Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hansbanans

Vilken motor till liten äldre sportbåt?

Rekommendera Poster

Hej! Jag har köpte en äldre sportbåt från 60-talet utan motor för upprustning. Ska vara en Electroluxbåt byggd av Ockelbo. Trolig modell Lux weekend. Storlek 4,25x 1,59. Vikt: 160 kg. Marschfart 22 knop med Archimedes/Penta 25 hk enligt reklamen nedan:

https://ockelboklubben.hemsida24.se/om-klubben/klubbens-och-okelbobåtens-historia/ockelbo-och-elektrolux-3532265

 

Jag har bara haft äldre båtar med inombordare i mitt liv: Albin O21, Albin O41 och nu Volvo Penta MD21b.  Vet ingenting om utombordare.

 

Min fråga är: båtmodellen tycks vara anpassad för en 25 hk motor på sin tid. Det är också vad säljaren sade var rekommenderad motorstorlek. Räcker det för att åka vattenskidor efter, vilket reklambilderna visar? För att åka fyra personer i båten och ändå komma upp i planing?

 

Kan jag annars sätta på en något större motor? Vad är riskerna med det? Att motorn blir för tung? Att akterspegeln inte håller? Att båten inte går som den ska i vattnet?

 

Jag vill ju samtidigt återskapa båten i så mycket originalskick som möjligt, vilket talar för 25 hk?

 

IMG_7364.jpg

IMG_7368.jpeg

IMG_7365.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glasfibern i båten har knappast blivit starkare med åren så att sätta en större motor är kanske inte att rekommendera om du inte förstärker akterspegeln. En något tyngre motor (tex fyrtaktare) ger samma resonemang. 

Vill man ha en modernare motor med äldre look så kan man sätta en äldre kåpa på en nyare motor. Har sett en nittiotals Evinrude med kåpor från tidigt sextiotal. Med lite mekarglädje kan man säkert åstadkomma lite vad som helst i det avseendet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vikten på motorn avgör mer än antalet hästkrafter, troligtvis hittar du en 30-35 hk med typ samma vikt som en 25:a. Akterspegeln bör nog förstärkas oavsett då båten är såpass gammal. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan utan problem hänga en 35-hästare på båten, så länge det handlar om en tvåtaktare vilket håller nere vikten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...