Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Yamik

Tips på båt för solo/långsegling

Rekommendera Poster

Hej! Har bestämt mig för att fly ekorrhjulet lite och ska då köpa en segelbåt. Planen är den att Spara ihop lite pengar och köpa en segelbåt jag kan segla långt med. Detta innefattar ocean-korsningar och jag vill ha en båt som är relativt pålitlig då det kan handla om flera månader upp till ett år som jag skulle bo i denna båten.

 

Jag kommer ha en budget på ungefär 140-180 tusen kronor för båten, detta innefattar alltså både båtköpet och all utrustning som skulle behövas för långsegling (autopilot, extrasegel, reservdelar, bottenmålning, radar/gps, dingy) - om detta inte ingår i båtköpet förstås. Så det är inte relevant att köpa en båt för 180 tusen då jag inte skulle haft råd med utrustning/uppgraderingar, jag tänker på budget runt 100-130tkr för själva båten och sen 30-60tkr för dessa uppgraderingarna.

 

Jag vill gärna ha en 28-30 fotare, rymlig och pålitlig, 3M bred hade varit ett plus. När jag kollar på blocket så hittar jag många 28-31 fotare inom denna budgeten, (främst Beason 31, även Maxi 84, Aphrodite 30, Albin båtar). Dessa båtarna går för ca 90-120 tusen kronor och på något sätt känns det "för bra för att vara sant" Anser ni att dessa båtarna är bra för långseglingar? Bör jag istället kolla på någon billigare 26-fotare som kanske är mer pålitlig?

 

Hade även varit bra att veta vad man bör leta efter i en båt, alltså vilket material vill man att skrovet ska vara gjort av? Är det någon rigg som är överlägsen? Funkar inte alla riggar på havssegling? Bör jag leta efter en sorts köl? (kända ocean-korsare har ibland större/längre köl har jag märkt). Jag har försökt kolla online om vad som är bäst men jag verkar hitta olika vaga svar - och det känns bäst att få lite insikt från riktiga seglare som er själva!

 

Oroa er inte så mycket över komfort och erfarenhet för segling, det löser jag. Undrar mer om hur jag ska tänka över själva båten /båtköpet :)

 

Tack på förhand!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Rent allmänt räcker 27 fot för en person, ståhöjden är väl det som begränsar för ännu mindre båt.

Hittade den här på blocket och den har ju det du behöver. https://www.blocket.se/annons/goteborg/langfardsbat_eller_bo_aret_runt/95671714

Rent allmänt för båtar som ska färdas över öppet hav gäller ju att de har en förhållandevis liten sittbrunn för att inte fyllas med för mycket vatten vid en överbrytande akterlig sjö och att vattnet kan ta vägen ut igen så fort som möjligt innan nästa sjö kommer. En nedgångslucka som kan stå emot trycket av vatten om och när det kommer. En liten sittbrunn är att föredra även för att minimera skador på besättningen när det blir en längre väg att falla och slå sig när det lutar och man tappar greppet eller balansen och man då faller handlöst ner i sittbänkarna på andra sidan.

Dubbla undervant i riggen är ju oxå att föredra för att få en stark rigg, även dubbla förstag är oxå ett plus. Ett frihängande  roder kan ställa till det om man seglar på något som skadar roderstocken som blir extra ömtålig på den typen av konstruktioner. Alltså är ett roder i bakkant på en långkölad  båt säkrare eller iallafall ett roder med en skädda framför roderbladet.

Genomgående mast är oxå vanligtvis säkrare då den blir styvare än vad en stående på däck blir.

Ett längsplacerat kök blir mer användbart på öppet vatten då båten lutar så kan man ändå laga mat med ett pendelupphängt kök, på ett tvärbyggt funkar det sämre. 
Sedan skulle jag oxå ha med i tankarna vid ett båtköp att den har minimalt med skrovgenomföringar, bättre att det är färre och att de sitter sammankopplade innanför skrovet. Bara sittbrunnen som har separata på bägge skrovhalvorna.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag låtsats att jag hade din budget och dina önskemål hur hade jag gått tillväga då? Båten jag hade valt är Semona 30, nio meter lång med långköl där rodret är fäst i bakkant på kölen. Bredd 295cm, djupgående 130cm vilket ger ett förhållande djupgående/halva bredden på 0,88 vilket är mycket bra.

