Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
brunsson

Propellerval hast/förbr. Delta 25sc + VP D3 190 2008

Rekommendera Poster

Hej. 

Har idag som rubriken lyder en delta 25sc med D3 -190 från 2008, med 300h.  DPS + F7 prop 

Enligt allt jag kunnat läsa till mig (test samt annonser) så bör jag få ut ca 40kn vid 4000rpm och förbrukning på 0,7 (annons ute nu på blocket hävdar 35knop 0,7 förbr) 

Idag ser det ut som följande:  0,9 förbr vid 28kn vid 3200 som mest ekonomiskt. topp 36,5kn och max 3700-3750rpm. 

Så frågan lyder: Är det propellerbyte som är aktuellt, i så fall en F9 för att göra större skillnad? Har båten för dagsutflykter samt pendla till landet ca 35dist enkel väg, så hastighet och låg förbrukning är viktigare än ork vid hög belastning.

 

Tackar dom allvetande båtgudarna på förhand för svar!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har redan lite för lågt maxvarv, dvs du ska inte ha större propellrar (det är direkt skadligt för motorn).
Frågan är snarare varför din motor inte varvar 4000rpm som den ska. Det kan vara något problem där som ger det låga varvtalet och den ökade förbrukningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Mange249:

Du har redan lite för lågt maxvarv, dvs du ska inte ha större propellrar (det är direkt skadligt för motorn).
Frågan är snarare varför din motor inte varvar 4000rpm som den ska. Det kan vara något problem där som ger det låga varvtalet och den ökade förbrukningen.

Då har jag helt missförstått propellerlogiken, trodde större propp/annan stigning lät motorn varva ut?. Tack för svar. 

Motorn ger inga felkoder i EVC och inget konstigt i temp, rök eller liknande. startar direkt och har hittills (15h körning i år) inte ställt till något annat än lite olja/diesel i kölsvinet som efter upptorkning inte återkommit nämnvärt. 

 

Får väl försöka boka en genomgång med tekniker, med lite tur innan december då... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev brunsson:

Då har jag helt missförstått propellerlogiken, trodde större propp/annan stigning lät motorn varva ut?. Tack för svar. 

Motorn ger inga felkoder i EVC och inget konstigt i temp, rök eller liknande. startar direkt och har hittills (15h körning i år) inte ställt till något annat än lite olja/diesel i kölsvinet som efter upptorkning inte återkommit nämnvärt. 

 

Får väl försöka boka en genomgång med tekniker, med lite tur innan december då... 

Lägre stigning och mindre dia ger högre varvtal, större ger motsatt effekt.

 

Jag tycker mig ofta se att man byter propellrar när motorn inte orkar, men det vanliga är att propellrarna varit rätt från början och att något gör att motorn inte orkar. Ibland är det skrovlig botten/beväxtning eller att man lastat ner båten med massa prylar. Tyvärr förekommer det också att motorn tappat effekt. Om du har det vanliga multiinstrumentet kan du kolla exvis laddtryck där direkt i displayen och få en indikation på hur turbon mår.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips kan vara att kontakta Propellertrim.se, de brukar ge goda råd och säljer proppar med bytesrätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Mange249:

Lägre stigning och mindre dia ger högre varvtal, större ger motsatt effekt.

 

Jag tycker mig ofta se att man byter propellrar när motorn inte orkar, men det vanliga är att propellrarna varit rätt från början och att något gör att motorn inte orkar. Ibland är det skrovlig botten/beväxtning eller att man lastat ner båten med massa prylar. Tyvärr förekommer det också att motorn tappat effekt. Om du har det vanliga multiinstrumentet kan du kolla exvis laddtryck där direkt i displayen och få en indikation på hur turbon mår.

Tack igen för utförligt svar! 
Får luska på turbon och annat. Den ser (enligt mina novisa  ögon) Tempen stämmer och enl handlaren allt annat när dom gick igenom och testade - men såklart ingen garanti. 
 

Annars är det alltså f5/f6 jag skall byta med mig till för högre varv, tur att det verkar finns ett par begagnade ute😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att problemet oftast är som Mange säger. Man lastar båten med massa skrot (2 bastterier, ankare, kätting, vatten, etc). När gåtar provkörs för att ta reda på maxfart och förbrukning så är det ju med optimala förutsättningar, inte alls tokigt att du tappar några knop i en "vanlig" båt! Tänk även på att bladarea är vikgit för toppfart, dvs. 4 bladig sänker farten ett par knop men ger bättre grepp. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

11 minuter sedan skrev gusvo085:

Jag skulle säga att problemet oftast är som Mange säger. Man lastar båten med massa skrot (2 bastterier, ankare, kätting, vatten, etc). När gåtar provkörs för att ta reda på maxfart och förbrukning så är det ju med optimala förutsättningar, inte alls tokigt att du tappar några knop i en "vanlig" båt! Tänk även på att bladarea är vikgit för toppfart, dvs. 4 bladig sänker farten ett par knop men ger bättre grepp. 

