Jump to content
Saturday 29 January 2022
Dasboat

Rimlig kostnad - Inombordare reparation

Recommended Posts

Godkväll Kaptener!

Jag bad ett varv se över min motor inför sjösättning. Utslaget av det blev att man fixade ett stop i en kanal samt byte av startmotor.

Prislappen blev 62 000 sek. Jag vet mycket väl om att båtar är en dyr hobby men jag tycker detta känns lite väl saftigt.

 

Ni som har lite koll,är det en rimlig summa?

 

Båten:

Bayliner  2155 Sunbridge Cierra 1990

Motor: Inombordare Motorn är en mercruiser 130 OMX 3.0

 

Ha en fortsatt bra kväll!

MVH DB

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Dasboat:

Godkväll Kaptener!

Jag bad ett varv se över min motor inför sjösättning. Utslaget av det blev att man fixade ett stop i en kanal samt byte av startmotor.

Prislappen blev 62 000 sek. Jag vet mycket väl om att båtar är en dyr hobby men jag tycker detta känns lite väl saftigt.

 

Ni som har lite koll,är det en rimlig summa?

 

Båten:

Bayliner  2155 Sunbridge Cierra 1990

Motor: Inombordare Motorn är en mercruiser 130 OMX 3.0

 

Ha en fortsatt bra kväll!

MVH DB

Vad hade du för problem innan du lämnade in den?

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev Dasboat:

jag tycker detta känns lite väl saftigt.

Fast vad de åtgärdade av fel de hittade kanske bara är en del av vad de verkligen gjorde?

Fick du något protokoll eller liknande av vad de gått igenom?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej där. 
 

Du har ju redan en tråd om detta, varför skapa en till?

Där har du redan specificerat allt på fakturan? Eller har det tillkommit saker för det är inte 62k? Vad har dem gjort mer?

 

Kopierar från dina andra tråd

 

 ”  2021-05-29 vid 13:31 skrev  

Detta är citerat från beskrivning på utfört arbete i text under ser du vad som är gjort enligt faktura.

Hoppas du kan bli klok på det

 

"Vår plan är annars inom kort att försöka ”få loss” motor med ett verktyg vi får tillverka, den har ju nu stått med medel i cylindrarna ihop om att det ska släppa, får vi sen loss motorn kanske den går att starta upp, i annat fall är det tyvärr så att motor inte går att rädda,

 

'Vi gjorde så att vi delade drev, och på så sätt kunde starta upp inomhus, och det gick bra, med motorn, och tur var väl att vi delade för det va stop i kanalen så det behöver göras iordning, samt byte impeller för kylningen,"

 

Detta är gjort enligt faktura -
Impellerkit 477.3 + m
Drevhusolja 678,57
Startmotor 1 920
Connector och packning 339,6
Drivknutsbälg 961,54
Packningssats 82
Anodkit 504
Cruser One Navy 318
Förbrukningsmaterial 6% av arbetskostnad”

 

Mvh,

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Rascal said:

Vad hade du för problem innan du lämnade in den?

Hej!

Hade inga problem alls, båten hade dock varit förvarad en period hos varvet ifråga,

Mvh DB

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, SkeppOhoy said:

Hej där. 
 

Du har ju redan en tråd om detta, varför skapa en till?

Där har du redan specificerat allt på fakturan? Eller har det tillkommit saker för det är inte 62k? Vad har dem gjort mer?

 

Kopierar från dina andra tråd

 

 ”  2021-05-29 vid 13:31 skrev  

Detta är citerat från beskrivning på utfört arbete i text under ser du vad som är gjort enligt faktura.

Hoppas du kan bli klok på det

 

"Vår plan är annars inom kort att försöka ”få loss” motor med ett verktyg vi får tillverka, den har ju nu stått med medel i cylindrarna ihop om att det ska släppa, får vi sen loss motorn kanske den går att starta upp, i annat fall är det tyvärr så att motor inte går att rädda,

 

'Vi gjorde så att vi delade drev, och på så sätt kunde starta upp inomhus, och det gick bra, med motorn, och tur var väl att vi delade för det va stop i kanalen så det behöver göras iordning, samt byte impeller för kylningen,"

 

Detta är gjort enligt faktura -
Impellerkit 477.3 + m
Drevhusolja 678,57
Startmotor 1 920
Connector och packning 339,6
Drivknutsbälg 961,54
Packningssats 82
Anodkit 504
Cruser One Navy 318
Förbrukningsmaterial 6% av arbetskostnad”

 

Mvh,

Vad var meningen att klistra in ett befintligt inlägg skrivet av mig i denna tråden? Du svarar inte på frågeställningen heller.
Sist men inte minst så handlar detta om kostnader vilket inte näms i den andra tråden. Läs om tänk rätt.

