Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
zooberg

A/C fundering

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Importerad båt, som har en Airrr vpc12k a/c monterad 

 

Båten har en transformator monterad som ger 110v 

 

vid startögonblicket av a/c så stänger den ner sig och startar om precis som att det inte räcker till. Detta gäller vid kyla, kör jag den på värme funkar det...

 

 

någon som har kännedom eller kunskap om det är hz delen som är fel då den är 110v 60hz eller om det är helt enkelt för klen transformator monterad. Vad jag fått fram skall det vara en transformator som ger 3.3 kva 

 

Skall också tilläggas att vid drift via elverket 110v så funkar det utan problem både till värme och kyla. 
 

men av det jag förstår av instruktionsboken så är Förbrukningen större för värmedel än kyldel över tid. 

Redigerad av zooberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AC fungerar vid elförsörjning från elverk så då kan fel i AC troligen uteslutas.

 

Många elprylar stänger av sig vid för låg spänning, det är troligen så även för din AC.

 

Då är felsökningsfrågan - varför blir spänningen för låg med invertermatningen?

Antingen är det fel på invertern - kanske inte så sannolikt då den fungerar vid värmeproduktion.

Nästa möjliga fel - för lite kräm från 12V-systemet till invertern.

Detta kan bero på:

* för  klena matarkablar från batteri till inverter,

* dålig förbindelse vid anslutningarna till kablarna (kan t. ex ha ärgat eller skruvar som inte är åtdragna),

* för låg spänning i batteriet

 

Börja med att kolla spänningen på batteripolerna i vila och vid start av AC, om det är OK så mät vid anslutningarna på invertern.

 

Om spänningen är OK vid både batteri och inverteranslutningar så är nästa steg att kolla utspänningen från invertern. Mät vid utgången samtidigt som du startar AC (OBS här ska instrumentet mäta växelström...).

 

Om du har en tångampermeter så kan du även kolla hur mycket ström som går genom kablarna både mellan batteri-inverter och inverter-AC för att få ideer för att hitta felet. För AC kan du lämpligen mäta både vid elverksdrift och inverterdrift samt för både värme o kyla.

 

Har du inte hittat felet nu så har du i alla fall lite mätdata för att ha en ide om var felet kan finnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Lintott:

Då är felsökningsfrågan - varför blir spänningen för låg med invertermatningen?

 

5 timmar sedan skrev zooberg:

Båten har en transformator monterad som ger 110v

 

Är det en transformator som omvandlar 220 volt landström till 110 volt "båtström" som du har ?

 

I så fall hade jag det också i min båt Sea Ray, och fungerade oftast bra, men någon gång hamnade jag på ställen som hade nån typ av "dålig" landström och då löste det ut hos mig med, fick även felmeddelande på AC displayen, ibland räckte det att starta om den, men inte alltid.

 

Nästa gång när man låg i en hamn med "bra" landström fungerade det klanderfritt.

 

Min transformator var på 3,3 kVA.

 

Min trafo.

https://www.infoom.se/mysite/index.php?sida=43014

 

 

Kan det vara så att du har dålig landström där du ligger nu ?

Eller är det alltid problem ?

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Lintott:

AC fungerar vid elförsörjning från elverk så då kan fel i AC troligen uteslutas.

 

Många elprylar stänger av sig vid för låg spänning, det är troligen så även för din AC.

 

Då är felsökningsfrågan - varför blir spänningen för låg med invertermatningen?

Antingen är det fel på invertern - kanske inte så sannolikt då den fungerar vid värmeproduktion.

Nästa möjliga fel - för lite kräm från 12V-systemet till invertern.

Detta kan bero på:

* för  klena matarkablar från batteri till inverter,

* dålig förbindelse vid anslutningarna till kablarna (kan t. ex ha ärgat eller skruvar som inte är åtdragna),

* för låg spänning i batteriet

 

Börja med att kolla spänningen på batteripolerna i vila och vid start av AC, om det är OK så mät vid anslutningarna på invertern.

