Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
PerWe

Trimma/Uppgradera Mercury Verado 300

Rekommendera Poster

Hej,

Går i funderingar på att eventuellt uppgradera min Verado 300 V6 -17 om det är möjligt.

Önskar förslag på firmor som anses kunna detta för att diskutera vad jag ev kan förvänta mig.

 

Varför trimma:

Idag har jag en 4 bladig Revolution 4 19P och med denna får jag en toppfart på ca 42.6kn men motorns varvtal är 5750rpm vilket är
50rpm under max rpm intervallet som är 5800-6500rpm.

Har även testat 3 bladig Enertia 19P och då fick jag 46.5kn på toppen vid 6000rpm, som fortfarande är liiiite lågt i intervallet.

 

Så det låter som Enertian är det jag skall gå på men vill helst behålla fördelarna med den 4 bladiga. Så min tanke är att med lite mer effekt kommer
motorn upp i varv, går mer rätt inom tänkt intervall och jag behåller den 4bladiga proppen.

Båten går egentligen bra som är en Flipper 760DC, vid testerna var vi lite överlastade för test, vi hade full tank och 3 personer i båten.

 

Som sagt, önskar förslag på firma som pysslar med uppgradering av Mercury för att se vad jag kan förvänta mig, tar gärna även emot synpunkter på mina funderingar.

 

/Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle ha vänt mig till staterna. Verado är ett amerikansk märke. Men garanti/avtal upphör nog att gälla.

 

Men tänk på att visa hänsyn inomskärs och nära kusten. T.ex i Stockholm finns det massor av båtar/paddlare/seglare, som man ska samsas med och det är ganska höga kollisionsfarter vi pratar om.

 

Det låter även extremt mycket med båtar som brassar på för fullt med motorerna upptrimmade, då avgasljudet kommer precis vid vattenytan och skrovet plaskar hårt på vattnet. Förstår den som kör, men tänk på omgivningen.

 

Finns massor av folk som använder skärgården som rekreationsområde. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla är olika. Jag tycker segelbåtar är mer störande. Dom låter även fast dom inte används. Smattrande linor och vinande ljud. Ush 

 

vill man ha det tyst får man åka till någon insjö med motor förbud.

 

Inga egentliga tips om din motor upgradering men prata med en återförsäljare. Många motorer är samma bara olika chipp.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Busteri:

Men tänk på att visa hänsyn inomskärs och nära kusten. T.ex i Stockholm finns det massor av båtar/paddlare/seglare, som man ska samsas med och det är ganska höga kollisionsfarter vi pratar om.

 

Det låter även extremt mycket med båtar som brassar på för fullt med motorerna upptrimmade, då avgasljudet kommer precis vid vattenytan och skrovet plaskar hårt på vattnet. Förstår den som kör, men tänk på omgivningen.

Jag vill trimma för att få motorn att gå så pass fint som den är tänkt att kunna gå, toppfart vs varvtal visar att det finns lite att justera i detta fall(tror jag), därav trimningen.

Samt att det kan vara kul :)

Marschfarten kommer nog vara ganska samma lika.

 

Hänsyn ska vi alla visa, oavsett toppfart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lundins marin gör sådant, ring dom.

 

Men att byta propeller är nog billigare. Sälja din gamla och köpa nytt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev PerWe:

4 bladig Revolution 4 19P

3 blad är oftast bästa valet om toppfart är viktigast. Med fyrblad får du bättre grepp och accelleration men på bekostnad av toppfart. En fyrbladig propp behöver oftast en lägre stigning för att nå samma toppvarv så ett alt är att gå ner i stigning på Revolution proppen till 17/15P. Med en toppfart en bra bit över 40 knop behöver du inte trimma motorn🙂.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev AlfaAlfa:

Lundins marin gör sådant, ring dom.

 

Men att byta propeller är nog billigare. Sälja din gamla och köpa nytt...

Tack ska kolla Lundins.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Freez:

3 blad är oftast bästa valet om toppfart är viktigast. Med fyrblad får du bättre grepp och accelleration men på bekostnad av toppfart. En fyrbladig propp behöver oftast en lägre stigning för att nå samma toppvarv så ett alt är att gå ner i stigning på Revolution proppen till 17/15P. Med en toppfart en bra bit över 40 knop behöver du inte trimma motorn🙂.

Att fyrbladiga inte är bästa toppfartsproppen har jag hunnit lära mig.

Skulle jag byta till 17P innebär det ungefär samma fart som idag fast vid 6200rpm, då är frågan när mår motorn bäst?

Jobba med lite högre rpm och lättare eller med lägre rpm och tyngre? Och den frågan gäller ju då över hela registret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev PerWe:

Skulle jag byta till 17P innebär det ungefär samma fart som idag fast vid 6200rpm, då är frågan när mår motorn bäst?

Jobba med lite högre rpm och lättare eller med lägre rpm och tyngre? Och den frågan gäller ju då över hela registret.

Motorn mår bäst av att varva inom angivet WOT range. När jag bytte till fyrblad fick jag prova mig fram innan jag hittade rätt stigning och varvtal, bytte från 19P till 17P (Solas). Mercury 3 blads originalproppen hade 21P.  I mitt fall något högre toppfart med 3 blads proppen men bättre egenskaper med 4 blad. Att gå ner i stigning med 2 tum ger ca 200-400 varvs ökning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...