Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Salten

Hur stor segelbåt klarar man själv?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Som titeln säger, vad klarar man av själv att segla egentligen innan det börjar bli riktigt utmanande? Vilken utrustning prioriterar ni högst som ensam seglare på en båt och hur många ton på en båt vågar ni hålla i själv?

 

Har varit inne lite på att skaffa en Diva 35/39 med vinchar placerade långt bak i sittbrunnen. Men det känns som jag har tagit vatten över huvudet med en så lång/stor båt.

Redigerad av Salten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste ju helt bero på hur den är utrustad. Jämför en gaffelriggad båt utan några vinchar med en slupriggad som har både elektrisk rullstor, rullfock och elektriska ankarvinchar i både för och akter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen åsikt om storlek på båt, man klarar en rätt stor båt själv om man har rätt placering på seglingsutrustningen. Min båt är 31 fot och 4,5 ton och den seglar jag enkelt själv vid behov.

 

Något jag skulle prioritera är autopilot för att kunna lämna styrplatsen vid behov samt winschar till försegelskot och storsegelskot inom räckhåll från styrplatsen.

 

Vid tilläggning i hamn/naturvik kräver det ju lite mer planering att vara själv, förbereda med förtöjningslinor till land, ankare förberett att bara släppas mm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vanliga 28 till typ 35 fot, ser jag många som seglar ensam. 

 

Det jag själv tycker gör hanteringen lätt på min Cumulus är:

 

- Rullgenua med påsytt UV-skydd. 

Inte kul att dra upp ett kapell, ensam. 

- Lazyjacks. 

- 2 Autopiloter, varav en i reserv. 

- 2 plottrar. Den gamla inne i ruffen. Nya uppgraderad med bl a Hydrographicas kort. 

- Frammåtseende ekolod, för färd i grunda vatten. Eller utanför prickade farleder. 

- Värmare. 

- Alla fall o tampar neddragna till sittbrunnen. Även revlinorna till storseglet. Vilket gör att jag kan reva seglet från sittbrunnen. 

- En Rodkick med inbyggd gasfjäder. Låsbar. 

- Magnetventil och läckindikator strax efter gasolkulan, som är placerad i ankarboxen. 

- 12 V DC till 230 AC omformare. 

- Säkerhetslinor. 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglar en 38 fots 12 tons båt själv i fint väder tex Göteborg till Smögen för att få hjälp av Rössy.

Startat tidigt på morgonen med milda vindar för att kunna backa ut mellan akterstolparna även i sidovind och sedan förtöja sent på eftermiddagen när vinden inte är för stark.

Autopilot är A och O för att kunna hantera segel, förtöjningstampar och fendrar.

 

Personligen tycker jag det är trevligare att vara fler ombord, både socialt och säkerhetsmässigt (drutta i vattnet, få bom i huvudet etc.)  men så är jag inte odödlig och 25 år längre.

 

Frågan är nyttan med stor båt för Sven Yrvind har en poäng att man kan bara vara på ett ställe åt gången.

Okay köper det att tex frugan hanterar 2 stökiga barn och gubben hanterar båten själv (eller tvärsom mtp PK som jag är j----igt trött på). Då förstår jag tanken på 39 fot 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vågar påstå att den enkla biten är att hantera båten själv på sjön. Utmaningen är att lägga till/kasta loss samt att orka underhålla den själv. 
 

Jag kan också undra - hur stort behöver man när man är en person? Jag har bara en 27-fotare, och när jag är ute själv är den otroligt rymlig, värre när man är fler än två.
🙂 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På större båtar så brukar det finnas hjälpmedel för segelhantering som underlättar om man är få ombord när man seglar. Det blir mer uppenbart att man är ensam ombord när det ska läggas till. Om man inte känner sig bekväm att angöra en trång gästhamn så kan man ofta lägga sig på svaj och ta jollen in till land.

 

Frågan är om det i dagsläget finns en övre gräns på båtstorlek att hantera under segling. Något extremt är väl Wally Tango (30.48 m, 7.20 m, 4.95/6.75 m,  47.5 ton) som enligt reklamen kan seglas själv men besättningen satt nere i ruffen när denna video spelades in.

 

Jag har seglat med en Jenneau Sun Odyssey 49 DS (14.98 m, 4.49 m, 2.15 m, ca 14 ton) vilken man med de hjälpmedel som finns ombord kan segla själv. Däremot med en sådan tung båt så kan man inte räkna med att kunna hålla ifrån för hand vid en brygga om det blåser lite (även med full besättning) utan det krävs att man hanterar båten med motorn.  

 

Jag seglar sedan några år tillbaka en S30, nya modellen, (12.5 m, 2.5 m, 1.5 m x ca 4.5 ton) och efter lite övning så går det riktigt bra att hantera både under segel och att lägga till. Fördelen när man seglar ensam är att seglen är förhållandevis små och lätthanterliga samt att det finns själslående fock. Om det är knixigt att lägga till så blir det svaj istället men oftast finns det hjälpande händer vid tilläggning i tex en gästhamn. Vikten på ca 4,5 ton är oftast inget problem vid tilläggning förutom om det blåser och är sidvind.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglar en 60 år gammal helt manuell ketch riggad 5-6 tons 30 fotare själv. De viktigaste hjälpmedlen för mig är autopilot. Utan den är det stökigt att springa fram och hissa Genuan, för att inte tala om när den skall mer. Att gå på toa eller bara ordna med ngt är mycket omständligt utan en. 

Nästa år blir det sannolikt en rulle på det främsta förstaget till den gamla Genuan, det kommer göra livet trevligare.

Men vilken "modern" båt som helst med rulle på förseglen och en enklare autopilot runt 30-40 fot går utmärkt att segla själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en 9,5 m lång masthead-riggad båt med ett försegel på 31 m2 på rulle.

Vi har inte vinsch med self-tailing.

 

I gengäld är storseglet väldigt litet, men det brukar ju vara det minsta problemet att hantera under segling.

Allt är nerdraget till sittbrunnen.

 

Jag upplever inga problem att hantera båten ensam till sjöss vid slag och trånga passager (utan autopilot) och inte heller vid segelsättning och när man firar segel. Även spinnackersegling funkar bra ensam om man använder autopiloten.

 

Lägga till i hemmahamnen mellan y-bommar funkar i alla väder, men i mera okända vatten kanske man väljer att svajankra om väder och vind är emot en.

 

En god vän seglar en 40-fotare ensam (ibland) och det funkar ungefär likadant för honom som för mig. Focken på den båten är lika stor som vår genua.

 

Mycket är nog en vanesak och övningsfråga.

En större båt måste du kunna hantera med motor till 100 % i hamn eftersom handkraft inte alls förslår.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack får all information och råd, ni är väldigt hjälpsamma! 

 

En Diva 39 väger ca 4,5 ton. Är det tyngden eller längden som är det värsta när man lägger till. För det låter som att lägga till är det som är absolut jobbigast med stor båt. Och hur övar man på något sådant utan att riskera en katastrof undwr övningen? 😛

 

Någon som vet hur mycket en autopilot kostar att installera idag typ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Salten:

Är det tyngden eller längden som är det värsta när man lägger till. För det låter som att lägga till är det som är absolut jobbigast med stor båt.

Skulle säga att vindfånget är den största fienden vid tilläggning, båtar är så olika på alla sätt så det är svårt att dra några enkla slutsatser. Min nuvarande båt är långkölad och med låga fribord, den är oftast lätt att hantera i hamn eftersom den inte gärna driver i sidled. Å andra sidan svänger den inte gärna heller i låg fart vilket ofta ställde till problem ända tills jag installerade bogpropeller. Den förra båten var ungefär lika lång men med betydligt högre fribord och litet kölblad som dessutom gick att fälla in, alltså sänkköl. Där var bogpropeller i stort sett nödvändig för att båten INTE skulle svänga. Men den gick att vända på en femöring.

 

Om du har möjlighet, öva att lägga till själv fast med besättning - alltså ha bara besättningen som backup om det går åt skogen. Och tänk igenom varje manöver i detalj så att alla linor, fendrar, båtshake etc finns på rätt ställe. Tänk också ut plan B för de mest sannolika problemen, missa bojen typ. Det viktigaste är att ligga steget före men det skiljer sig ju inte mellan ensamsegling och segling med besättning - men marginalerna är olika. 

 

Du klarar förmodligen mycket mer än du tror och om inte annat så är det väldigt lärorikt. Men det är klart att man kör in i en brygga ibland... Sikta på något billigt!

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrovets undervattensform framtill avgör till viss del hur komplext det är att lägga till (både ensam o flera ombord). Långkölade båtar och många båtar som konstruerades på 70-80-talet har ofta en väldigt markant V-form i förskeppet. Modernare båtar (denna sidan av 2000-talet) ser mer ut som en rundbottnad jolle under förskeppet. Det V-formade förskeppet gör att båten blir betydligt kursstabilare både vid segling (trögare säger belackarna) än en mer rundbottnad som är mer livlig. Det gör rätt stor skillnad vid tilläggning med sidvind där den rundbottnade kräver högre båtfart för att inte driva iväg i sida med förskeppet (det är därför många modernare båtar ofta får bogpropeller).

 

Skrovformen påverkar även kursstabilitet under segling. En modernare rundbottnad båt (här avser jag förskeppet) har nästa krav på autopilot för att kunna släppa rodret/ratten någon längre stund under segling.

 

Oberoende av årgång/skrovform på båten så är en autopilot i stort sett ett måste för att underlätta vid ensamsegling.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ALLTID båtshake redo i sittbrunnen, på armlängds avstånd, i hamn. Jag plockar upp den i god tid innan jag går in i hamnen, och låter den ligga längs ena sidan av sittbrunnen, fri från linor och annat som kan hindra att man snabbt får fram den vid behov. Samma när jag ska ut ur hamnen. Stuvar undan den inne i båten först när jag är ute ur hamnen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Greip:

Om du har möjlighet, öva att lägga till själv fast med besättning -

Öva är nyckeln till kunskap och kompetens.

 

Kör 10 tilläggningar på rad i lugnt/vindstilla väder och fundera på varför det gick som det gick.

 

Öka svårighetsgraden vartefter, hårdare vind, mera och stötte vågor och mindre hjälp från besättni gen (som egentligen inte finns).

 

En fenkölad båt vrider sig kring en unkt i närheten av mastens placering så en sväng in mellan y-bommarna skiljer sig en del jämfört med när man svänger in med bilen på en p-plats på stormarknaden. I princip kan man köra i 90°-vinkel mot y-bommarna till masten är mitt emellan de bommar du ska in mellan och då göra fullt roderutslag. Sedan påverkar vind och ström nsturligtvis båten men inte bilen. Det vanligaste är att förskeppet "blåser bort" från vinden.

 

Tag om möjligt hjälp av vinden istället för att kämpa mot den.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymma ni är! massa bra tips, skriver ner allt 😛 Jag ska ut och segla med en 28 fot som en gast för att öva lite nästa vecka. Vad har ni för erfarenhet av naturhamn och stora båtar?
Släpper ankaret ofta? Sover ni gott på natten eller håller ni ett öga uppe ifall båten flyttar sig.
Finns det många naturhamnar som klarar av djupet på 35+?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Salten:

Finns det många naturhamnar som klarar av djupet på 35+?

Det är ungefär samma som för 28 fot.

På en större båt kommer kölen längre från land och där är det oftast lite djupare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bortsett från kostnader har man tagit vatten över huvudet om man vill köpa något så stort som en diva 39 på nästan 5 ton. Ifall man bara seglat båtar under 30 fot tidigare i sitt liv?

Jag är rädd att det kommer vara svårt att få en besättning(kompisar/sambo) mer än två veckor på båten under året. (Varför vill du ha en stor båt då, jo för att jag är väldigt kär i diva konceptet och tyvärr är de så stora, samt att många båtar under 35+ har oftast ingenstans att stänga om sig vilket är något som många känner att de vill kunna göra idag när de seglar med folk utanför familjen.)

Att lägga till ensam med ingen som kan ta emot båten är ju läskigt, min far och mor gav upp segling för 8 år sedan och ensam är man kvar med intresset fortfarande med ingen att bolla med. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Salten:

Att lägga till ensam med ingen som kan ta emot båten är ju läskigt ...

Tilläggning i naturhamnar går bra att göra ensam utan stress. Med våtdräkt, flytväst och en aning simkunnighet. 

 

Man kan lägga båten på svaj från aktern, med kort ankarlina ute. Sedan simma in med en tunn lina i släptåg och fästa tillfälligt. Tillbaka vid båten får man sedan justera de bägge linorna. Så att man når att kliva iland och kan börja med den riktiga förtöjningen.

 

Ingen naturhamn, men en gång missade jag att nå och kroka i akterbojen innerst i Kalmar hamn. Inget problem bortsett från det smutsiga vattnet.  😊

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Salten:

Bortsett från kostnader har man tagit vatten över huvudet om man vill köpa något så stort som en diva 39 på nästan 5 ton. Ifall man bara seglat båtar under 30 fot tidigare i sitt liv?

Det beror väl på hur mycket erfarenhet man har och hur modig man är.

 

Alla segelbåtar från jollar med centerbord till stora segelbåtar med fenköl beter sig likartat när det gäller manövrering, de svänger runt centerbord/köl.

