Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jens_Sthlm

Varmgång kad 42

Rekommendera Poster

Har en volvo penta kad 42 som går varm, räcker med att köra över 1200 varv för att den ska gå varm.

Problemet uppstod efter vinterförvaringen. Det jag gjorde i vintras var att byta termostater.

Det är inte fel på termostaterna, har prövat med två nya.

När jag kör utan termostater får jag inte upp den i ens arbetstempratur.

När jag öppnar avluftningen på turbon flödar glykolen fint.

termostathuset blir ordentligt varmt och glykolen i expansionskärlet är iskall.

 

Kylvattnet flödar fint och det systemet är rensat i höstas.

Funderar på om problemet sitter i värmeväxlaren? Eller kan det vara cirkpumpen?

Jag är lite fundersam på hur värmeväxlaren ska rengöras i såna fall, är rädd att jag har sönder något, har sett en film på en som byggde ett system med en pump som körde runt någon vätska, fördelen med den metoden är ju att man inte behöver riva ner något som är tätt.

 

Tipps mottages tacksamt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den inte blir varm utan termostater och överhettad med termostater, då är det inte fel på cirkulationspump, Värmeväxlare, Slangar, luft och och och...

Uppenbarligen är något tokigt med termostaten - har du provat att koka dom på spisen, se vilken temperatur de öppnar?

Kan de vara felmonterade - är det säkert rätt sort? Vad var fel på de gamla?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Om den inte blir varm utan termostater och överhettad med termostater, då är det inte fel på cirkulationspump, Värmeväxlare, Slangar, luft och och och...

Uppenbarligen är något tokigt med termostaten - har du provat att koka dom på spisen, se vilken temperatur de öppnar?

Kan de vara felmonterade - är det säkert rätt sort? Vad var fel på de gamla?

 

Ja nu börjar jag förlora förståndet. Jag har totalt köpt 4 termostater (2 uppsättningar), har köpt av volvo penta handlare, originaldel, samma symptom med alla. Jag har kokat dom och de öppnar som de ska.

Handlaren (micab) säger att det garanterat är rätt sort.

Anledningen till bytet var att jag tyckte att motorn gick lite varm  förra säsongen när jag körde över 2 timmar i marschfart (3200 varv), efter bytet är det alltså katastrofalt värre.

Dom är rätt monterade och jag har bytt gummipackningen som sitter runt termostatplattan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostaterna kan vi utesluta, tog termostatpaketet från min andra motor för att testa, fortfarande samma fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ohoj! tråkigt när det strular, funkade allt i höstas efter arb  med kylsystemet?

säkert att det flödar rätt på sjösidan ,känn eller mät tempen på olika komponenter  finns det en motor bredvid kan man jämföra . ventilen vid skrovet :öppnas kulan fullt där  mer frågor än svar men men kostar inte felsöka  hoppas på återkoppling när det funkar vänligen  B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev bemek:

ohoj! tråkigt när det strular, funkade allt i höstas efter arb  med kylsystemet?

säkert att det flödar rätt på sjösidan ,känn eller mät tempen på olika komponenter  finns det en motor bredvid kan man jämföra . ventilen vid skrovet :öppnas kulan fullt där  mer frågor än svar men men kostar inte felsöka  hoppas på återkoppling när det funkar vänligen  B

Sjövattensidan är felfri. Jag är rätt säker att bekymret ligger i det interna systemet eftersom termostathuset blir väldigt varmt medans det är iskallt i expansionskärlet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också en Kad42 som larmar för att den blir för varm OM jag inte varvar upp den ordentligt vid start och fortsätter hålla ett ganska högt varv under 10-20 s. 
Ber om ursäkt om jag pekar på något uppenbart, är fortfarande ganska ny i motorbåtsvärden, men för mig var det inte självklart att starta motorn med så pass mycket gas som den min KAD42 kräver. Köpte båten billigt med detta ”problem” (motorn larmar för överhettning) som iofs var ett dödsbo men tydligen inte självklart för dem heller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jens_Sthlm:

Sjövattensidan är felfri. Jag är rätt säker att bekymret ligger i det interna systemet eftersom termostathuset blir väldigt varmt medans det är iskallt i expansionskärlet.

