Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Vid upptagning i helgen skedde en smärre olycka vilket resulterade i att paddelhjulet till loggivaren tappade ett blad.

 

Var in på marinshoppen och pratade med dem idag och de berättade att dessa slutade tillverkas för 20 år sedan.

 

Någon här inne som bytt givare och kan ha en sån här ”propeller” liggandes? Alternativt vet någon man kan kontakta.

 

Hade hoppats på att kunna hitta något på Tyska eBay men det var förgäves.

 

Tack på förhand,

J

 

005B4A3E-141E-44CC-8D46-7B7D3E715647.jpeg

8DD16D1E-24B9-42CB-95A8-C6EF6DC6EFBF.jpeg

61063E3F-A884-4D57-8EEB-C61A2900DA86.jpeg

Redigerad av jj0nsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev jj0nsson:

Hej!

Vid upptagning i helgen skedde en smärre olycka vilket resulterade i att paddelhjulet till loggivaren tappade ett blad.

 

Var in på marinshoppen och pratade med dem idag och de berättade att dessa slutade tillverkas för 20 år sedan.

 

Någon här inne som bytt givare och kan ha en sån här ”propeller” liggandes? Alternativt vet någon man kan kontakta.

 

Hade hoppats på att kunna hitta något på Tyska eBay men det var förgäves.

 

Tack på förhand,

J

 

005B4A3E-141E-44CC-8D46-7B7D3E715647.jpeg

8DD16D1E-24B9-42CB-95A8-C6EF6DC6EFBF.jpeg

61063E3F-A884-4D57-8EEB-C61A2900DA86.jpeg

Det ligger nu en komplett sumlogg ute på Tradera.se, men priset har dessvärre rusat i höjden.

Plasten i de där ”propellrarna” blir skör med åren och dom spricker lätt. Det låg en i sjöboden i många år men den var så skör att den inte gick att använda.

Det bästa är nog att satsa på en modernare logg med paddelhjul, den du har är en med en slags propeller.

Sedan kan man ju få olika sorters GPS-hastighetsmätare som appar i telefonen, några av dem kan visa hastighet i bland annat knop. 
Och så finns ju då olika GPS-mottagare och plottrar, men det är klart, alla GPS-baserade sådana visar ju fart över grund, inte fart genom vattnet som de mekaniska, eller elektromekaniska gör.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag letade efter en till min vdo log i flera år också efter en skada. Förra året gav jag upp och plastade igen hålet. Den på Tradera för en tusing hade jag tagit direkt om det varit två år sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Det ligger nu en komplett sumlogg ute på Tradera.se, men priset har dessvärre rusat i höjden.

Plasten i de där ”propellrarna” blir skör med åren och dom spricker lätt. Det låg en i sjöboden i många år men den var så skör att den inte gick att använda.

Det bästa är nog att satsa på en modernare logg med paddelhjul, den du har är en med en slags propeller.

Sedan kan man ju få olika sorters GPS-hastighetsmätare som appar i telefonen, några av dem kan visa hastighet i bland annat knop. 
Och så finns ju då olika GPS-mottagare och plottrar, men det är klart, alla GPS-baserade sådana visar ju fart över grund, inte fart genom vattnet som de mekaniska, eller elektromekaniska gör.

Otroligt, tyckte jag hade gjort mina egna efterforskningar innan jag skrev här och så har jag glömt tradera.

Tack!

 

Håller med om att det känns dyrt, men ska ta mig en funderare.

 

Ang ny logg, är det helt omöjligt att enbart byta/uppgradera givare och på så vis behålla utseendet på instrumentpanelen som är original?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Guggen:

Jag letade efter en till min vdo log i flera år också efter en skada. Förra året gav jag upp och plastade igen hålet. Den på Tradera för en tusing hade jag tagit direkt om det varit två år sen.

Tack för perspektiv @Guggen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev jj0nsson:

Otroligt, tyckte jag hade gjort mina egna efterforskningar innan jag skrev här och så har jag glömt tradera.

Tack!

 

Håller med om att det känns dyrt, men ska ta mig en funderare.

 

Ang ny logg, är det helt omöjligt att enbart byta/uppgradera givare och på så vis behålla utseendet på instrumentpanelen som är original?

Den loggen du har och den som säljs på Tradera är hopplöst omoderna, dom är helt mekaniska och fungerar på samma sätt som hastighetsmäteren på en äldre bil. Det är ju en trög vajer som överför rörelsen från givaren till instrumentet, visst den funkar helt utan strömförsörjning.

 

1F857FF2-9209-40D4-ADDE-F54720BDA041.jpeg.09b6185c3b859572bca97e4f7cc38147.jpeg

Modernare loggar har en givare med paddelhjul som snurrar nästan friktionsfritt, den näst längst till höger på bilden, som helt elektronsikt överför en signal till instrumentet med en klen kabel, kanske det även finns sådana med trådlös överföring? Instrumenten kan vara analogt med visare, helt digitalt eller en kombination beroende på tillverkare. Flera olika instrument och givare till ekolod, vind och hastighet kan då kopplas ihop, om man vill och har råd, dessvärre kostar det en hel del.

 

Att satsa på ett gammalt instrument kanske man kan göra för att få ett tidstypiskt tillbehör till en veteranbåt, men i ditt fall skulle jag nog inte gjort det, iallafall inte om auktionen på Tradera börjar på tusen kronor. Det låg ytterligare en logg som såldes som reservdelar tidigare, där givaren föreföll vara hel, men den är såld. Sannolikt är plasten i ”propellern” åldrad och skör i den begagnade också, och du vet inte hur länge den håller. Och som du redan erfarit, det finns inga reservdelar.

 

Nya loggar är rätt så dyra, men en hastighetsmätarapp i mobilen är antingen gratis eller kostar en mindre summa.

 

Men om du vill fortsätta att leta äldre begagnade loggar så är sökordet ”sumlog” eller ”sumlogg”. Ibland kan man öven se den modernare elektroniska varianten med paddelhjul till salu begagnad.

 

Ja det finns, eller iallafall fanns elektroniska analoga loggar som liknar din gamla. Men, för att göra det mer komplicerat, så finns dessa för olika fartområden, till långsamma båtar och snabbare båtar.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men, för att göra det mer komplicerat, så finns dessa för olika fartområden, till långsamma båtar och snabbare båtar.

 

Tror att det är olika propellrar/givare för olika fartområden på Sumlogg också,

så det gäller att hitta rätt ifall man köper begagnat.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fördel med att skippa sumloggen är att det blir tystare att segla 🙂 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev touchwood:

 

Tror att det är olika propellrar/givare för olika fartområden på Sumlogg också,

så det gäller att hitta rätt ifall man köper begagnat.

 

Ja det brukar vara olika färger på dem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sumlogg  ll hade inte wire men vad jag kommer ihåg så såg givarna lika dana ut under vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Peter_K:

En fördel med att skippa sumloggen är att det blir tystare att segla 🙂 

Om du dessutom har för vana att traila båten är det lättare att skada din nuvarande typ av givare, än den modernare med paddelhjul, vilken dessutom kan plockas ut medan båten ligger i vattnet, om man är snabb att stoppa i medföljande blindplugg i hålet.

 

 

1 minut sedan skrev excel319:

Sumlogg  ll hade inte wire men vad jag kommer ihåg så såg givarna lika dana ut under vattnet.

Ja just det, det hade jag glömt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...