Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
LinderFinder

Koppla ihop solpanel

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

 

Jag var inne i garaget och hittade en del grejer som inte används som jag tänkte använda för att bygga ett litet system som laddar ett batteri och sedan ha möjlighet att koppla lite saker till det.

 

Jag är helt ny på det här och är inte duktig med elektronik i övrigt så jag tänkte lufta lite tankar som jag har och läsa på en hel del innan jag faktiskt börjar bygga något.

 

I min båt (Linder sporstman 400) tänkte jag ha ett batteri som laddas mha en solpanel. Jag vill gärna ha en strömbrytare som sluter kretsen och tillåter användning av batteriet. Till en början vill jag koppla mitt ekolod till batteriet, men jag vill även ha möjlighet att koppla in lite andra saker i framtiden (lite belysning, alternativt ett 12v uttag för att ladda mobilen). 

 

Jag bifogar bilder på den utrustningen jag har hemma och tänkte bara kolla med er som har erfarenhet ifall jag måste köpa nya grejer eller om det går att använda något av det jag redan har. 

 

Hur hade ni gått tillväga och kopplat detta för att uppfylla mina krav (kunna koppla ekolod och strömbrytare, samt kunna koppla belysning i framtiden)?

Är det ens möjligt?

 

Lista på saker jag har hemma:

 

MC BATTERY GEL 12V 14AH Biltema.

 

BLYACKUMULATOR 12V 7,2AH Biltema.

Flexibel SolPanel Pmax 10W, 12V

Laddningsregulator Biltema

Kablar.

 

image.png.4895f116245f2c533a10eea061dfb12e.png

 

image.thumb.png.a3b159402bc26292bc67c78e53e91d7c.png

 

image.thumb.png.12959e1909ffadb24a28d601a9046d14.png

 

 

image.thumb.png.78f513a91c07af33e7d7c450e6468c2b.png

 

Redigerad av LinderFinder
Unused images

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

koppla som det står på regulatorn 🙂 Säkring till batteriet och en på lastsidan (load). Batterierna är ganska små, inte många Ah du kan ta ur dem. Panelen är relativt liten så det tar en stund att ladda batteriet med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag ser så borde det funka att få en fungerande laddning men... 10W är inte mycket. Krävs nog ganska mycket sol innan laddningen ger någon märkbar effekt. 
Så här tänker jag:

  • 10W betyder ungefär 0,8 A i laddning i optimala förhållanden.
  • Regulatorn tar, säg, 0,3 A, oavsett om solen lyser eller ej.
  • Kvar är i bästa fall 0,5 A under, säg, 5 timmar ger 2,5 Ah minus det regulatorn drar, säg, 7 Ah på 24 timmar vilket ger negativt ”saldo” på 4,5 Ah under ett optimalt dygn.

 

Välkommen till MG!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte att med tanke på att båten står på trailer, och det är några veckor mellan användning, så hinner det laddas medan båten står hemma, därför är det kanske inte så viktigt för mig att laddningen går snabbt. Ska göra ett försök i alla fall, borde vara relativt enkelt att byta ut batteri eller panel om det krävs uppgradering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev LinderFinder:

Ska göra ett försök i alla fall,

Gör du ett försök så se till så du kopplar bort regulatorn när solen inte lyser på panelen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just now, ChristerN said:

Gör du ett försök så se till så du kopplar bort regulatorn när solen inte lyser på panelen. 

Okej, är det för att regulatorn drar ström från batteriet då ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev LinderFinder:

Okej, är det för att regulatorn drar ström från batteriet då ?

Japp, som jag skrev ovan:

2 timmar sedan skrev ChristerN:

Regulatorn tar, säg, 0,3 A, oavsett om solen lyser eller ej.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-04 vid 13:52 skrev LinderFinder:

 

image.thumb.png.78f513a91c07af33e7d7c450e6468c2b.png

 

Nu kanske jag är lite sent ute. Jag tror solpanelen har för låg spänning för att kunna fungera med regulatorn. Det behöver inte vara så på din regulator men mina regulatorer vill ha batterispänningen+5V från solpanelerna för att starta laddningen.

Vad jag kan se ger din panel 14V obelastad.

Som sagt, det behöver inte vara så men det kan vara en idé att koppla ihop och testa innan du bygger för mycket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...