Vilket expansionskärl har du? svart eller vit burk? Du verkar ha en felfri cirk pump då vattnet cirkulerar från turbon. Har du cirk från slangen som är ansluten på termostathuset med? På något vis verkar du ha stopp mellan block och topp, dvs vattnet stannar i termostathuset. Då kommer min nästa fråga har vinterkonserveringen gått rätt till? Får du övertryck i motorn då du kör motorn? Man kan få lufta av expansionskärlet under gång för att få ur luften i systemet genom att pysa ur trycket genom locket på expansionskärlet. Har du något anslutet till motorns interna kylsystem vv beredare eller värmepaket? Är ju ingen hitec detta interna kylsystem så finns inte många felkällor att leta efter. Vid bristande konservering kan ibland frysskador uppstå så kompression trycker ut i kylsystemet och då förhindrar cirkulationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Coronet26_KAD42:

Har också en Kad42 som larmar för att den blir för varm OM jag inte varvar upp den ordentligt vid start och fortsätter hålla ett ganska högt varv under 10-20 s. 
Ber om ursäkt om jag pekar på något uppenbart, är fortfarande ganska ny i motorbåtsvärden, men för mig var det inte självklart att starta motorn med så pass mycket gas som den min KAD42 kräver. Köpte båten billigt med detta ”problem” (motorn larmar för överhettning) som iofs var ett dödsbo men tydligen inte självklart för dem heller. 

Har aldrig tidigare behövt göra det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev kossor:

Vilket expansionskärl har du? svart eller vit burk? Du verkar ha en felfri cirk pump då vattnet cirkulerar från turbon. Har du cirk från slangen som är ansluten på termostathuset med? På något vis verkar du ha stopp mellan block och topp, dvs vattnet stannar i termostathuset. Då kommer min nästa fråga har vinterkonserveringen gått rätt till? Får du övertryck i motorn då du kör motorn? Man kan få lufta av expansionskärlet under gång för att få ur luften i systemet genom att pysa ur trycket genom locket på expansionskärlet. Har du något anslutet till motorns interna kylsystem vv beredare eller värmepaket? Är ju ingen hitec detta interna kylsystem så finns inte många felkällor att leta efter. Vid bristande konservering kan ibland frysskador uppstå så kompression trycker ut i kylsystemet och då förhindrar cirkulationen.

Gamla kärlet, den svarta.

Har inte kollat om det är cirk vid grova slangen vid termostathus, antar att jag kollar detta genom att starta upp och lossar på stora slangen nätmast termostathuset?

Jag får i rätt mängd glykol så det är ingen luftficka.

Har inget externt anslutet till denna motor.

Vinterkonserveringen genomfördes enligt konstens alla regler.

 

När jag kör på tomgång går tempraturen ner, kan det vara så att cirkpumpen går med dålig effekt på högre varv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här har exakt samma symptom som mig och det berodde på cirkpumpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Jens_Sthlm:

Gamla kärlet, den svarta.

Har inte kollat om det är cirk vid grova slangen vid termostathus, antar att jag kollar detta genom att starta upp och lossar på stora slangen nätmast termostathuset?

Jag får i rätt mängd glykol så det är ingen luftficka.

Har inget externt anslutet till denna motor.

Vinterkonserveringen genomfördes enligt konstens alla regler.

 

När jag kör på tomgång går temperaturen ner, kan det vara så att cirkpumpen går med dålig effekt på högre varv?

Har du cirkulation på sjövattensidan blir min nästa fråga, utbytet av kyla/värme sker ju i värmeväxlaren, avsaknad av kyla leder till varmgång

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev kossor:

Har du cirkulation på sjövattensidan blir min nästa fråga, utbytet av kyla/värme sker ju i värmeväxlaren, avsaknad av kyla leder till varmgång

Ja, det anser jag. När jag kör utan termostater får jag ingen tempratur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev kossor:

Har du cirkulation på sjövattensidan blir min nästa fråga, utbytet av kyla/värme sker ju i värmeväxlaren, avsaknad av kyla leder till varmgång

Har alla KAD drev?

Hursomhelst så får väl trådskaparen kontrollera även sjövattensidan av kylsystemet.

Jag kanske inte läst alla inläggen, men så fort jag ser att min motor blir varmare än vanligt kollar jag sjövattensilen, den kan ju tidvis vara rätt så innehållsrik. Om en tidigare impeller havererat finner man väl fragment av den i silen, om nu den som på KAD43 är monterad efter pumpen.