Om du har problem med något så raportera det istället för att kladda ner denna tråden.

Ha en fortsatt prima dag kaptenen

  • Confused 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minutes ago, ThomasVikhog said:

62000kr är ok om de bytte hela motorn ny en renoverad utbytes.

Tack för svar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, ChristerN said:

Fast vad de åtgärdade av fel de hittade kanske bara är en del av vad de verkligen gjorde?

Fick du något protokoll eller liknande av vad de gått igenom?

Hej
Inte vad jag vet. Spec av faktura ser ut såhär:
Detta är gjort enligt faktura -
Impellerkit 477.3 + m
Drevhusolja 678,57
Startmotor 1 920
Connector och packning 339,6
Drivknutsbälg 961,54
Packningssats 82
Anodkit 504
Cruser One Navy 318
Förbrukningsmaterial 6% av arbetskostnad”

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okey Chefen. 
 

Jag klistra in det för du har redan en aktiv tråd om ämnet där du berättar om att du inväntar en saftig faktura?

 

Lycka till med båten👍


Mvh,

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ny sådan motor kostar i runda slängar 70’

 

Så man kan tycka att de borde diskuterat detta med dig innan de satte igång med ett sånt stort arbete.

 

Kostnad för en felsökning och större reparation kan tyvärr kosta mkt, dvs fakturan är rimlig med hänsyn till detta. Men de borde kanske hört av sig när de insåg att motorn krävde en sådan omfattade reparation.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, SkeppOhoy said:

Okey Chefen. 
 

Jag klistra in det för du har redan en aktiv tråd om ämnet där du berättar om att du inväntar en saftig faktura?

 

Lycka till med båten👍


Mvh,

Vi tar det en gång till.
Den andra tråden handlar om begrepp som jag inte blir klok på. Det står klart och tydligt.

Ingenstans skriver jag att jag inväntar någon saftig faktura. Det har du hittat på helt själv,man kan undra vad du får ut av det.
Det känns inte som du har kompetens att svara på frågorna som jag behöver svar på,så om du inte har något vettigt att tillägga var god sluta skriv i denna tråden.

  • Confused 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

En ny sådan motor kostar i runda slängar 70’

 

Så man kan tycka att de borde diskuterat detta med dig innan de satte igång med ett sånt stort arbete.

 

Kostnad för en felsökning och större reparation kan tyvärr kosta mkt, dvs fakturan är rimlig med hänsyn till detta. Men de borde kanske hört av sig när de insåg att motorn krävde en sådan omfattade reparation.

I princip håller jag med, men...

Nu är jag ute på djupt vatten (för mig).

Finns den aktuella motorn som ny?

Om den finns så är väl det i sådana fall ett long block som i sin tur kommer att kosta en del att få i båten.

 

Det kanske kan gå att jämka kostnaden lite om man kan hänvisa till en lösning med ett long block och påtala att man då haft en ny motor till nästan samma kostnad (om det nu är så), men då bör man ha bra koll på totalkostnaden för det alternativet.

 

Jag har själv varit i situationen att man börjar i ena änden och när man har nystat klart inser man att en annan lösning varit betydligt mer prisvärd eller lämplig. Det är inte alltid lätt att i tid inse att det man gör inte är det bästa, det ser man först när man är klar.

 

Med facit i hand passar uttrycket "Det är lätt att vara efterklok" ganska väl in på den beskrivna situationen både för verkstaden och TS.

 

Orsaken till reparationen är vad jag förstår den firma som påstått sig ha vinterkonservera motorn, men inte gjort detta. De bör ju ta större delen av reparationskostnaden kan jag tycka.

 

 

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Första i lägger stämmer ju inte.. Uppenbart har de servat drevet, bytt drev olja, bytt bälgar. 

Utöver att motorn har rostat fast enligt tidigare tråd.

