Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
HIngo

Läckage däckslucka

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Jag har märkt att jag har fått läckage någonstans i däcksluckan på vår askeladden 605. Vattnet kommer in och ”droppar” ner från den främste skruven i luckan på insidan. 
Har försökt kolla/känna och klämma för att uppmärksamma vart och hur det kan komma in men hittar inget. 
Är man tvungen att plocka ur hela luckan? Isånnafall hur? 
 

Hjälp och tips mottages tacksamt.  
 

Med vänlig hälsning, Henrik

A645E005-D246-47BF-BFA9-3B8A53312700.jpeg

476332BE-1796-45C7-8DF1-F34C167613B3.jpeg

5B30A391-A2B2-456F-87B7-8692D0B91251.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju lätt att tro att gummilisten som sitter fast i ramen(?) någonstans inte sluter riktigt tätt mot glasluckan.

 

Går det att spänna åt låshandtagen mer? Isåfall kan det hjälpa, för stunden.

 

 Vem har tillverkat luckan? Det står ungefär ”Taulos” på beslagen. Kanske det finns en ny gummilist att köpa som reservdel?

 

Möjligen kan du smörja in listen med sådant där listvax från CRC man har till bilar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är ju lätt att tro att gummilisten som sitter fast i ramen(?) någonstans inte sluter riktigt tätt mot glasluckan.

Kan absolut vara gummilisten. Vatten har en oanad förmåga att förflytta sig utan att synas...

 

Kuntze brukar kunna hjälpa till med nya lister.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är ju lätt att tro att gummilisten som sitter fast i ramen(?) någonstans inte sluter riktigt tätt mot glasluckan.

 

Går det att spänna åt låshandtagen mer? Isåfall kan det hjälpa, för stunden.

 

 Vem har tillverkat luckan? Det står ungefär ”Taulos” på beslagen. Kanske det finns en ny gummilist att köpa som reservdel?

 

Möjligen kan du smörja in listen med sådant där listvax från CRC man har till bilar.

Det kan ju såklart vara den, men frågan är hur jag faktiskt kommer åt den? Har lossat alla skruv i luckan/ramen. Slet och drog en del utan att luckan ville lossna? Enbart lite i plasten utanför som rörde sig... 

 

Verkar som att det på något sätt ligger vatten mellan inre och yttre ram? 
 

Handtagen spänner helt okej, behövs lite handkraft för att stänga igen luckan.

 

Det är ju en originallucka från Askeladden vad jag tror? Men står märket ”Taylor made” på glaset.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Taylormade...

Däcksluckornas ramar brukar sitta som berget i en marintätningsmassa mot plasten i däcket eller rufftaket.

Jag har faktist lossat några, det går till ungefär så här:

Såga till ett antal kilar av något hårt träslag, ek, teak eller något annat.

Med en kil, eller en tejpad skruvmejsel försöker man lyfta ramen på ett ställe där eventuella repor i plasten inte syns så mycket. 
Så fort man fått in en kil försöker man få in en till någon decimeter eller så från den första, nu kan man med ett bågfilsblad eller en brytbladskniv komma åt inunder och skära upp tätmassan. Så fortsätter man mödosamt hela varvet runt. Men man får ta det varligt. I ditt fall är det nog bäst att demontera glaset först innan man börjar att tycka in kilar under ramen.

 

Sedan skall all gammal tätningsmassa tas bort! En rakbladsskrapa och silikonborttagningsvätska är bra, sedan tvättar man med aceton på plasten innan man lägger en generös sträng av ny tätningsmassa på plasten där luckan skall sitta. Därefter trycks ramen på plats, bra att det sipprar ut fogmassa ur skruvhålen, fräscha skruvar dras i innan massan torkat, drag korsvis, om du använder skruvdragare måste du ha exakt rätt bits till skruvarna, lätt att dra sönder dess skallar annars. Ja det är faktiskt lätt att sabba skruvskallarna ändå, trots rätt bits.


Om du maskerar med maskeringstape och/eller lägger vaselin där du inte vill ha någon tätningsmassa underlättar det sedan då den massa som trängt fram under ramen skall skäras bort.

 

Men innan du gör det mödosamma jobbet skall du kolla gummilisten väldigt noga.

Jag funderar på någon ”tandläkarlösning” du vet när tandläkaren kontrollerar att den nya fyllningen inte är för hög och man får bita i något slags papper... Om du kan klippa till en ring av ritpapper, gnida in de båda ytorna som skall täta mot varandra med en pastell- eller vaxkrita i valfri färg 🎨 , klämma ihop med pappret emellan och sedan kolla pappret om det finns nån liten del där kritan inte färgat av sig... ja jag har aldrig testat den metoden, kanske funkar, kanske inte...

 

Kanske om du lägger potatismjöl på tätningslisten, stänger luckan och spolar vatten runt den, för att sedan se var potatismjölet tagit upp vatten... kanske fingerar, kanske inte....

 

Men nu när jag tittar närmare på bilden med skruven och vattendroppen, så läcker det kanske mer troligt  i det hålet som just den skruven sitter.

Hur ser det ut på andra sidan, muttrar? Gängat i ytterramen?

Kanske du kan dra ur skruven och bara täta just där genom att trycka in marintätningsmassa och testa med vattenslangen...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev HIngo:

Det kan ju såklart vara den, men frågan är hur jag faktiskt kommer åt den? Har lossat alla skruv i luckan/ramen. Slet och drog en del utan att luckan ville lossna? Enbart lite i plasten utanför som rörde sig... 

NEJ!

Ta inte loss hela luckan med ram och allt innan du har kollat gummilisten mellan själva luckan (den man fäller upp) och ramen (den som sitter fast i båten).

 

Det kan mycket väl vara så att det är den gummilisten som inte är tät och att det visar sig på det sätt du beskriver.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mackey:

NEJ!

Ta inte loss hela luckan med ram och allt innan du har kollat gummilisten mellan själva luckan (den man fäller upp) och ramen (den som sitter fast i båten).

 

Det kan mycket väl vara så att det är den gummilisten som inte är tät och att det visar sig på det sätt du beskriver.

Just det!

Missuppfatta mig på rätt sätt!

Kolla listen först!

Det kan även vara så att gummilisten inte ligger helt 100% plant mot ramen och/eller luckans glas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite svårt att se på dina bilder hur fastspänningen av luckan går till. Jag tycker mig se någon typ av vred.

 

Om du har vred som sitter genom glaset för att dra fast luckan så prova att skruva loss vreden (brukar sitta en skruv från undersidan upp genom vredet). Plocka loss vredet och kolla om det sitter en o-ring på ovansidan mellan glas och vred. På många luckor är konstruktionen sådan och O-ringen kan gå av (men ligga kvar i ett spår i glaset). Om o-ringen är trasig så leta upp en ny i samma storlek och återmontera. Om o-ringen är hel så "smörj" lite med vaselin och återmontera. Lite vaselin kan hjälpa om det bara är kappilärkraft som får vatten att krypa mellan vred o glas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så många bra svar! Tack! 
jag ska till båten om någon dag och ska börja med att kolla list och vred. 
 

😊

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Träkilar finns färdiga att köpa i byggbutiker för några tior.

Leta reda på kilar med den smalaste spetsen i det paketdu köpt, ca 20 - 30 kilar i ett paket.

Har i vinter gjort liknande resa med läckage mellan ram och däck.

Jag använde 120 sandpapper innan acetonrengöring inför omtätningen.

 

Tyvärr gjorde jag momenten i fel ordning pga troende var det läckte.

Som övriga föreslagit börja med de enkla läckagekällorna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...