Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Yopphedi

Knepig period för besiktning av trailer

Rekommendera Poster

Hej,

 

Skulle behöva lite hjälp med mina funderingar angående besiktning av min båttrailer.

När jag köpte båt och tillhörande trailer förra året så var släpet precis besiktigat.

Nu hör det till saken att nästa besiktning ska ske senast 2022-04. När det tidpunkten infaller så kommer min båt förhoppningsvis stå på släpet i gott förvar.

 

Alltså, ska man ta smällen att besiktiga redan i sommar?

Vad händer med besiktningsperioden då? Är det beroende på när man gjorde senaste besiktningen, eller är den fast för fordonet. Vill ju inte gärna ha en besikting i april 2 år efter igen, då åker jag ju på att besiktiga varje år.

 

Eller ska man ha is i magen och hämta båten nästa år på en obesiktigad trailer?

 Båten står typ 10 mil ifrån hamnen där och jag använder bara släpet två gånger per år. När ja ska hämta och lämna båten till vinterförvaring.

 

Hälsningar

Yoppheidi

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen några år gäller att nästa sista besiktningsdag infaller sista dagen i den fjortonde månaden efter månaden för senaste besiktningen. Dvs, om du skulle besiktiga i dag, 1 juni 2021, kommer sista dagen för nästa att bli 31 aug 2022.

Jag vet inte om det finns en minstatid som måste ha passerat sen senaste besiktning. Mitt tips är att besiktiga kärran så sent som möjligt innan du ska ta upp båten, om du får.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev raol:

Sen några år gäller att nästa sista besiktningsdag infaller sista dagen i den fjortonde månaden efter månaden för senaste besiktningen. Dvs, om du skulle besiktiga i dag, 1 juni 2021, kommer sista dagen för nästa att bli 31 aug 2022.

Jag vet inte om det finns en minstatid som måste ha passerat sen senaste besiktning. Mitt tips är att besiktiga kärran så sent som möjligt innan du ska ta upp båten, om du får.

Detta gäller inte för släpp, de skall besiktigas inom 24 månader från föregående besiktning. Så om du besiktigar idag så blir nästa besiktning senast 30 juni 2023.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Detta gäller inte för släpp, de skall besiktigas inom 24 månader från föregående besiktning. Så om du besiktigar idag så blir nästa besiktning senast 30 juni 2023.

Ah! Jag trodde det var samma.

 

Men då är det ju enklare. Bara kör besiktningen under sommaren en gång, så hamnar det i fas framöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, det verkar funka att boka in släpet för besiktning under sommaren så det får blir så.

Konstigt bara att senaste besiktningen är 2020-05-25 och nästa besiktning ska ske senast 2022-04-30. Det blir i mitt huvud 23 månader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...