 

Om spänningen är OK vid både batteri och inverteranslutningar så är nästa steg att kolla utspänningen från invertern. Mät vid utgången samtidigt som du startar AC (OBS här ska instrumentet mäta växelström...).

 

Om du har en tångampermeter så kan du även kolla hur mycket ström som går genom kablarna både mellan batteri-inverter och inverter-AC för att få ideer för att hitta felet. För AC kan du lämpligen mäta både vid elverksdrift och inverterdrift samt för både värme o kyla.

 

Har du inte hittat felet nu så har du i alla fall lite mätdata för att ha en ide om var felet kan finnas.

Det är frågan om omvandling från 220-110. 
från 12v är inte aktuellt, 

det jag reflekterat på är att volt mätaren som visar 110v inkommande i båten vid startögonblicket hos a/c sjunker till under 100v. 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev touchwood:

 

 

Är det en transformator som omvandlar 220 volt landström till 110 volt "båtström" som du har ?

 

I så fall hade jag det också i min båt Sea Ray, och fungerade oftast bra, men någon gång hamnade jag på ställen som hade nån typ av "dålig" landström och då löste det ut hos mig med, fick även felmeddelande på AC displayen, ibland räckte det att starta om den, men inte alltid.

 

Nästa gång när man låg i en hamn med "bra" landström fungerade det klanderfritt.

 

Min transformator var på 3,3 kVA.

 

Min trafo.

https://www.infoom.se/mysite/index.php?sida=43014

 

 

Kan det vara så att du har dålig landström där du ligger nu ?

Eller är det alltid problem ?

 

Inte använt den tidigare på Landström så kan inte svara på om det är just bara där hon ligger i hamnen, men bryggan är nyrenoverad. 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En AC har en kompressor som drar väldigt mycket startström (om den inte är utrustad med avancerad mjukstart). Tittar man på rekommendationerna för drift via inverter så rekommenderas ofta en inverter som klarar 3-5ggr den nominella ineffekten på AC:n för att inte få problem vid start.

 

Sedan måste ju naturligtvis kedjan innan inverter eller trafo också vara anpassad för denna höga strömstöt, utan såpass mycket spänningsfall att något slår ifrån. Vid inverter gäller det batterimatningssidan, vid landström kabeldimensioner och allmänna kvaliteten på bryggans anläggning. Och om man kör via trafo ger givetvis ledningsdimensioner i den även en inre resistans som ger mer spänningsfall vid hög ström.

 

Beroende på om den går i värme- eller kylläge kan det också ligga olika mottryck i systemet, så förutom att AC-kompressormotorn i sig drar massor i starten (innan den börjat snurra) så kan det finnas tryck att övervinna rent mekaniskt också. Antagligen därför som den kan upplevas fungera bättre vid start i ena eller andra driftmoden.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev zooberg:

Inte använt den tidigare på Landström så kan inte svara på om det är just bara där hon ligger i hamnen, men bryggan är nyrenoverad. 

 

Du kan ju ta en tur till någon gästhamn och testa, om inte annat så får du en båttur :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha ah det kan man alltid gör, 😂

Tänker mig också att den trafo som sitter monterad idag, som tidigare är 3.3 kVA.. 

men vid kontinuerligt drift så levererar den bara 1.65 kVA, 

 

det är då i mitt tycke väldigt klent,

 

så kanske också skall fundera på att byta ut till annan modell. Tips? 
 

kollade på victron Power. Men de har en modell på 3600w,  de har också en på 7000w men vad jag förstår så klarar den inte 110v utan är bara 230/230.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror min är på 4kVA (220 till 110 volt).

 

Hur många BTU är din AC på?

Min är på 10000.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev zooberg:

12000btu 

 

vad för typ av trafo har du?

Vit och fyrkantig...

Är så jävla inlåst, men vill minnas att det stod 4000 watt på den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...