurra propellern, men försöker jag snurra remskivan är det nästan stumt. Ser inget annat konstigt. Inget läckage eller sådant. 

Vad kan vara fel och var börjar jag felsöka mer när den fortfarande ligger kvar i vattnet? 

20200422_121122.jpg

Motorn går alltså inte att dra runt utan kraftigt motstånd.

Vrid då inte mer på remskivorna.

Du kan ju alltid skruva loss ventilkåpan överst på motorn och se hur det ser ut med ventiler och kamaxel. Det är nämligen lätt att misstänka ett ventilras.

Du kan ju även kolla kamremmen, så att den är hel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev snoy:

Min första tanke är att kamremmen sagt upp sig, iså fall är det ventilsallad i motorn..

Vet Du när kamremmen byttes senast?

Perra.

Två själar i samma tanke!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bygger inte denna på b23 eller b230? ventilerna brukar klarar sig på bilmotorerna i alla fall.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liknande sak hände mig för många år sedan med en 140-motor. Då var det fjädrarna i ryckdämparen, lamellen på en bil, som lossnat och låste motorn. Blocknyckel och långt rör användes, men motorn gick inte att rubba.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kamremmen är hel men vet inte när den byttes men ser nu att tänderna blivit slitna/"smala", det har jag inte minne av att det varit så förut. Kanske blev det så när det tog tvärstopp?

Jag får lyfta på locket nästa vecka, genom oljelocket ser man ju inte mycket men ingen uppenbart i alla fall.

 

Jag tror aq125 är en B21 när det är enkel förgasare. 

 

20210605_205505.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Plockat isär och lossat kamrem, den var klart dålig (dock en av bultarna till kåpan satte stopp för kvällens vidare övning innan allt är borta).

När jag sen vrider på hjulet till kamaxel så "klickar" den fram på sina fyra lägen, verkar helt ok. Ventiler därmed ok?

Men undre, remskivan vevaxel, vill inte gå runt. Går att vrida några grader fram och bakåt. Borde inte det gå? Eller kan det vara något annat i överföringen till drevet som det blivit stopp i?

20210613_185620.jpg

Redigerad av TheHeadroom
Mer förklarande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skuren kolv eller vevlager? Vevstake av? Kan möjligtvis vara att dubbellagerboxen i drevet har skurit.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...