Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Pyro_sea

Rätt på ny relingslist

Rekommendera Poster

Håller på att sätta på ny list på båten får inte riktigt rätt på böjarna  måste få upp temperatur i listen igen så det går att jobba med den igen.någon som har förslag på hur jag ska få rätt på den? Den ligger ju bra annars på båten kanske någon som har erfarenhet 🤔

20210602_212334.jpg

20210602_212340.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du sträckt listen tillräckligt när du monterade den.

 

Om jag minns rätt ska man sträcka listen 20 - 30 % vid monteringen, men det kan nog variera beroende på list.

 

På en sexmeters båt blir det 75 - 100 cm som listen ska sträckas ut på varje sida.

 

Listen bör vara minst 80°C när man monterar den, helst 100°C.

 

Handskar och snabbtvingar är bra hjälpmedel förutom ett öppnat oljefat med kokande vatten (hela listen ska få plats) eller en närbelägen bastu. Listen ska vara som en "gummisnodd" när den monteras. Nå ja, nästan som en gummisnodd i alla fall.

 

Arbeter utförs bäst i strålande sol, vindstilla och 25°C så att listen kallnar så långsamt som möjligt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde ett sådan jobb en gång på en Nimbus, det blev aldrig riktigt bra och då var det bara ungefär 150 cm av den befintliga listen som skulle sättas på plats..

Jag värmde med varmluftspistol, hjälpte bara litet grann, jag sträckte upp listen med talja och block mot en lyktstolpe, den står nu snett... jag bankade med stor plastklubba. jag kommer aldrig mer att lossa en sådan list. 

När dom monteras på varv värmer man upp dem i en större behållare (gryta?) med hett vatten, och sedan arbetar man nog ganska snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här på den lokala Busterhandlaren så värmer dom upp listen i hett vatten, som Mackey skriver, sen drar dom ut listen och spänner upp den runt båten med hjälp av en truck. Det är ett eländigt arbete och de tar 2 pers cirka 4 timmar att göra listbyte på en Buster. Listen måste sitta stenhårt. Om den sitter lite löst och du kör i grov sjö så kan listen lossna fram och då hamnar hela listen under båten och i propellern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...