Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Figge7

Bränsleslang otät?

Rekommendera Poster

Hejsan, har en Johnson 150 OceanPro -99 2t. Startar och går fint efter jag pumpat på blåsan. Inga problem. Men efter jag kört och därefter stängt av motorn och vill starta upp den igen, efter kanske 5 min eller mer så startar den fint men hostar ibland, stannar lite då och då. Upplever också att den vill gå på lite högre varv på tomgången. Kan hålla den vid liv om jag ger lite gas alt. kör iväg. Är det tecken på att det kommer in luft i bränsleledningen? Dvs bensinen rinner tillbaka när det inte är tillräckligt sug (inga problem dock när den varit igång kört ett tag). Jag har fast tank i båten.

Mvh

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tror inte det. Varit med om en 2 takt Yamaha 20hk. Blåsan var upp och ner. Kunde åka 3 minuter, på lågvarv, sen dog motorn. Det brukar finnas en del bensin i "motorn". Så om du drar ut bränsleslangen på tomgång, ska det ta en stund innan. det blir soppatorsk.

 

Men du kan alltid prova och koppla loss bränsleslangen och se om det rinner tillbaka bensin. Men se upp för brandrisken.

 

 

 

 

 

Om det är ett internt problem, låter det som att det är något fel med bränslepumpen eller förgasaren. Typ flottören eller flottörnålen. Det kan också vara så att den drar tjuvluft om den går på högre varv. Är skruvarna tillräckligt åtdragna?

Redigerad av Busteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 hours ago, Busteri said:

Tror inte det. Varit med om en 2 takt Yamaha 20hk. Blåsan var upp och ner. Kunde åka 3 minuter, på lågvarv, sen dog motorn. Det brukar finnas en del bensin i "motorn". Så om du drar ut bränsleslangen på tomgång, ska det ta en stund innan. det blir soppatorsk.

 

Men du kan alltid prova och koppla loss bränsleslangen och se om det rinner tillbaka bensin. Men se upp för brandrisken.

 

 

 

 

 

Om det är ett internt problem, låter det som att det är något fel med bränslepumpen eller förgasaren. Typ flottören eller flottörnålen. Det kan också vara så att den drar tjuvluft om den går på högre varv. Är skruvarna tillräckligt åtdragna?

Tack för tips och film. Jag börjar här 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...