Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bejban

Båten tar in vatten

Rekommendera Poster

Hej på er!

Jag är helt ny i båtvärlden och behöver er hjälp!

 

Skall köpa första båten. Tittade på en Wellcraft Excel 21 SL med VP 5.0 FL och SX drev. Välskött och varit hos nuvarande ägare i 13 år och sparsamt använd. Limpor och knän bytta 2018 och impeller förra året. Ny länspump förra året. Aldrig krånglat enligt säljaren och skulle bara bottenmålas och sjösättas. Jag tittade på den på land och var nöjd med skicket och priset. Båten är konserverad enligt konstens regler, förvarad täckt på trailer utomhus.

 

Båten sjösattes för 2 dagar sedan i saltvatten och de tog då en provtur och allt var som det skulle. När jag igår skulle provköra hade båten tagit in vatten över natten så den togs upp igen och skulle felsökas. Säljaren ringde mig på kvällen och sa att de tror att det va bälgen och skall byta denna idag.

 

Min fråga till er kunniga är, om bälgen läckt in vatten, och vattnet inte varit mer än över natten, är det något som kan ta skada på så kort tid? Vad bör jag tänka på? 

 

Alla tips mottages tacksamt då jag inte besitter någon djupare kunskap i ämnet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket vatten? Dvs hur högt stod det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg inte det tyvärr. Stod kvar på bryggan och tittade, men länspumpen jobbade på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det borde väl gå att se inne i båten hur högt upp det är fuktigt? Kanske nån vattenrand kvar på vissa ytor?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan jag kolla på nästa gång jag går dit.

 

Det jag skulle vilja veta är vilka risker som finns beroende på hur högt vattnet har stått? Vad behöver jag kolla upp och vara uppmärksam på? Vattnet har ju kommit in över natten och därmed inte stått så länge, spelar det någon roll?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det varken har nått startmotor, elkopplingar/batterier eller inredning ovanför durk har det inga konsekvenser alls. 

 

Har det nått elgrejor, annat än kablar, så kan du ju räkna med att de lägger av såsmångingom  om det inte redan skett. Om det nått träinredning eller textilier så ser du antagligen redan skadorna.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om båten tagit in vatten via bälgen betyder det att packboxen är slut. Den är till för att båten inte ska ta in vatten och sjunka när bälgen läcker.

 

packboxen sitter innanför stödlagret. Stödlagret brukar sitta hårt så det behövs troligtvis ett nytt sånt med. 

Redigerad av Cobalt233
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för er input! Uppskattas!

 

Skulle startmotorn lägga av med en gång om den nås av vatten? Motorn gick ju igång när båten skulle tas upp för felsökningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 minuter sedan skrev Bejban:

Tack så mycket för er input! Uppskattas!

 

Skulle startmotorn lägga av med en gång om den nås av vatten? Motorn gick ju igång när båten skulle tas upp för felsökningen

Nej det är troligare att den korroderar och slutar fungera så småningom.

 

Att jag nämnde just starmotorn är att det är den elpryl som brukar sitta lägst på motorn.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet bilar som gått genom isen och som fungerat i princip felfritt efter bärgning. CD spelaren krånglade på en av dem så helt problemfritt var det inte. Ja saltvatten är såklart sämre än dricksvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorer som har varit under vatten helt eller delvis måste tas om hand omgående efter upptagandet. Inom 3 timmar, annars startar korrosionen! Ett sätt är att starta och låta motorn gå länge så att den blir genomvarm och torkar även i elektriska delar som startmotor och generator.

Tappar ni i snurran på fredagskvällen så låt den ligga i till måndag morron när verkstan öppnar, om ni inte kan fixa till det själv direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för all hjälp!

 

Säljaren är mekaniker och skulle kolla igenom allt. Han kändes ärlig och sa att han inte vill sälja något han inte kände sig säker på. Jag ville dock veta lite mer själv för att kunna föra en vettig dialog med honom om de olika riskerna och om jag kommer behöva prisjustera lite för att ha marginal inför framtida utgifter pga läckaget. 

 

Båten för övrigt var ett väldigt fint exemplar och kändes bra 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
41 minuter sedan skrev Bejban:

Stort tack för all hjälp!

 

Säljaren är mekaniker och skulle kolla igenom allt. Han kändes ärlig och sa att han inte vill sälja något han inte kände sig säker på. Jag ville dock veta lite mer själv för att kunna föra en vettig dialog med honom om de olika riskerna och om jag kommer behöva prisjustera lite för att ha marginal inför framtida utgifter pga läckaget. 

 

Båten för övrigt var ett väldigt fint exemplar och kändes bra 

Känns lite som "bagarens barn", även om jag kanske låter negativ.

En mekaniker som försöker sälja en båt med läckande bälg, som "aldrig har krånglat" och "allt fungerade bra häromdagen". Och just när du kommer och skall titta på den har den börjat ta in vatten....

Visst kan oturen vara framme. Men bälgen måste varit på upphällningen redan innan deras provtur, och borde redan varit bytt. Även om båten nog kan vara ok så skulle jag vara väldigt skeptisk till löften om exemplariskt underhåll, service o.s.v. Är det pedantiskt rent och snyggt kring motorn t ex ?

 

Försök få se kvitton på i alla fall materialinköpen till service, limpbyten o.s.v. (då jag gissar att säljaren gjort det själv). 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte läckt så mycket så kanske det endast är styrgaffeln som läcker!

Om så är fallet så läcker det in vatten via skölden och då måste motorn ur båten för åtgärd.

Kan vara svårt att se så filma med mobilen en längre stund för att utesluta detta.

 

/Thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Kickdown:

Om det inte läckt så mycket så kanske det endast är styrgaffeln som läcker!

Om så är fallet så läcker det in vatten via skölden och då måste motorn ur båten för åtgärd.

Kan vara svårt att se så filma med mobilen en längre stund för att utesluta detta.

 

/Thomas

 

Motorn kan vara kvar. Däremot måste drev och gaffeln demonteras. Om det inte är lockets packning som gått, då är det enkelt.

 

Gaffeln sitter normalt sett över vattennivån och läcker vid körning.

 

Tror inte ts kommer köpa båten om hen inte ser att allt är tätt och fungerar som det ska.

3ABAF3E4-606F-474F-B0B9-C91BD8321B90.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu framfört allt ni nämnt till säljaren och han ska plocka isär drevet och jag ska få vara med och se över alla delarna.

 

Vattnet hade inte nått upp till startmotorn. Jag har dock inte sett motorutrymmet efter att den läckt in vatten. Såg den på land ett par dagar innan sjösättning och såg då helt rent ut i motorutrymmet inkl motorn. 

 

Jag kommer självklart inte köpa båten om inte allt funkar som det ska och är tätt. 

 

Vi ska kolla på detta till helgen, jag återkommer!

 

Återigen stort Tack till er alla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...