Jump to content
Tuesday 26 October 2021
Sign in to follow this  
PerWe

Trimma/Uppgradera Mercury Verado 300

Recommended Posts

Hej,

Går i funderingar på att eventuellt uppgradera min Verado 300 V6 -17 om det är möjligt.

Önskar förslag på firmor som anses kunna detta för att diskutera vad jag ev kan förvänta mig.

 

Varför trimma:

Idag har jag en 4 bladig Revolution 4 19P och med denna får jag en toppfart på ca 42.6kn men motorns varvtal är 5750rpm vilket är
50rpm under max rpm intervallet som är 5800-6500rpm.

Har även testat 3 bladig Enertia 19P och då fick jag 46.5kn på toppen vid 6000rpm, som fortfarande är liiiite lågt i intervallet.

 

Så det låter som Enertian är det jag skall gå på men vill helst behålla fördelarna med den 4 bladiga. Så min tanke är att med lite mer effekt kommer
motorn upp i varv, går mer rätt inom tänkt intervall och jag behåller den 4bladiga proppen.

Båten går egentligen bra som är en Flipper 760DC, vid testerna var vi lite överlastade för test, vi hade full tank och 3 personer i båten.

 

Som sagt, önskar förslag på firma som pysslar med uppgradering av Mercury för att se vad jag kan förvänta mig, tar gärna även emot synpunkter på mina funderingar.

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skulle ha vänt mig till staterna. Verado är ett amerikansk märke. Men garanti/avtal upphör nog att gälla.

 

Men tänk på att visa hänsyn inomskärs och nära kusten. T.ex i Stockholm finns det massor av båtar/paddlare/seglare, som man ska samsas med och det är ganska höga kollisionsfarter vi pratar om.

 

Det låter även extremt mycket med båtar som brassar på för fullt med motorerna upptrimmade, då avgasljudet kommer precis vid vattenytan och skrovet plaskar hårt på vattnet. Förstår den som kör, men tänk på omgivningen.

 

Finns massor av folk som använder skärgården som rekreationsområde. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alla är olika. Jag tycker segelbåtar är mer störande. Dom låter även fast dom inte används. Smattrande linor och vinande ljud. Ush 

 

vill man ha det tyst får man åka till någon insjö med motor förbud.

 

Inga egentliga tips om din motor upgradering men prata med en återförsäljare. Många motorer är samma bara olika chipp.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Busteri:

Men tänk på att visa hänsyn inomskärs och nära kusten. T.ex i Stockholm finns det massor av båtar/paddlare/seglare, som man ska samsas med och det är ganska höga kollisionsfarter vi pratar om.

 

Det låter även extremt mycket med båtar som brassar på för fullt med motorerna upptrimmade, då avgasljudet kommer precis vid vattenytan och skrovet plaskar hårt på vattnet. Förstår den som kör, men tänk på omgivningen.

Jag vill trimma för att få motorn att gå så pass fint som den är tänkt att kunna gå, toppfart vs varvtal visar att det finns lite att justera i detta fall(tror jag), därav trimningen.

Samt att det kan vara kul :)

Marschfarten kommer nog vara ganska samma lika.

 

Hänsyn ska vi alla visa, oavsett toppfart.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lundins marin gör sådant, ring dom.

 

Men att byta propeller är nog billigare. Sälja din gamla och köpa nytt...

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev PerWe:

4 bladig Revolution 4 19P

3 blad är oftast bästa valet om toppfart är viktigast. Med fyrblad får du bättre grepp och accelleration men på bekostnad av toppfart. En fyrbladig propp behöver oftast en lägre stigning för att nå samma toppvarv så ett alt är att gå ner i stigning på Revolution proppen till 17/15P. Med en toppfart en bra bit över 40 knop behöver du inte trimma motorn🙂.

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minuter sedan skrev AlfaAlfa:

Lundins marin gör sådant, ring dom.

 

Men att byta propeller är nog billigare. Sälja din gamla och köpa nytt...

Tack ska kolla Lundins.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev Freez:

3 blad är oftast bästa valet om toppfart är viktigast. Med fyrblad får du bättre grepp och accelleration men på bekostnad av toppfart. En fyrbladig propp behöver oftast en lägre stigning för att nå samma toppvarv så ett alt är att gå ner i stigning på Revolution proppen till 17/15P. Med en toppfart en bra bit över 40 knop behöver du inte trimma motorn🙂.

Att fyrbladiga inte är bästa toppfartsproppen har jag hunnit lära mig.

Skulle jag byta till 17P innebär det ungefär samma fart som idag fast vid 6200rpm, då är frågan när mår motorn bäst?

Jobba med lite högre rpm och lättare eller med lägre rpm och tyngre? Och den frågan gäller ju då över hela registret.

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev PerWe:

Skulle jag byta till 17P innebär det ungefär samma fart som idag fast vid 6200rpm, då är frågan när mår motorn bäst?

Jobba med lite högre rpm och lättare eller med lägre rpm och tyngre? Och den frågan gäller ju då över hela registret.

Motorn mår bäst av att varva inom angivet WOT range. När jag bytte till fyrblad fick jag prova mig fram innan jag hittade rätt stigning och varvtal, bytte från 19P till 17P (Solas). Mercury 3 blads originalproppen hade 21P.  I mitt fall något högre toppfart med 3 blads proppen men bättre egenskaper med 4 blad. Att gå ner i stigning med 2 tum ger ca 200-400 varvs ökning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy