Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dyknicke

Laga och fixera badstege i aktern

Rekommendera Poster

Hej! Första posten här (tror jag) efter att ha snokat runt bra länge. Vi har köpt en Ryds 568 GTI och gått igenom båt och motor vad vi anser ganska grundligt. Vi noterade att en av de övre skruvarna i badstegen var utbytt och dessutom satt dåligt. Hur bör man rätta till detta? Detta är ju inga genomgående bultar utan skruv. Är det rätt väg att skruva bort skruven och fylla hålet med någon typ av dyr pasta, låta torka, förborra och skruva i på nytt? Jag har inte tagit bort stegen ännu men när jag tittar på kortet så ser jag nu att glasfibern antagligen behövs lagas. Nåväl, alla tips hur vi bör gå tillväga är välkomna!

 

/Niclas

 

 

infästning badstege.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem på min 510 gti, jag limmade dit en bit formplyfa på innsidan. Att få dit den var problemet det var trångt o långt in till hörnet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du inte kommer åt på baksidan så får du fylla hålet med epoxy och borra igen. Bäst ju bricka och mutter. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Propellerlelle:

Hade samma problem på min 510 gti, jag limmade dit en bit formplyfa på innsidan. Att få dit den var problemet det var trångt o långt in till hörnet. 

Tog du bort stegen och fyllde med epoxi innan? Jag skulle helst slippa att ta bort stegen då jag antar att den sitter med skruv + Sikaflex i nederkant. Tänkte mig att sätta masktejp på stegens infästningsögla och fylla hålet med epoxi mha en längre "pip". Därefter en tejpbit över medans det härdar. Sedan borra nytt, ev genomgående och skruva tillbaka stegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde faktiskt fungera lika bra, fyll hålet från en medicinspruta. Det brukar bli bättre om man förtjockar epoxyn lite (jag pratar alltså om lamineringsepoxy som är många gånger bättre än limepoxy från Clas Ohlsson).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kommer åt insidan så skulle jag föreslå sikaflex som tätning och genomgående skruv och mutter med en rejäl bricka på insidan. Vet ej hur det ser ut men om en annan person fick dit plyfa kanske det går att nå att få dit bricka och mutter. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

10 minuter sedan skrev M__G:

Om du kommer åt insidan så skulle jag föreslå sikaflex som tätning och genomgående skruv och mutter med en rejäl bricka på insidan. Vet ej hur det ser ut men om en annan person fick dit plyfa kanske det går att nå att få dit bricka och mutter. 

Jag vet i tusan om jag ens kommer åt det utrymmet? Någon med en 568 som kan bekräfta om det är möjligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Propellerlelle:

Hade samma problem på min 510 gti, jag limmade dit en bit formplyfa på innsidan. Att få dit den var problemet det var trångt o långt in till hörnet. 

@Propellerlelle har ni fast tank på er 510 GTI? Hur gick du tillväga?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dyknicke:

Egentligen är Tix bättre https://epoxibutiken.se/produkt/nm-tix-150-2/ men svårare att få tag på. mikroglasballongerna blir som att blanda med sågspån, det blir mer volym men rinner lika lätt. Ett alternativ är att peta in glasfiberklipp doppat i epoxy, det borde gå att få in lite med hjälp av en smal skruvmejsel eller liknande. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev gusvo085:

Egentligen är Tix bättre https://epoxibutiken.se/produkt/nm-tix-150-2/ men svårare att få tag på. mikroglasballongerna blir som att blanda med sågspån, det blir mer volym men rinner lika lätt. Ett alternativ är att peta in glasfiberklipp doppat i epoxy, det borde gå att få in lite med hjälp av en smal skruvmejsel eller liknande. 

Ja, den kan nog funka. Försökte en gång att laga hål med bara epoxy men det höll inte länge. Men med väv i kanske... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte att man från början bara skruvar fast badstegen med vanlig skruv, det kan man ju räkna ut med den kroppsdelen man normalt sitter på att det inte håller. En badstege utsätts ju för en stor belastning när man tar tag i den och skall häva sig upp ur vattnet!