 

För lite information för att ge återkoppling

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

TS, det blir tämligen rörigt när du kör samma sak (jo, det är det) i två trådar. Jag och många fler svarade i den andra:

5 timmar sedan skrev Dasboat:

Ingenstans skriver jag att jag inväntar någon saftig faktura. Det har du hittat på helt själv,man kan undra vad du får ut av det.

Jag kopierar ur den andra tråden, där du faktiskt har skrivit: "Har fått en saftig faktura för detta."....

 

Om du vill ha bra svar, TS, så gör som jag skrev i den andra tråden: Redogör sakligt och i kronologisk ordning för vad som hänt sedan förra sommaren, och med så lite värderingar som möjligt. Och räkna till tio innan du börjar skälla på forumdeltagarna för att de inte förstår dina (något osammanhängande) inlägg.

 

Då är chansen störst att du också får sakliga och användbara svar tillbaka. 😉

Edited by IngemarE
  • Like 2
  • Thanks 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Dasboat:

Godkväll Kaptener!

Jag bad ett varv se över min motor inför sjösättning. Utslaget av det blev att man fixade ett stop i en kanal samt byte av startmotor.

Prislappen blev 62 000 sek. Jag vet mycket väl om att båtar är en dyr hobby men jag tycker detta känns lite väl saftigt.

 

Ni som har lite koll,är det en rimlig summa?

 

Båten:

Bayliner  2155 Sunbridge Cierra 1990

Motor: Inombordare Motorn är en mercruiser 130 OMX 3.0

 

Ha en fortsatt bra kväll!

MVH DB

Du måste givetvis betala för all tid dom har lagt ner och timpengen är inte låg för sånt här. 

Men efter att ha läst din andra tråd så borde ju dem som tagit betalt för konservering och gjort ett dåligt jobb stå för hela notan. Har du kvitto på det så stäm dom, inget kvitto så bara att betala och ta lärdom. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/3/2021 at 11:29 PM, johan_sjobjorn said:

En ny sådan motor kostar i runda slängar 70’

 

Så man kan tycka att de borde diskuterat detta med dig innan de satte igång med ett sånt stort arbete.

 

Kostnad för en felsökning och större reparation kan tyvärr kosta mkt, dvs fakturan är rimlig med hänsyn till detta. Men de borde kanske hört av sig när de insåg att motorn krävde en sådan omfattade reparation.

Tack för ett seriöst svar! Ja jag håller med om att de skulle rådfrågat mig först, det underströk jag när dem började, alltså att man skulle kolla av med mig innan de begav sig på ett större arbete. 

Ja, det blir  dyrt när man inte meckar själv och det är ju något man skall vara medveten om när man köper en större båt. I detta fallet var inte motorn trasig utan startmotorn och ett stop i en kanal. 

Tack igen och en fortsatt trevlig helg!

Mvh DB

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/4/2021 at 9:45 AM, Viapea said:

Du måste givetvis betala för all tid dom har lagt ner och timpengen är inte låg för sånt här. 

Men efter att ha läst din andra tråd så borde ju dem som tagit betalt för konservering och gjort ett dåligt jobb stå för hela notan. Har du kvitto på det så stäm dom, inget kvitto så bara att betala och ta lärdom. 

Självklart  skulle jag betalt om de hade gjort sitt jobb, det är ju det som är problemet. Jag har försökt prata med personerna i fråga men utan respons. Jag har kvitto på allt. Ja något måste jag göra, det har självklart pajat mycket av planerna för sommaren. 

Även om jag skulle betalat så har kapellet gått sönder och båten och motorn såg tiktigt illa ut. Kapellet var nytt när jag lämnade in båten. Motorn var ren och fin. Helt sjukr!

Tack för svar!


DB

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/4/2021 at 9:33 AM, IngemarE said:

TS, det blir tämligen rörigt när du kör samma sak (jo, det är det) i två trådar. Jag och många fler svarade i den andra:

Jag kopierar ur den andra tråden, där du faktiskt har skrivit: "Har fått en saftig faktura för detta."....

 

Om du vill ha bra svar, TS, så gör som jag skrev i den andra tråden: Redogör sakligt och i kronologisk ordning för vad som hänt sedan förra sommaren, och med så lite värderingar som möjligt. Och räkna till tio innan du börjar skälla på forumdeltagarna för att de inte förstår dina (något osammanhängande) inlägg.