Min förra båt hade axel och en TAMD31, där hände det sig att den yttre silen på utsidan av skrovet blev illa igensatt av havstulpaner, gammal bottenfärg och annat mer eller mindre organiskt material.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå jens

Har du fyllt på kylvästska efter du bytte termostat?? 

Om du fyller i för mycke så att expansionkärlet fult. Kan det bli cirkulations svårigheter. Prova att minska nivån i kärlet. Så att du får 2-3cm lägre nivå när den är kall 

Torgny. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Torgny-3055:

Hallå jens

Har du fyllt på kylvästska efter du bytte termostat?? 

Om du fyller i för mycke så att expansionkärlet fult. Kan det bli cirkulations svårigheter. Prova att minska nivån i kärlet. Så att du får 2-3cm lägre nivå när den är kall 

Torgny. 

Jag får tillbaka samma mängd som jag tappade ut, den ligger på rätt nivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att töma ut lite mer än standard. Så kommer kanske cirkulation igång. 

Har erfarenhet av det själv.

Eller borra ett hål i termostaten

Torgny 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, ska testa det. Har du möjlighet att förklara på vilket sätt detta skulle hjälpa? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du skruvat isär något och kollat? när jag har haft tempproblem på mina dieselar har det varit pga gamla Impeller rester som kommer farande vid högre flöde. Dvs kolla i sjövatten pumpen, värmeväxlaren samt slangen från intag till sjövattenpump. Det tar inte många minuter

Redigerad av joelfrodin
Gin & Tonic

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du fyllde på kan det skapa en luft ficka någonstans. Om du då har fyllt på lite för mycke kan det bli lite övertryck som gör att cirkulationen inte kommer igång som den ska och luftfickan kommer inte ut i expansionkärlet 

Torgny 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev joelfrodin:

Har du skruvat isär något och kollat? när jag har haft tempproblem på mina dieselar har det varit pga gamla Impeller rester som kommer farande vid högre flöde. Dvs kolla i sjövatten pumpen, värmeväxlaren samt slangen från intag till sjövattenpump. Det tar inte många minuter

Japp det är kollat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Torgny-3055:

När du fyllde på kan det skapa en luft ficka någonstans. Om du då har fyllt på lite för mycke kan det bli lite övertryck som gör att cirkulationen inte kommer igång som den ska och luftfickan kommer inte ut i expansionkärlet 

Torgny 

Ska testa det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-05 vid 21:53 skrev Torgny-3055:

Prova att töma ut lite mer än standard. Så kommer kanske cirkulation igång. 

Har erfarenhet av det själv.

Eller borra ett hål i termostaten

Torgny 

Hur stort hål ska borras? Ett hål i varje termostat (jag har två termostater)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn når strax under 100 grader efter 15 min på 1200 varv. Värmeväxlaren blir inte varm på utsidan, borde den bli det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, motorns kylvatten flödar runt sjövattentuberna i värmeväxlaren. 

 

Jag håller själv på att felsöka krånglande kylning av en Kad42 och har mätt upp lite temperaturer (vet inte bör-värdena dock). Min värmeväxlare blir ca 70 grader på utsidan. Utgående vatten från växlaren till knäet 37 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-05 vid 06:19 skrev Jens_Sthlm:

 

 

2021-06-05 vid 06:19 skrev Jens_Sthlm:

Termostaterna kan vi utesluta, tog termostatpaketet från min andra motor för att testa, fortfarande samma fel.

denna andra kanske kan användas som facit kan jag tycka ,men är kanske inte i drift       värmeväxlaren är rätt ihopsatt sjövattnett cirkulerar som det ska då vet jag inte vad som felar B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker att jag ska ta loss hela värmeväxlaren men blir inte riktigt klok på hur den är upphängd.

Värmeväxlaren sitter med ett främre och bakre fäste som är bultat i motorblocket, tar man loss värmeväxlaren med fästena sittande kvar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat att spola ur värmeväxlaren. 

Kan samlas lite skit där över tid 

Jag spolade mina för 2 års sedan stängde intaget blandade citronsyra och vatten i 2 4l dunkar. Varma motorer hällde i blandning väntade 20 min öppnade intaget startade opp maskinerna körde igenom systemet. Det kom en ut del skit. 

Men i höst kommer jag att öppna värmeväxlarna och spola ur dom. 

Torgny 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...