 

Långköl är väldigt bra i sjögång, då vågor har svårare att få båten att rotera runt den längre kölen. Långköl är också väldigt bra om du behöver "ligga bi" då långköl ger mer lugnt vatten mellan båten och vågor. På Semona är kölen inplastad med 1600kg bly, vilket är väldigt bra då den tål grundstötning. Att rodret är fäst i bakkant på kölen ger en stark infästning, samt skydd mot föremål i vattnet. Att djupgåendet är litet i förhållande till  bredden är väldigt bra i större vågor då båten vill kana i sidled vid kraftigare krängning.

 

En stor Akilleshäl med att köpa båt för 30-60 tusen är motorn. En stor fördel med Semona är mycket god åtkomst för meckande. Då ny motor troligtvis inte kan rymmas inom budget så är det viktigt med en någorlunda "fräsch" motor. Eftersom man ändå måste räkna med problem under resan, så skulle jag fixa en stängningsbar motorbrunn för utombordare (ca 8hk) i lazarette (förvaringsutrymmet längst bak i båten).

 

Enligt mig så är ett vindroder helt nödvändigt i ditt fall. Till Semona hade jag skaffat "Hydrovane" det är mycket dyrt ca 50 tusen men är i särklass den viktigaste utrustningen på båten, troligtvis kommer vindrodret att styra båten mer än 90% av tiden. Hydrovane fungerar som ett extra roder (viktigt) och kan troligtvis minska båtens lovgirighet i vissa situationer. Hydrovane kan även användas vid vid backning (för motor) för större kontroll.

 

Semona har förhållandevis bra takhöjd, fina "sjökojer" och bra förpik vilket är viktigt för längre seglatser till varmare breddgrader. Båten har även bra kök, toalett och dinette. 

 

Om det inte finns något fint exemplar till vettigt pris ute nu, så skulle jag spara pengarna tills båtmarknaden har kylts av lite (2-3år). Rimligt pris för mig är 40-80 tusen (prutat och klart). Där motor, rigg och båtens kondition i övrigt är avgörande.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vänta till senare del av sommaren/höst om du vill ha chans på ett riktigt klipp. Kolla Blocket flera gånger dagligen. Jag vet inte hur länge du letat efter båt, men det går göra extremt bra klipp. Jag minns för två år sedan kom det upp en storfidra som var helt vansinnigt utrustad, nyrenoverad och till synes välskött, och den gick för typ hälften av det du har som budget. Min morsas jobbarkompis köpte en L32a som var helt nyrenoverad och "redo" för jorden runt, för ca 100k! Som jag förstod, var det en tjej som blev gravid och ville sälja den snabbt, men den var i Portugal samtidigt som det var Corona. En Hallberg Rasmus såldes också i Portugal, i tydligen jättefint skick men stått på land några år, och den gick för 100k sa säljaren till mig(han hade kunnat få mer, men ville bli av med den fort bara). När jag skulle köpa båt var jag och kollade på en L28 som ägts av samme man ända sedan den byggts, som hade 10 år gammal motor, tydligen jättefina segel, och den såldes för 30k. Jag köpte min one-off, med autopilot, vindroder, dieselkamin, 15års motor med 600 timmar, 30m rostfri kätting osv, för 40k. Min var nog mer att folk inte vågade ta risken på en one-off dock. Det har varit en jävla massa jobb med den, men inget ens i närheten av oöverkomligt. Istället har jag fått lära mig en jäkla massa om saker och ting samtidigt som vet hur allt på båten ser ut osv, vilket ju är ovärderligt. Så man behöver ju inte vara för orolig över vilket skick allt är i, då mer eller minder allt kan restaureras/fixas.

 

En sak jag verkligen skulle kolla efter om jag var du, det är enkelskrov. Inget sandwich skrov där distansmaterialet kan ha ruttnat. Alternativt se till att sandwich skrovet verkligen är i gott skick. Jag kan dock inte så mycket om detta, så kanske har helt fel. Jag har märkt att min har lite osmos vid vattenlinjen, men det går ju fixa enkelt. Däremot om man har ett ruttet sandwich skrov....uj, det blir inte skoj tror jag.