 

Då är chansen störst att du också får sakliga och användbara svar tillbaka. 😉

Du har helt rätt i det du skriver, det är min frustration som rinner ut i fingrarna vilket inte är rätt mott någon. 
Tack för värdefulla tips, det uppskattas. 

Mvh DB

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/4/2021 at 9:02 AM, Mackey said:

I princip håller jag med, men...

Nu är jag ute på djupt vatten (för mig).

Finns den aktuella motorn som ny?

Om den finns så är väl det i sådana fall ett long block som i sin tur kommer att kosta en del att få i båten.

 

Det kanske kan gå att jämka kostnaden lite om man kan hänvisa till en lösning med ett long block och påtala att man då haft en ny motor till nästan samma kostnad (om det nu är så), men då bör man ha bra koll på totalkostnaden för det alternativet.

 

Jag har själv varit i situationen att man börjar i ena änden och när man har nystat klart inser man att en annan lösning varit betydligt mer prisvärd eller lämplig. Det är inte alltid lätt att i tid inse att det man gör inte är det bästa, det ser man först när man är klar.

 

Med facit i hand passar uttrycket "Det är lätt att vara efterklok" ganska väl in på den beskrivna situationen både för verkstaden och TS.

 

Orsaken till reparationen är vad jag förstår den firma som påstått sig ha vinterkonservera motorn, men inte gjort detta. De bör ju ta större delen av reparationskostnaden kan jag tycka.

 

Ja det är alltid lätt att vara efterklok. Jag trodde jag hade gjort många rätt när jag bestämde mig för att skaffa båt. Läst på rejält om det mesta men beviserligen inte tillräckigt. 
Min tanke var fdrån början att jag skulle fråga en av personerna på verkstan om hen ville lära upp mig gällande motorn, självklart mot betalning. 
Fast det finns räddningstjänst osv så är det ju alltid bra att veta vad man skall göra och det blir problem med motorn.. 

När jag hade haft båten en vecka och låg ute på havet och skule börja bege mig hem så startade inte båten. . Jag var ensam och kan ärligt säga att en isande känsla kom krypande. 

Av ren tur hisar jag upp drevet och sert då att någon form av rep/tamp hade fastnat och traslat sig runt propellen. Den gången hade jag tur. 

Jag vet faktiskt inte om den går att köpa ny eller inte. Har dock läst ordet "longblock" kan ärligt säga att jag inte riktigt vet vad det är. Är det motsvarande ett motorblock?.

Ja, jag tycker dem skall göra rätt för sig men det verkar inte som det kommer att hända. 

Jag ber om ursäkt för snäsiga kommentarer och förvirrande inlägg till alla berörda. Vi skulle åkt på semester den 10 juni. Det var inte kul at medela min son att det inte blir i år heller. 
Var inte meningen att bete mig som en idiot. 

 

On 6/4/2021 at 9:02 AM, Mackey said:

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-06-04 vid 09:02 skrev Mackey:

I princip håller jag med, men...

Nu är jag ute på djupt vatten (för mig).

Finns den aktuella motorn som ny?

Dom finns som reman, så inte riktig ”ny” men så gott som. Bytet tar väl 4-5 timmar skulle jag gissa så kanske 75’ med arbete.

 

https://www.blocket.se/vi/93056311.htm

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, johan_sjobjorn said:

Dom finns som reman, så inte riktig ”ny” men så gott som. Bytet tar väl 4-5 timmar skulle jag gissa så kanske 75’ med arbete.

 

https://www.blocket.se/vi/93056311.htm

Va fan, då hade det ju varit betydligt mer prisvärt att byta motorn. Hade mycket heller gjort det om de bara hade frågat mig. 
Tack för infon! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Dasboat:

Va fan, då hade det ju varit betydligt mer prisvärt att byta motorn. Hade mycket heller gjort det om de bara hade frågat mig. 
Tack för infon! 

Jo, med facit i hand, ja.

Men tänk på - som nämnts ovan - att man ofta inte vet omfattningen förrän man slutfört reparationen. Inte verkstaden heller. Och hade de direkt föreslagit en renoverad motor för 75' så hade du säkert sparkat bakut och bett dem reparera (eller gått någon annanstans och aldrig talat med dem mer), eftersom det känns orimligt mycket och måste bli billigare än så att reparera en motor som "nyss gick".

 

Saknar fortfarande den sakliga, kronologiska redogörelsen för vad som hänt och vem som gjort vad för att helt förstå bilden....;)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy