Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
emtor

Hjälp att uttolka ritning.

Rekommendera Poster

Har nyss köpt liten segelbåt. Har erfarenhet med gamla motorbåtar, men segelbåtar har jag noll koll på.
Segelbåten (15 fot) är ett exemplar utav svenska seglarskolans pojkbåt, byggt i 1934 (Tore Herlin), förövrigt i mycket gott skick.
Tyvärr fanns inga segel, men en ritning finns.
Finns det någon här som kan hjälpa till med att uttolka ritningen?
Det enda jag fattar är att på min båt så finns det en mässingskena skruvat fast i masten, men ritningen visar en lina som är lindat runt masten.

På endan utav bommen ser man två (?) linor som ser ut att gå på var sin sida utav roderet. -Skall det vara så?

Hissas försegelet upp tillsammans med det stora segelet? Det ser nämligen ut som att försegelets topp är satt fast i linan som fäster det stora segelet till masten.
Förstag (eller vad det nu heter) för att stabilisera masten verkar heller inte existera på ritningen.
När det gäller att segelmakare, är Polen något att satsa på? Det sägs att dom gör billiga segel.
Tackar på förehand för all hjälp.




 

segel.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stagas masten? Dvs finns det linor/vajer fram och åt sidorna som stöder masten eller är den o-stagad? (Tex trissjolle har ostagad mast)

Med lösningen enligt ritning tas storseglet ned och upp genom att masten tas ned och upp (som tex en Optimistjolle). Den lösning som du verkar ha (fastskruvad likränna) gör det möjligt att hissa  segel med masten uppe. För fockens del så rekomenderar jag att sy in ett förstag i förliket om masten är ostagad.

Skick ritningen på segelplanen och en bild/ritning på likrännan så löser säkert en segelmakare detta enkelt.  För bästa service så rekomenderar jag dock en svensk segelmakare. Seglen är ju små så vinsten att köpa i Polen blir marginell.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.
Inga linor eller vajrar som stöder masten, heller inga fästanordningar för stöd varken i masten eller skrovet och inga hål som indikerar att något sånt har varit där, så masten är nog o-stagat.
Då får det bli en svensk segelmakare så behöver man inte strula med språksvårigheter och hundra missförstånd.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte ovanligt att jollar från den här tiden har ostagade master. Detta bör man vara observant på, då belastningen blir hög på nedersta delen av masten. Något som jag själv fått erfara med mastbrott på en D-kanot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ritat lite på din bild, så som jag tycker det borde vara. Aktre linorna vid rodret är storskot. Genom att de är två, så kan du skota från valfri sida. Genom att du har en skena på masten så blir sättning av storseglet mycket enklare. Det borde finnas ett block i masten för storfallet och ett för fockfallet. Du får ta och fota lite och lägga ut så blir det enklare att bilda sig en uppfattning.

segel.jpg.15391b71c4b76d1c84fb5a89d0adb796.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det hjälpa,-tack för alla tips. Kommentarerna i ritningen är guld.

Jo, det finns ett block i toppen utav masten, och ett block låg i en ask som följde med.
Jag fotar detaljer i morgon bitti.
När det gäller mastbrott vid stor belastning så får man ta det lugnt, novis som man är att segla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon hamn med segelbåtar (helst jollar eller mindre segelbåtar) i trakten där du bor så gör ett studiebesök. Principen för segelhantering har rätt mycket likheter även om båtarna är av varierande årgång. De flesta seglare brukar gärna beskriva o berätta hur de använder grejorna på just sin båt. Jag tror att du skulle bli väldigt hjälpt av att få lite sådana grunder och att titta på hur andra gjort. Sen kan det bli lättare att både ställa frågor och förstå svaren.

 

Kul att du tar dig an en sådan gammal klenod - det förpliktigar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fotat och fick syn på något jag inte sett förut: -Anordning för att sätta fast stag till masten. -Se bilder.
Kabalen börjar gå upp nu.

 

IMG_20210601_071600.jpg

IMG_20210601_073601.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fin Båt!

Jag är lite fundersam över placeringen på fästpnkterna. Om jag ser rätt så är fören till vänster. I så fall sitter den vänstra fästpunkten framför masten och den högra en bra bit akter om masten. De jollar jag seglat med vant och stag brukar ha ett förstag fram och ett vant på var sida. Vanten är då placerade något akter om masten. Kan det vara fästöglor för fendrar? Eller skotpunkter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En uppdatering av riggen i januari 1946 har gett en högre mast och sidovant. Orginalmåtten står med inom paranteser.

image.png.9925fe8a0b7faf5c29d3e79017fa6c73.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer, fören är till vänster.
När det gäller fästöglor til fender så kan det vara så.
Bakre fäste ligger 60 cm bak center på bredans masthål.
Jag fann en bild på en pojkbåt Juni. Där fanns vant, men det är oavsett osäkert om min båt skal ha maststöd. Mastens botten sitter i ett fyrkantigt hål i botten på båten och ovanför där en breda med ett 90X90 millimeter hål (se bild). Mastens mått är 85X85 vid bredans hål, så antingen måste man kila fast masten eller använda maststöd för att masten inte skall slingra hit och dit.
På ritningen står det att masten skall luta bakåt 9,5 cm pr. meter. Skal den luta 9,5
cm X mastens längd? -I så fall hamnar mastens topp 43 cm bak mastens botten.

Jag har kollat för att se om hålet i botten och hålet i bredan är det som bestämmer lutningen bakåt, men det ser ut som att masten blir stående rakt upp om man inte använder maststöd som drar toppen bakåt.
Jag kan prova sätta upp masten med en lodlina från toppen och se vart lodet hamnar om jag kilar mastens botten på framsidan i bredan. Då vil masten ju luta lite bakåt.
 

90x90.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en till ritning (från 1946):

https://digitaltmuseum.se/011024644052/ritning/media?slide=0

Där går att utläsa att focken skotas direkt på en knap, dvs inget block eller annan skotpunkt. Vidare står det att det skall finnas "4st årklykor med beslag på relingen". Det ser nästan ut som det på din sista bild. På denna ritning finns också röstjärn med, som är till för att fästa vanten till masten (den högre masten, se ovan). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då blir det att montera röstjärn samt köpa årklykor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...