Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej! Behöver hjälp med min motorbåt o motorn i den. Sitter en AQ115. Är novis gällande meckandes. En frostplugg har troligtvis lossnat eller spruckit och den läcker kylarvatten. Förra ägaren satte dit den för 2 v sen och jag har bara kört typ 10 distans efter det. Har ringt runt till meckarfirmor men alla är upptagna. Finns det nån här på forumet som kan tänkas rycka ut till norra Stockholm för att hjälpa till. Ersättning utgår såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl ett ypperligt tillfälle att träna på att mecka, finns på youtube hur man byter frostbricka, ingen raketvetenskap precis

 

Eller så pratar du med förre ägaren att fixa problemet.

 

Sedan kan det ju naturligtvis vara så att det finns ett annat fel som gör att det läcker.

Att äga en gammal AQ115 utan att kunna skruva är ingen bra kombo, blir gärna dyrt om man ska lämna in varje gång det krånglar.

Så det är läge att kavla upp skjortärmarna.😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att köpa en plugg i rostfritt om motorn är sjövattenkyld. Finns i båthandeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kör en rostfri plugg. Tack för länken till videon! Jag fattar hur man ska göra men känner mig osäker på att flytta allt som behövs för att komma åt eller isf sen när det ska tillbaka. Är väl så att man måste skruva lite själv men också lära av andra. Nu har jag båten med den här motorn och försöker göra det bästa av det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken frostplugg är det som läcker? Har du någon bild.

 

Om vi får reda på det så kanske det går att vägleda lite hur du fixar problemet själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se det så här @romario: En begagnad båt blir aldrig riktigt din, förrän du tagit dig igenom första reparationen. Var glad att det sker så här tidigt. Lycka till!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-05 vid 09:09 skrev Gelis:

Är väl ett ypperligt tillfälle att träna på att mecka, finns på youtube hur man byter frostbricka, ingen raketvetenskap precis

 

Eller så pratar du med förre ägaren att fixa problemet.

 

Sedan kan det ju naturligtvis vara så att det finns ett annat fel som gör att det läcker.

Att äga en gammal AQ115 utan att kunna skruva är ingen bra kombo, blir gärna dyrt om man ska lämna in varje gång det krånglar.

Så det är läge att kavla upp skjortärmarna.😀

AQ115 har inte sådana pluggar som i filmen. Den har expanderpluggar, och de går inte att få ut på det där viset. Man borrar ett hål i den och bänder ut den med en skruvmejsel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns filmer med expanderande på tuben också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen har förra ägaren lurat dig och inte bytt frostbrickan eller så har han slagit sönder den vid montage.

Det ser ju ut som att det är ett litet hål i mitten av brickan. Kan ju vara så att den som satt dit brickan använt en smal don när brickan ska expanderas. Och donen försvagat brickan i mitten.

 

Vilket fall som helst så är det ju lite halvtrångt men skulle tro att det räcker med att ta bort oljefiltret för att skapa lite mer svängrum.

 

Nu vet jag inte för det är svårt att se på bilden, men är det ett litet hål så kan du ev dra dit en kort plåtskruv (helst rostfri) med lite silikon på gängorna som en tillfällig åtgärd för den här säsongen.

 

Här gör dom det på en B18/B20 lika som din

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åtgärdat nu med hjälp av en kompis. En annan fråga. Vad är det viktigaste grejerna att ha på båten för att kunna fixa enklare fel? Typ filtrer, packningar, tändstift etc 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generatorrem, impeller, en rulle vulktape, motorolja. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja kan man säga fast termostaten är inte nödvändig, men ligger kanske inte ivägen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute och körde idag och efter ca 10 min så flög pluggen ut igen. Har bankat in en ny som ni ser på bilden. Ska den ännu längre in? Det här känns skumt att den flyger ut varje gång. Har jag gjort nåt fel?

Det är den vänstra

 

 

D7B160A9-907F-46D9-A146-2267C71D69E8.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste klappa till med en dorn på mitten av pluggen så

hårt att det blir en inbuktning på mitten av pluggen,

då expanderar den så att den sitter fast..

Perra

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste vara en halvrund don med lite större diameter, annars så blir det samma sak igen dvs hål i pluggen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Gelis:

Det måste vara en halvrund don med lite större diameter, annars så blir det samma sak igen dvs hål i pluggen.

Jag brukar använda en kulhammare. Om det är svårt att komma åt så lägger du kulhammarens kula mot pluggen och slår på med en annan hammare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåt sånt? Går det att slå in den jag börjat med? Har smetat permatex o knackat på den

159EE3C8-5385-46D4-90BE-FA3C95DFF2E8.png

0A99BCAD-2D06-4BC0-898D-746838A591CD.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe dom där fungerar inte.

 

Gör som @Faderullan skriver kulhammare och slå med en annan hammare

 

image.png.938198150268f376f4f137ce358d5847.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inte hammare mot hammare, farligt med splitter, slå med en klubba av annar material.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev wetallt:

inte hammare mot hammare, farligt med splitter, slå med en klubba av annar material.

Kan ge ögonskador!

Därför skall du inte heller banka ned bergskilarna med den där metallhammaren som säljs tillsammans med kilarna. Nu byter jag ämne... men ta det försiktigt och i använd en tung plasthammare till både bergskilar och till att banka på kulhammaren med.

Det kan fungera om du lindar in den ena hammarens, eller bådas slagyta med eltape. Men tapen brukar gå söder efter tiotalet slag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...