Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mewsen

Motor dör efter kort stund

Rekommendera Poster

Hej, 

Jag har en Volvo Penta 5.7 Gxi-G (årsmodell 2007). I höstas gick motorn perfekt. När jag plockat upp båten så bytte jag oljefilter, pumpade ur gammal olja och fyllde på med ny. Bytte pumphus och impeller. Bytte alla tändstiften. Köpte nya propellrar. 

Jag blästrade också båten och målade om. (glömde att tejpa för avluftningen till tanken). 

 

Dessvärre glömde jag fylla bränsletanken inför vintern. Hade strax under halva tanken.  

Jag bytte också bränslefilter och minns bara att jag tog loss filtret och det rann ut en del bränsle. (så att jag borde haft en bytta under). 

 

Men igår när jag sjösatte, så gick motorn igång och jag körde iväg cirka 5 minuter. Hamnade i någon större båts vågor så att båten började gunga rejält. Motorn började strax efter det gå ojämnt för att sen dö. Jag lyckades starta upp den, men då gick den bara i 3 sekunder. Provade detta typ 5 ggr, med samma resultat. 

 

När jag kommit tillbaka till hemma hamnen så skruvade jag bort bränslefiltret och hällde ut det som var i. Där var det märkbart mycket småskräp, trots nytt filter. Det som också var intressant var att jag inte hade något spill av bränsle när jag skruvade bort filter (som i höstas).  

 

så här tänker jag: 

1. tanken behöver tömmas och göras rent ordentligt. 

2. avluftningen behöver monteras ner och göras rent. 

 

Fråga: Är det något mer som jag måste göra rent här? 

 

En annan spaning. När jag plockade bort bränslefilter i höstas så rann det ut massa soppa. Men nu gjordet det inte. Kan det ha blivit stopp i pumpen eller kan den lägga av? Finns det något enkelt sätt att kolla, göra rent? 

 

Sista frågan: Japp varmvattenberedaren frös sönder i vintras också. Den kopplas via motorn. Kan det på något sätt påverka? Den skapar bara varmvatten genom att använda motorns kylvatten. 

 

Vill också vara tydlig med att ingenting larmade när vi körde. Motorn bara dog. 

tank.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

Börjar bakifrån, varmvattenberedaren har med väldigt stor sannolikhet ingenting att göra med dina problem.

 

 

Motorer som "bara dör" utan förvarning har i nio fall av tio drabbats av ett elfel.

Bränslerelaterade fel brukar föregås av hostningar och dålig gång.

 

Vanligt är att tändspolar och kondensatorer drabbas av värmeslag ombord i båtar och då orsakar stopp.

 

 

Men, iallafall...

Det är nog kanske så att du kan ha fått in blästersand i tanken genom avluftningen, även om det låter långsökt, sanden har sedan lagt sig till ro på tankens botten, när du gick i svallvågor har sanden virvlats upp och fastnat någonstans i bränslesystemet. Det kan ju även vara så att det redan funnits gammalt skräp i tanken som nu gjort sig tillkänna.

 

Jag har haft likartade problem i en gammal VW-bubbla, ett sabotage av två sexåringar och sand från en sandlåda, du kanske kan tillämpa några av de åtgärder jag då gjorde:

 

Så jag kopplade tryckluft i slangen från tanken och blåste ut en del skräp. 

Sedan kopplade jag bort bränsleledningen vid bränslepumpen och efter filtret och blåste även den ren, likaså med slangen mellan bränslepumpen och förgasaren. Det fanns även en del skräp i förgasarens flottörkammare och i huvudmunstycket, som fick rensas och blåsas.

Tanken tömdes utomhus, jag lät bensinen rinna ut genom tankens avrinning i botten, genom ett melittafilter (är snål)  med en handbrandsläckare lättillgänglig. Tanken skruvades sedan ut fordonet, vädrades och sköljdes med T-röd. Bränslefilter byttes, jag bytte även bränslepumpen, men det hade inte behövts. 

 

Så du bör ju kolla förgasaren, förgasarna, byta bränslefilter, kolla bränslepumpen om nu det varit skräp i filtret (som egentligen skall skydda pumpen). Blåsa alla rör och slangar, göra ren tanken.

 

Kanske du även tillfälligtvis skall montera engångs små bränslefilter innan bränslepumpen och se om det senare finns mer "bös" i tank och ledningar.

 

Bensinångor är ju inte direkt harmlösa, så det är ju ett litet riskfyllt arbete, men om man är försiktig och metodisk bör det inte vara några problem.

 

Ja, hoppas du har tillgång till tryckluft!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gxi är väl insprutning?🤔

Hur som helst tror jag inte skräpet orsakat mer skada. Det sitter ett grovmaskigt filter i änden på sugslangen nere i tanken. Resterande fångas av bränslefiltret som sitter innan sugpumpen.

 

Troligtvis fullt med skräp i det grovmaskiga filtret.

 

Du kan lossa nivågivaren till tanken och lysa ner. Men av bilden att döma stämmer nog din teori om bläster sand.

 

Jag skulle fokusera på bränslefiltret och sedan bakåt mot tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Georg_Ohm

Tack för svar. Jag tror du har helt rätt. Det krävs en rejäl rengöring. 

 

Jag tror eventuellt att jag löst problemet med stoppet. Strömkabeln till bränslepumpen sitter precis vid bränslefiltret. När jag bytte det i höstas så är det väldigt trångt och förmodligen har jag kommit åt den kabeln. För när jag kollade det nu, så inser jag att kabeln inte suttit riktigt i. 

Men med tanke på allt skräp som var i filtret så passar jag på att göra rent allt först och sedan startar upp med ren tank, färsk soppa. Så hoppas jag att kabeln är lösningen på problemet. 

 

Återkommer och berättar hur det gått. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Cobalt233

Håller helt med dig. Tänker att jag rensar tank, byter filter igen och gör rent avluftningsslangen. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har ju helt glömt att återkoppla på min tråd. Jag ogillar ju när man inte får veta från trådskaparen om problemet blev löst eller vad som hände. 
Så här kommer min återkoppling. 

Problemet är löst. När jag bytte bränslefilter, så har jag förmodligen kommit åt kabeln som sitter alldeles intill filtret. Kabeln satt inte helt ihop och så snart jag klickade ihop den så var allt frid och fröjd. Så båten har använts hela sommaren. :)

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...