Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
PikeFriend

Stabilisera motorn på under transport

Rekommendera Poster

Hej

 

När jag transporterar min båt på trailer med motorn på så roterar motorn vid lite större kurvor och ojämn väg.

Det finns en spak på motorn för att reglera hur lätt den ska rotera, men även på den allra trögaste inställningen så sitter inte motorn stabilt på båten under transport.

Jag bifogar en bild på hur rotationen sker.

 

Hur gör ni andra? Finns det något sätt man kan få motorn att vara helt stilla under transport för att undvika onödiga skador?

Inkedtohatsu_LI.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ett litet rep...

sen slår man en knut i motorn och i båten...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just now, AlfaAlfa said:

ett litet rep...

sen slår man en knut i motorn och i båten...

Tycker du att jag i utgångsläge ska rotera motorn till sin yttersta position och sedan knyta fast den, eller köra på motorn centrerad och sedan rep med knut?

 

Tror du det finns något smidigare sätt än rep och knut? Vill gärna att det ska vara så smidigt som möjligt att traila upp och ner båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har användt gasreglaget. Gjort fast med dubbelt halvslag på gummit så den inte glider, sen dragit tampen till styrbord sida, för där fanns en pinne till tampen. Enkelt. Gjort på 30 sec.

Så bara åt ena hållet.

 

Om man bara skal en liten sväng med båtan bakom bilen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tilta upp motorn en bit och lägg en kloss ikläm mellan motor och och båt då ska den bli still.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ville jag inte gjort. Motorn kommer studsa lite upp och ner under transport, klossen kommer falla ur... det blir ett j... napp i aktern när detta sker - har provat. Men en plank som fästas i båt och i motor med motorn uppfälld. Det kan man få att sitta. Men motorn har inga problem med att stå nedfällt - så lat den bara stå sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...