Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Anflyg

Kan detta vara ett extra bränslefilter?

Rekommendera Poster

Hej,

Har lite problem med orken i båten,  Ryds 20 med Mercruiser 1.7 dti. Bytte bränslefilter i höstas,  tänkte byta det igen,  när jag såg den vita burken till vänster på bilden. Det känns som att det bara måste vara ett ytterligare filter. Hur gör jag för att byta/rengöra/tömma det? Om jag nu har rätt.  😄

 

MVH

Anders

20210602_191004.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

det är ett Racorfilter. Du skruvar bort den stora skruven högst upp och tar av locket. Inuti sitter en filterinsats som bytes. Du kan även ta isär hela för rengöring ini. Det finns även en kula i den där oftast smuts samlas.

Ingemar

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj va bra! Då har jag lärt mig något nytt idag igen! Nytt filter beställt! Stort tack! Hoppas att det löser problemen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag brukar suga ut det som ligger i botten på glaskoppen med en vacum sug, 

det är inte så söligt och man behöver inte skruva isår något för att tömma,

sedan fyller jag upp med nytt bränsle från en reservdunk för att undvika att behöva pumpa fram bränsle och även att slippa att lufta,

Brukar funka bra

Lycka till

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Nim26:

jag brukar suga ut det som ligger i botten på glaskoppen med en vacum sug, 

det är inte så söligt och man behöver inte skruva isår något för att tömma,

sedan fyller jag upp med nytt bränsle från en reservdunk för att undvika att behöva pumpa fram bränsle och även att slippa att lufta,

Brukar funka bra

Lycka till

Jag har modellen MAM utan glaskroppen (synlig i a f). Jag har beställt ett nytt filter. Tänker att jag sätter slangklämmor på båda sidor, byter filter och rengör. Fyller sedan på med bränsle i koppen. Skruvar ihop. Så kör jag startmotorn ett tag för att få pumpen att jobba fram diesel.

Låter det som en plan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minutes ago, Anflyg said:

Jag har modellen MAM utan glaskroppen (synlig i a f). Jag har beställt ett nytt filter. Tänker att jag sätter slangklämmor på båda sidor, byter filter och rengör. Fyller sedan på med bränsle i koppen. Skruvar ihop. Så kör jag startmotorn ett tag för att få pumpen att jobba fram diesel.

Låter det som en plan?

Yepp låter som en plan men du behöver inte några slangklämmor,, eller var skulle du sätta dom?

bara öppna locket och dra upp filtret och sedan sug upp från botten på koppen,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Nim26:

Yepp låter som en plan men du behöver inte några slangklämmor,, eller var skulle du sätta dom?

bara öppna locket och dra upp filtret och sedan sug upp från botten på koppen,

Tänkte precis före och efter filtret, för att förhindra att diesel rinner ner och  det kommer luft in i slangar, men det kanske inte behövs?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minutes ago, Anflyg said:

Tänkte precis före och efter filtret, för att förhindra att diesel rinner ner och  det kommer luft in i slangar, men det kanske inte behövs?

Nej det behövs inte, jag har aldrig gjort så och det ha fungerat bra, och bara någon enstaka gång har jag behövt att lufta:P

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...