Som jag ser det är det enda alternativet att skruva fast den med maskinskruv samt stor bricka med låsmutter på insidan.

 

I båtar finns det alltid skrymslen och vrår dit man inte når att hålla emot en mutter.

Kanske är det lättare att göra tvärtom? Köp långa maskinskruv med sexkantskalle, vad kan det vara M5? M6? Tag spärrnyckeln, sätt på båda förlängarna samt hylsan. Lägg något kladdigt i hylsan, en liten dutt med marintätningsmassa exempelvis som håller fast skruven. Manövrera in allt detta mot hålet i båten inifrån, låt någon medhjälpare dra fast muttern med bricka under på utsidan. Ja bricka även på insidan.

Sedan kapar du skruven efter låsmuttern, såga helst för hand med bågfil, med vinkelslip blir det för varmt och då smälter plasten i låsmuttern.

Innan skall du kladda i generöst med marintätningsmassa, Sikaflex eller liknande i alla hålen!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog bort stegen o det tycker jag du ska göra då kommer du åt bättre,du kommer nog täta bättre än Ryds gjorde på fabriken min ena övre skruv var bara fastsatt i Sikan. Jag hade inte fast tank, problemet är att få dit formplyfan som jag drog båda övre skruvarna i. Jag pillade in en lång persienlina genom hålet som jag fiskade fram,på den satt jag fast formplyfan o en klick sättlim. Drog tillbaka linan genom hålet drog en skruv genom det andra övre hålet. Då är plyfan fixerad. Det var många år sedan men det var nog så jag gjorde. Helt lätt var det inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Dyknicke:

infästning badstege.jpg

Det är olika skalle på de två skruvarna. Det tyder på att det skruvats på fästskruvarna tidigare.

 

Ta loss alla fästskruvarna och se till att det blir ordentligt för samtliga skruvar på insidan av akterspegeln. Det är inte bara en badstege. Det är även en säkerhetsstege för att komma tillbaka ombord när/om någon fallit överbord ute i öppen sjö. En sådan säkerhetsgrej får inte gå sönder i en krissituation.

 

Om det är en originalmonterad stege så berätta för alla ägare av en Rydsbåtar vilken ansvarslös montering företaget gör av en säkerhetsgrej. Det är skrämmande om företaget inte tar mer ansvar för funktionaliteten i sina båtar. Om det ska monteras ett tillbehör så är det väldigt enkelt att montera en plywoodskiva på insidan i samband med att båten tillverkas.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Genomgående maskinskruv av syrabeständig kvalitet A4, brickor och låsmuttrar av samma kvalitet! Fuska inte, för det kommer du att ångra den dagen du behöver ta dig ombord med genomblöta kläder efter att ha ramlat i.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er! Inser att jag inte uppdaterat tråden. Vi skruvade ut de befintliga skruvarna och borrade upp hålen med ett 6mm borr. Därefter satte vi i en rostfri M6 bult från utsidan. Jag hade förberett en låsmutter med en bricka som jag limmat fast med en klick epoxi. Denna mutter satte jag i en hylsnyckel som jag i sin tur satt fast på ett kvastskaft med buntband. Mha detta skaft lyckades vi hålla muttern och brickan på på plats medan en av oss skruvade från utsidan. Sedan var det bara att göra detta en gång till... Lade förresten en rejäl klick silikon mellan stegen och skrovet (detta ligger inte under vattenytan) innan vi drog ihop det hela

 

Lite meckigt men det blev bra! Tack för alla råd.

 

/mvh Niclas

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan meddela att Ryds gjort liknande på 510MC, och då är det dessutom en flyttank där stegen sitter, så åtkomst från insidan saknas helt om man inte sågar hål i flyttanken och gräver ut skummaterialet som finns där.

Även andra detaljer som bl.a pulpit är också monterades med plåtskruv. Dock är knapar och grabbräcke på hyttaket monterat med genomgående bultar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...