Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Brunnsviken

Stålpropeller, hur jämna behöver kanterna vara?

Rekommendera Poster

Jag tog mig in på lite för grunt vatten vid bryggan och gled utan ilagd växel in i lerbotten, så att skädda/propeller fastnade lätt. Tog mig försiktigt loss igen.

 

När jag kollade nu har kanterna på min stålpropeller blivit aningen ojämna. Inga djupa jack, men tidigare har kanterna känts skarpa och nu känns de lite, lite ojämna. Knappt märkbart, men lite ändå.

 

Frågan är: spelar det någon roll? Måste den in för slipning? Jag ska uppdatera med bilder om det hjälper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På din beskrivning så skulle jag inte tro det är någon fara, men bilder kommer underlätta bedömningen förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Uppdatering med bilder: det blev ju några jack på bladen. Så vad borde jag göra? Jämna av med smärgelduk, lämna in till propellerfixare nu/senare, eller inte oroa mig så mycket?

FC02EB04-A79C-4AD8-BA3A-86BF9B50D024.jpeg

B875BBF9-B939-4C0B-A109-44D0CA30A5BA.jpeg

62E743EF-051B-4697-A3E9-835DF2369DE3.jpeg

3EF8FCD5-9C48-4E60-B05C-B82F8346E02D.jpeg

 

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där ser väl alla propellrar ut!

 

Jag skulle nöja mig med att fila bort graderna och ta lite smärjelduk för att jämna till det sista.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Så där ser väl alla propellrar ut!

 

Jag skulle nöja mig med att fila bort graderna och ta lite smärjelduk för att jämna till det sista.

 

Ser ju mest ut som en skada i lacken, ok, litet nagg i kanten. Jag vet inte ens om du behöver plocka upp filen ur verktygslådan, det räcker nog med litet smärjelduk, och sedan på med ett penseldrag med grundfärg och ett med ytfärg enligt tillverkarens rekommendation, ja om du ens behöver måla...?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver tack och lov inte målas @Georg_Ohm, rostfri propp den här gången. På den tiden jag hade målad aluminium var det inte lätt att få färgen att sitta. Det gjorde i och för sig inte så mycket, Propellertrim tjänade bra på mig under åren när jag lyckades använda propellern som grävskopa utanför bryggan mer än en gång. Man borde ta hit ett mudderverk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Behöver tack och lov inte målas @Georg_Ohm, rostfri propp den här gången. På den tiden jag hade målad aluminium var det inte lätt att få färgen att sitta. Det gjorde i och för sig inte så mycket, Propellertrim tjänade bra på mig under åren när jag lyckades använda propellern som grävskopa utanför bryggan mer än en gång. Man borde ta hit ett mudderverk.

Vad bra då, då var det bara någonting som speglades i den blanka ytan så att det såg ut som om den var målad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räcker med att gå på med en fil och för hand jämna av kanterna. Det där kommer inte att påverka balansen av propellern så att motorn tar skada. Men gör kanterna jämna så ingen skadar sig på den. Det brukar kunna bli vassa kanter när man går på sten och både du, när du hanterar propellern, och ett barn som simmar kan skada sig på en hackig propeller.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...