Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
sdrmi

Plastpest/Kåda över vattenlinjen? Bilder i tråden

Rekommendera Poster

Ok, jag tror inte detta är kåda :) men det är något som jag hoppas inte kommer göra mig allt för olycklig och eventuellt fattig.

Har precis lagt i båten men dagarna innan så har jag nu upptäckt att det satt små kådaliknande droppar på plasten. Jag avfärdade det först som något som droppat från träd eller beväxtlighet runt om men efter jag arbetat på båten en dag dök dom upp igen efter jag torkat bort dom så fort solen låg på. Låg solen inte på så dök dom inte upp förutom där solen lös. Det är inte överallt på båten utan på isolerade områden och inga blåsor på plasten heller. Antingen dyker dom upp från de sprickor ni ser(som jag nu försökt täta med crack sealer) eller bara på en helt plan yta på plasten utan uppenbara märken under droppen. Dom luktar lite fränt om jag tar på fingret och luktar men inget direkt äckligt. Hade inte alls detta förra året.

Jag har ett teakdäck ovanpå.

 

Jag har sökt och googlat på plastpest osv men inte hittat något som ser ut som detta.

20210529_181006.jpg

20210529_181013.jpg

20210529_181018.jpg

20210529_181024.jpg

20210529_181044.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där ser ju inte så kul ut. Är det så att dessa bubblor kommer upp och sedan torkar du bort dem och sen kommer de igen?
Tycker det ser ut som om något tränger genom plasten och orsakar sprickor. Båten ser ju relativt nymålad ut, alternativt ommålad. Vet du vad som finns under vad det nu är som båten är målad med?

Om detta blir dyrt eller ej beror ju på om du ska leja bort jobbet, som jag gissar du har framför dig, eller ej. Och naturligtvis att du kommer underfund med vad det är som orsakar bubblorna. Men plastpest ser det inte ut som.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev ChristerN:

Det där ser ju inte så kul ut. Är det så att dessa bubblor kommer upp och sedan torkar du bort dem och sen kommer de igen?
Tycker det ser ut som om något tränger genom plasten och orsakar sprickor. Båten ser ju relativt nymålad ut, alternativt ommålad. Vet du vad som finns under vad det nu är som båten är målad med?

Om detta blir dyrt eller ej beror ju på om du ska leja bort jobbet, som jag gissar du har framför dig, eller ej. Och naturligtvis att du kommer underfund med vad det är som orsakar bubblorna. Men plastpest ser det inte ut som.

Dom kommer tillbaka(i mindre styrka) om solen ligger på, annars inte alls. Den sida av båten som hamnar i skugga slutar "tillverka" dessa bubblor.

Jag vet inte vad som finns under det lager man ser med ögat. Möjligtvis glasfiber som kan jag skymta genom en annan orelaterad skada. Båten blev renoverad för gissningsvis 10 år sedan, men jag tror det mest var trätoppen som renoverades. 

Jag hade inte alls detta förra året.

Sprickorna kan nog ha uppkommit genom att just den ytan som jag fotat är väldigt utsatt för både vatten och sol.

 

En tanke, som kanske är helt befängd, är att jag har haft väldigt många lager linolja(en del utspädda lager) på trätoppen på båten nu under våren. Kan det vara den som har färdats så långt...? Om det nu inte har med plasten att göra såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma fenomen uppstod för mig, då var det skruvhål som var igensatta med gelcoatspackel som stod i starkt solljus.

De började "blöda" just då, torkade man bort det så dök det upp igen fast i mindre skala.

 

Jag kan inte säga varför det är just så på din båt men hoppas denna information hjälper dig på någotvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Robinjaha:

Samma fenomen uppstod för mig, då var det skruvhål som var igensatta med gelcoatspackel som stod i starkt solljus.

De började "blöda" just då, torkade man bort det så dök det upp igen fast i mindre skala.

 

Jag kan inte säga varför det är just så på din båt men hoppas denna information hjälper dig på någotvis.

Absolut, det skulle göra mig mindre orolig i jämförelse med att den blöder osmosis iallafall. Eller så är det ännu sämre. Gjorde du något åt saken?

Tack för ditt inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev sdrmi:

Absolut, det skulle göra mig mindre orolig i jämförelse med att den blöder osmosis iallafall. Eller så är det ännu sämre. Gjorde du något åt saken?

Tack för ditt inlägg.

I mitt fall så upptäckte jag det då båten skulle bottenmålas, jag torkade rent området och målade över med hård bottenfärg och efter det så slutade plasten "blöda". 

Som sagt så vet jag inte varför det är sådär men jag antar att man får slänga ett extra öga på det när båten kommer upp ur vattnet i slutet av året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Robinjaha:

I mitt fall så upptäckte jag det då båten skulle bottenmålas, jag torkade rent området och målade över med hård bottenfärg och efter det så slutade plasten "blöda". 

Som sagt så vet jag inte varför det är sådär men jag antar att man får slänga ett extra öga på det när båten kommer upp ur vattnet i slutet av året.

Ok, tack! Eftersom det är ovanför vattenlinjen så kommer vi nog inte måla, om det inte behövs såklart. Vi vaxade iallafall båten i år så det kanske hjälper något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...