Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sepp

Vatten i skrovet, Ryds Hajen

Rekommendera Poster

Hej,

 

håller på fixa med min båt som jag köpt förra året. Den har stått på trailern sen dess och när jag skruvade bort några uttjänta trimplan på akterspegeln inför målningen märkte jag att det droppade vatten ur hålen. När jag borrade upp hålen till större diameter kom det ut mera vatten, en kraftig stråle under en kvart, vet inte hur många liter det kan ha varit men gissar på 20-30. Samtidig observerade jag att vattennivån inne i båten (det hade samlats vid golvbrunnen) sjönk en aning. Men till slut avstannade vattnet ur hålet i akterspegeln, och vattennivån vid golvbrunnen stabiliserades (det stod fortfarande kring 5cm vatten under golvbrunnen)

 

Jag gjorde ett experiment och hällde på mera vatten i golvbrunnen och då började det återigen komma vatten ur hålet. Så min slutsats är att konstruktionen i princip ser ut ungefär som jag skissat i bilden. Bifogar även en bild på golvbrunnen uppifrån.

 

Det jag undrar nu är: Är det så det ska vara, och vad ska jag göra härnäst?

 

Jag är inne på att "tömma" skrovet på vatten. Helt torrt blir det nog aldrig men jag vill inte ha en massa vatten stående där. Jag har pumpat ut i princip allt vid "golvbrunnen" och det rinner inte längre ur hålet. Frågan är om det räcker att det står ett tag nu eller om jag ska öppna upp mer för att torka ut ordentligt.

 

Sedan är jag inne på att montera en länspump i utrymmet under golvbrunnen. Det blir kanske lite tajt, i värsta fall får jag öppna upp lite under bränsletanken eller nåt.

 

Vore tacksam för alla slags kommentarer. Är det så det ska vara? Känns lite skumt med en golvbrunn som låter vattnet rinna till ett urymme där man inte kommer åt för att länsa. Eller är det så att det från början suttit en pump där som en tidigare ägare rationaliserat bort?

 

 

/Sebastian

 

 

 

 

 

 

IMG_3174.JPG

skiss.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Montera en dyvika långt ner på aktern, så löser det väl dina problem? 

Redigerad av Mawe85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förslagsvis tätar du det som du kallar golvbrunn och som Mawe85 skriven montera en dyvika på aktern. Om du har kapell och det inte normalt kan regna in vatten på golvet borde inte en länspump behövas. Är båten alltid öppen montera en länspump med nivåvakt på golvets lägsta punkt (förutsätter att "golvbrunnen" är tät).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Att "täppa till" låter förstås som en bättre lösning än att sätta en pump där. Och det är nog som du skriver frågan om en båt med kapell så det ska egentligen inte bli så mycket regnvatten där. Tyvärr är det inte bara en dyvika utan jag behöver täppa igen hela den långa spalten som i bilden syns precis intill "golvbrunnen", den går ner till samma hålrum så om bara vattnet stiger 1cm över golvbrunnen så åker det ner ändå. Vet inte om det är "original" så, känns som att nån har klippt i konstruktionen där. "Väggen" ska kanske vara lite högre helt enkelt.

 

Att "täppa till" ser jag en risk med iom att jag stänger in fukt som aldrig kommer ut, men å andra sidan har det nog varit fuktigt i 40 år därinne så det får jag kanske leva med.

 

Så dyvika där jag har hålet, och så bygga upp väggen en decimeter så att det kan samlas lite vatten innan det rinner ner i skrovet. Skulle det vara en lösning? Då täpper jag inte till helt och hållet och undviker ändå att det rinner in allt vatten som av en eller annan anledning hamnar i båten.

 

/Sebastian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...