 

Seglar man plattläns och gör en 180 gr gir med fullt roderutslag ligger båten i princip stilla i vindögat. På jollar hamnar man ungefär en båtbredd från den kurs man länsade i, på en större båt oftast lite längre ifrån.

image.png.3e75a37e2a4fa85ed5a754ea28cc889a.png

 

Öva. öva .öva. öva och pröva.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår båt ökade från 24 fot och 2 ton till 42 fot och 4,5 ton när det blev en S30. Man vänjer sig ganska snabbt vid att båten har blivit några meter längre om man tidigare seglat kortare båtar. Samt vikten kring 4-5 ton är oftast hanterbart utan några större problem. Dock vid hård sidvind och tilläggning får man se till så att det finns större marginaler. Övning ger färdighet och har man intresset och tar till sig när det strular så blir det ofta bättre med tiden. Tror att många båtägare skulle behöva öva manövrering både under segel och för motor så blir det nog mindre strul vid pressade situationer. 

En gummijolle kan vara bra att ha med sig så underlättar det om man vill i land om man ligger för svaj samt bra att ha om t.ex. ett ankare ska läggas om.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Hur stor båt klarar man av själv?" Svar,  tillräckligt stor. Men är det rätt fråga? Om du ska segla själv merparten av tiden, så råder jag dig att skaffa den båt som du tycker är rolig att segla, som du inte behöver vara nervös för att hantera. Och kom ihåg att stora segelbåtar har en tendens att bli kvar vid bryggan. Stirra dig inte blind på storlek, utan köp en snabb lätthanterlig båt som är riktigt kul. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den andra sidan av det är att en större båt är tryggare och tål hårdare väder utan att bli alltför obekväm. Vi har gått från en Seacat på drygt sex meter och ett knappt ton, till en Dominant 78 på knappt åtta meter och två ton till en Beason 311 på drygt nio meter och en bra bit över fyra ton. Det gör rätt stor skillnad, enligt mig. Stabiliteten och trögheten hos en större båt gör det hela bekvämare och på flera sätt smidigare. Nu har vi ännu inte seglat med den senaste båten i mer än ett par sekundmeter vind, men jag räknar med att den ska vara lugnare och bekvämare även där, även när det blåser mer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror storleken på båt kan ha betydelse när det gäller hur trygg man känner sig, men det är inte samma sak som att man verkligen är tryggare i en större segelbåt.

 

En långseglare sa till mig, när jag frågade om båtens storlek har någon avgörande betydekse, att det spelar ingen roll om båten är åtta eller 16 meter lång när vågorna är 10 meter höga.

 

Som östersjöseglare träffar man sällan på vågor högre än tre meter och då funkar alla segelbåtar med köl tycker jag. Däremot är det inte så kul att vara ute med motorbåt i samma vågor.

 

  • Gilla 2
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

Jag tror storleken på båt kan ha betydelse när det gäller hur trygg man känner sig, men det är inte samma sak som att man verkligen är tryggare i en större segelbåt.

 

En långseglare sa till mig, när jag frågade om båtens storlek har någon avgörande betydekse, att det spelar ingen roll om båten är åtta eller 16 meter lång när vågorna är 10 meter höga.

 

Som östersjöseglare träffar man sällan på vågor högre än tre meter och då funkar alla segelbåtar med köl tycker jag. Däremot är det inte så kul att vara ute med motorbåt i samma vågor.

 


Alla är inte dumdristiga galningar som ska ge sig ut på oceaner. Jag tycker att två meter våghöjd är på tok för mycket för en vanlig båt och skulle aldrig ge mig ut under såna förhållanden. Men när det är en meter våghöjd så är det en väldigt stor skillnad på en liten båt och en större båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte komma med så mycket matnyttigt då jag själv inte seglar, men jag var på segel-charter för något år sedan på en Saba 50 katamaran, som skepparn menade att han inte hade några problem att hantera helt själv. Men det är kanske lite en fråga om båtens konstruktion, och ganska mycket en fråga om hans erfarenhet :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/1/2021 at 6:31 PM, Salten said:

Grymma ni är! massa bra tips, skriver ner allt 😛 Jag ska ut och segla med en 28 fot som en gast för att öva lite nästa vecka. Vad har ni för erfarenhet av naturhamn och stora båtar?
Släpper ankaret ofta? Sover ni gott på natten eller håller ni ett öga uppe ifall båten flyttar sig.
Finns det många naturhamnar som klarar av djupet på 35+?