 

Om du vill ha en "säker" båt är det tydligen vanligt att såna båtar är underriggade(mindre mast/segelyta) vad jag förstått, så att de tål hård vind bättre. Men jag kanske missförstått, eller så är det föråldrat nu. Och har man mer segelyta så kan det ju innebära att man kan segla bort från oväder istället, vilket ju är möjligt nu med tillgänligheten till väderrapporter.

 

PS. Jag startade en tråd liknande din för tre år sedan. Kolla min historik. Det finns jättemycket bra tips från folk i den, vad man bör kolla efter vid köp osv.

Redigerad av SunWind266

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle jag, med min ringa seglingserfarenhet, ge mig iväg på långa resor skulle jag kikat på L28, L32, Allegro 27 och kanske Vagabond 31.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade liknande tankar när jag var yngre och inte hade fru och barn. Det jag kom på ganska sent var att komfort är rätt viktigt när man ska åka långa sträckor. Jag hade siktat in mig på en Havsfidra, för jag hade mindre budget än dig, och det var först när jag stod i begrepp att köpa båten som jag lyckades få höra att det finns mer än en som börjat på en långsegling med Havsfidran och gett upp efter en relativt kort bit för att de blivit så less på allt guppande.

 

En kort båt följer varenda våg upp och ner, medan en längre båt bara rörs av större vågor, eller om de kommer från sidan. Alltså är en längre båt att föredra för komfortens skull. Men det är inte det enda, för vissa båtar har en vassare för som "skär" genom vågorna medan andra har en mer trubbig för som gör att båten lyfts av vågkrönet så att vågorna upplevs som olika stora. Det finns ett index som nån räknade ut för att bedöma komfort mellan olika modeller, men jag har glömt vad det heter. Förvisso är det indexet kritiserat av precis alla för att det inte stämmer, men det ger ändå en bild av vad man borde fundera på kring komfort.

 

Jag har hört att Nauticat är en bra båt för långfärd; bra komfort och hög säkerhet, men den är utanför min egen budget. Vi köpte till slut en Albin Vega. Det är en bra och säker båt som går att segla jorden runt med, men komforten i hamn är säkert bättre än ute till havs. Passar bra för oss som är fyra i familjen däremot, och några riktigt långa seglatser blir det nog inte för oss.

 

En annan sak som jag själv struntade i lite för mycket är motorn. Jag ska ju ändå segla, tänkte jag i min enfald. Albin Vega byggdes på 70-talet vilket är lång tid för motor med saltvatten och annat. Dessutom användes en speciell lösning för propellern som ofta strular. Motorn var i fint skick, förre ägaren hade nyss renoverat propeller-funktionen, så allt gott tänkte jag. Första lite längre resan rasade ändå propelleraxeln och jag fick nöd-segla in i nöd-hamn vilket inte alls var roligt (omän en rätt värdefull upplevelse för framtida bruk). Vilken båtmodell man än väljer ska man se till att man känner till väl, och vet vad som brukar gå fel, och sedan köper man inte en båt där det är bra underhållet utan man köper en där det är utbytt till något som inte har samma höga sannolikhet för att skapa problem. Vega-klubben har en sådan lista, som jag tittade på och kände till, men tänkte att bra underhåll måste ju vara tillräckligt. Det vill jag idag påstå att det inte är, utan det ska vara bytt. Nu sitter jag och planerar att byta propeller och axel och när jag ändå är igång byta ut motorn till el med bra solcellspaneler.

 

Något jag tänkt på under sista åren när jag fått prova på lite mer att segla ensam är att en så kallad "wind vane", alltså som styr utifrån vindens riktning, är något jag hade velat ha även om jag inte planerar en lång seglats men definitivt skulle ställa som krav för en längre färd. Inte autopilot, det ska vara en wind vane. Ska du segla själv längre sträckor ska du såklart ha EPIRB och livflotte (förutom jolle/gummibåt), drivankare, dubbla uppsättningar av allt viktigt, reservdelar och böcker för att kunna laga saker, och liknande säkerhetsdetaljer som förmodligen kostar mer än båten i slutändan, men det går inte tumma på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...