Klokt, prova att maxa båten helt tom, 30% i tanken och bara en person ombord. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Kane:

Sök upp den här ägaren med 3000 rpm/29.5 knop/0.7 l/nm och fråga om set-up.....

http://www.livetombord.se/praktisktbatagande/artiklar/artiklar/20171013/begagnatguide-5-bra-moderna-salongsbatar/?page=3

Det är den jag tänkt som referens, samt den som ligger på blocket, han hävdar 0,7 vid 35kn. Vilket för mig blir skillnad på -7kn och +0,1-0,2 förbr. 
 

ang turbon antar jag att det finns siffror i instruktionsboken? 
 

skall göra en testkörning enligt ovan tips, men har varken vattentank eller förbrukningsbatterier eller kylskåp.  ett ankare och bordet är det enda lösa förutom flytvästar osv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testkörde igår med urlastad båt, jag + sonen på 4 år i båten, 90kg totalt. 

Tank: 45%  

Topfart: 34,2

Varvtal: 3745

Turbo: 1,2 Bar 

Kylning: 81,6 gr (körning ca 10 min) 

Förbrukning: 43L/h 

 

Ska köra igenom en bottentvätt i veckan som kommer. Motorn låter bra, vibrerar ej överdrivet eller ger rök/läcker något märkbart. 

 

Någon som har kommentar på ovan siffror att jämföra med andra Delta som hävdar +5-6 i toppfart och en marschfart som ligger 3-5 knop över med 30% lägre förbrukning. Är det verkligen inte läge att testa en uppsättning F5 propeller mot dom F7 jag har idag? 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men det är ju nästan perfekt - och det för en motor från 2008!

Den ska kunna varva 4000 rpm och då förbruka 46 l/h.

Att den inte orkar varva ut = komma upp i högre fart, kan ju bero på bottenytan på båten.

Jag tappar från 39 knop till 32 på 2 månader i Öresund - om jag inte tvättar den undertill (snart dags). I år har det inte växt på sig så mycket än. 17 april sjösatte jag och nådde 38 knop, i denna vecka nådde jag 36 knop - dags att simma under och tvätta.

 

Kanske du har motstånd i bränsleledningar som begränsar maximal bränsletillförsel. Jag ska byta alla mina filter nu, samt tömma tank för kolla bottenslam.

 

Vilket bränsle kör du med? RME inblandad bildiesel är kass - du får bakterier. Jag använder HVO100 som är syntetisk diesel med lite lägre densitet. Min KAD42 tappar typ3-4% kraft med den, men den är luktfri och miljöriktig.

 

Så prova igen med 30% i tank och utan vatten och fylld bar/kyl, med tvättad botten och nya filter.

För mig låter det som om du har rätt propeller.

Hur är propellerns skick?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-12 vid 10:31 skrev brunsson:

Testkörde igår med urlastad båt, jag + sonen på 4 år i båten, 90kg totalt. 

Tank: 45%  

Topfart: 34,2

Varvtal: 3745

Turbo: 1,2 Bar 

Kylning: 81,6 gr (körning ca 10 min) 

Förbrukning: 43L/h 

 

Ska köra igenom en bottentvätt i veckan som kommer. Motorn låter bra, vibrerar ej överdrivet eller ger rök/läcker något märkbart. 

 

Någon som har kommentar på ovan siffror att jämföra med andra Delta som hävdar +5-6 i toppfart och en marschfart som ligger 3-5 knop över med 30% lägre förbrukning. Är det verkligen inte läge att testa en uppsättning F5 propeller mot dom F7 jag har idag? 

 

 

 

 

Jag tror du laddar lite lite. Såg en siffra på 1,37 bar nyligen för D3 190 vid 25+ och 4000rpm.

 

Kan vara värt att fråga en verkstad vad de tror om 1,2. Om det är ok eller i underkant.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att testa en mindre propeller så tycker jag du ska göra det. Har du lite för stor propeller så går motorn lite tungt och förbrukningen går upp. Om den ska varva 4000 som max och du bara får ut 3745 med 45% tank och 1 vuxen ombord så behöver det åtgärdas. Du bör nå 4000 varv vid normal last och mer i tanken. Med en mindre propeller kan du mycket väl både sänka förbrukningen och öka toppfarten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försöker få in svar på ovan tankar:

Filter skall bytas, men hade hoppats vänta till säsongens slut. får bli första egna mek-erfarenheten!

Turbon laddar upp till 1,4 men "landar" på 1,2 vid mitt nuvarande toppvarv, har läst att byta av luftfilter kan hjälpa men kanske ej aktuellt? 

Har tyvärr ingen propeller tillgänglig, blir att investera 5-10k på en beg uppsättning, finns om tur är på blocket. känns dock värt det som en "billig" lösning is sammanhanget.

 

Till saken med vikt hör att allt som finns i båten kan lyftas av i en famn, några flytvästar, en resebarnvagn, ett bord och och påse verktyg. Så vikt av kylskåp, vatten, toa mm är en lyx vi en bär på. 

 

Botten var fin vid sjösättning men ska ta ett extra varv när vi ör på sandbotten och kan tvätta, alt köra en maskin-borstning som finns vi macken runt hörnet. kostar någon tusenlapp och bär väl ge önskad effekt? 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...