Jag har en 30 fotare på ca 3.3 ton, så det är ingen stor båt, men nej jag har aldrig problem med mitt 10kg Rocna. Jag bara släpper ned det när jag kommer fram, och sen är det fast...jag backar inte ens fast det längre, bara om det ska bli hårdare vind uppåt 20 i byar. Jag har legat på det i byar på 25, och en gång för att testa ute på öppen kust i ca två meter höga vågor, utan att dragga något. När vinden vrider så bara fäster det igen också. Så oroa dig inte om att ligga på svaj. Bara skaffa ett bra ankare. Träffat de som är väldigt nöjda med Delta ankarna från Biltema tex och de är ju mycket prisvärda också. Kan ju testa ett sånt, och är det inte tillräckligt för det du vill så köper du ett av de dyrare. En Finsk kille som har kanalen "alluring arctic" ankrar ju ute i rätt extrema förhållanden och har ett delta om jag inte minns fel. Med det sagt så tror jag det finns en anledning till varför Rocna, Manson, Spade osv är de som majoriteten av långseglare pratar om, och det är för att när man verkligen behöver ankaret, då vill man inte ha snålat på det. Ha även en "snubber". Jag har en tamp, den har jag två st 12-14mm gummifjädrar på. Emellan dessa fjädrar har jag en kättingkrok som fästs i kättingen. Det gör det mycket lugnare, tystare, och minskar belastning på både kätting och knapar.

 

Jag har bara träffat på en båt som draggat under natten. I en Luffe 40fots med ett 10kg bruce. Frågade honom ifall det verkligen var en bra ide att svajankra på det, och det tyckte han. Nödvändigtvis hade han lagt sig just ovan mig. Jag kollade då och då, och mitt i natten kom han draggandes emot mig. En sak jag fann ganska imponerande dock var när låg utanför blå jungfrun med en Vega som granne. De hade bara ett 7.5kg cqr, och det blåste en del och var lite vågor, samtidigt som de bara hade ute 3xdjupet med en vanlig ankarlina, men de var så trygga med det att lämnade båten ensam när vi rodde in till land, och ankaret höll såklart.

 

Det finns hur mycket naturhamnar som helst. Kolla inte bara efter naturhamnar som har märkts ut som naturhamnar. Det finns naturhamnar överallt. Man kan ankra bekvämt på alla möjliga ställen bara man håller koll på hur vinden ska blåsa, hur det ser ut med trafik osv. Var dock medveten om att man aldrig vet var det finns grund. T.o.m i välkända naturhamnar kan det finns omärkta grund har jag förstått.

 

Ladda ned en ankarapp. Jag har anchor lite och den funkar bra. Då går ett larm ifall du draggar.

 

Lycka till. Svajankring är extremt smidigt, särskilt när man är ensam.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag var och tittade/körde en Diva 399 idag. Fantastiskt kul båt att segla!

Redigerad av Salten
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är iofs en Diva ganska olik vår båt. Vi har en långkölad ketch på 35 fot. Den väger drygt 8 ton. Jag upplever den enklare att segla själv än övriga mindre och lättare båtar jag haft (inklusive den långkölade L31:an)


I hamn "bäddar" jag in den med fendrar vilket gör att det går att komma lite "snett" vid tilläggning utan att det gör något.

Med de flesta nackdelar följer även fördelar. Vikten gör att den inte far iväg så lätt vid hantering i sidvind. Det blir lättare att svänga runt när det är trångt eftersom trögheten gör att båten ligger stilla längre innan den börjar flytta på sig. Det gör att propellern får längre tid på sig att "jobba runt båten".

 

Att hantera en större båt handlar om träning. Som skrivits tidigare. Det gäller att lära sig hur båten beter sig och hur man hanterar den i olika situationer.
Man kan känna sig lite "annorlunda" när man håller på att svänga runt hit och dit, bromsa och backa samt lägga till x antal gånger i hamnen. Det är något många skulle behöva göra men få gör (jag skulle behöva träna betydligt mer).

 

Gällande våghöjd skall man inte stirra sig blind på det. Våglängden är helt avgörande. Tex är korta en meters vågor mycket jobbigare än långa fyra meters vågor.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog säga att det mest handlar om att du ska kunna segla och vara van att hantera båten. Är ju lättare/säkrare att lära sig att hantera båten med 2-3pers ombord. Men när känsla väl sitter och du är bekväm med båten fixar man det själv.Kräver lite mer planering och lugnare hantering i hamn och trånga passager bara.

Längd och vikt har aldrig varit problem för mig. Var runt 15 när jag började köra en del single-hand race. Autopilot underlättar ju helt klart när segel ska upp och ner. Men det funkar även att bara surra rodret.

I hamnar tycker jag snarare att storlek och vikt underlättar. Det bär inte iväg lika snabbt utan du kan lätt glida in långsamt till brygga. Kommer du med en liten lätt båt tar både vind, vågor och ström båten mycket lättare. Tycker det är bra mycket lättare att lägga till med en 40-fotare än med min lilla 5meters styrpulpet när det är lite vågor och blåser lite vid bryggan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...