Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Tresfjord26a

Vad är det som läcker på min Volvo MD2B?

Rekommendera Poster

Efter jag var och inspekterade min motor efter båten kommit i vattnet ser jag att jag har en läcka från det jag tror är insprutningspumpen. (Rätta mig gärna om jag har fel, har försökt studera ritningar för att komma fram till detta). Vad bör jag göra för att felsöka och vad bör jag tänka på? Jag har bland annat sätt att man kan köpa nya packningar och har tänkt att göra detta, men har inte kommit så mycket längre än så. Läckan är på toppen av det inringade området. Tar tacksamt mot råd! 

F404585D-263F-4BA6-8B90-F4E2CB2E48D5.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Tresfjord26a:

Efter jag var och inspekterade min motor efter båten kommit i vattnet ser jag att jag har en läcka från det jag tror är insprutningspumpen. (Rätta mig gärna om jag har fel, har försökt studera ritningar för att komma fram till detta). Vad bör jag göra för att felsöka och vad bör jag tänka på? Jag har bland annat sätt att man kan köpa nya packningar och har tänkt att göra detta, men har inte kommit så mycket längre än så. Läckan är på toppen av det inringade området. Tar tacksamt mot råd! 

F404585D-263F-4BA6-8B90-F4E2CB2E48D5.jpeg

Det du har ringat in är den bakre spridaren. På toppen av den kan ingenting läcka, däremot kan ju både bränsleröret och returröret som sitter lite längre ner läcka men det borde rinna neråt. Torka torrt och låt motorn gå en stund och kolla igen. Du kan ju även lukta på vätskan för att kolla om det är diesel eller kanske vatten som skvätt någonstans ifrån.

Insprutningspumpen sitter i andra änden av bränsleröret som är det nedre röret på spridaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Vad är det som läcker? Vatten, diesel, olja eller kompression?

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev sanktanna:

Hej.

Vad är det som läcker? Vatten, diesel, olja eller kompression?

Ingemar

Det är inte rent vatten, jag skulle nog säga diesel utan att för den delen veta vad kompression är...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Rascal:

Det du har ringat in är den bakre spridaren. På toppen av den kan ingenting läcka, däremot kan ju både bränsleröret och returröret som sitter lite längre ner läcka men det borde rinna neråt. Torka torrt och låt motorn gå en stund och kolla igen. Du kan ju även lukta på vätskan för att kolla om det är diesel eller kanske vatten som skvätt någonstans ifrån.

Insprutningspumpen sitter i andra änden av bränsleröret som är det nedre röret på spridaren.

Okej tack för bra info. Ska göra som du föreslår. Det som var konstigt att det var just där på toppen som det var blött med vad jag tror är diesel. Ska dubbelkolla när jag är vid båten nästa gång! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...