Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Parca22

Compis 28, läckage i akter

Rekommendera Poster

Hej!

I slutet av förra säsongen började min Compis 28 att ta in vatten. Som de flesta härinne vet har ju vatten en högst märklig tendens att kunna ta både möjliga och omöjliga vägar, vilket gör det svårt att finna läckor. Efter felsökning och fix då hon var torrsatt var jag nu försiktigt förhoppningsfull att problemet blivit löst.

Så var naturligtvis inte fallet. Hon tar in ca 0,5 dl i minuten, ca 75 liter per dygn, vilket gör det rätt så allvarligt. 

Jag har nu slutligen kunnat identifiera vart det sannolikt läcker, och det är ingen rolig historia. Bifogar 3 st. bilder för att kunna förklara problemet och visa helheten. 

Bild 1 utvisar utrymmet under sittbrunnen och propelleraxeln i hela dess härlighet.

Bild 2 utvisar till höger ett rör, kanske koppar, som är inplastat i skrovet och vari propelleraxeln rör sig.

Bild 3 är vriden 45 grader fel, men utvisar  området under packningen/röret och akteröver.

Det är inte packningen som läcker, det är vad jag förstår under röret, d.v.s. i skarven röret/plasten som det kommer in vatten. Det är trångt, och svårt att komma åt.

Då ju färgen saknas på området kan man misstänka att detta varit ett (mindre) problem under en lång tid. Jag har haft vatten under motorn sedan jag köpte henne 2014, men det har varit i så små mängder att jag aldrig bekymrat mig  - några deciliter då och då.

 

Nu kommer frågan.... vad göra?

Då jag skaffat en större båt redan under förra sommaren och följaktligen haft två segelbåtar att vårfixa i år, hade jag tänkt att bli av med Compisen så fort som bara möjligt. Enda anledningen till att jag inte lade ut henne i höstas är just denna läcka. Då värdet på en 28 fots 70-talare är ringa, är det inte värt att lämna problemet till ett varv för åtgärd, då kostnaden sannolikt blir lika stor som båtens värde.

Måste båten plastas från utsidan ,eller kan man kvickfixa med sika eller liknande? Är detta en urbota korkad idé? Det är en superfin och väl omhändertagen dam i övrigt, så det skulle känna fruktansvärt att inte kunna lösa problemet...

 

Compis28_1.jpg

Compis28_2.jpg

Compis28_3.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Av dina bilder att döma, så är inte axeltätningen ok. 

Ena packboxen har så att säga hoppat ur. Jag menar den svarta som nu ligger fritt på axeln, som tydligen vridits 180 grader, innan bildtagning så ser man nu även tydligt flera vattendroppar. 

 

Det sitter tre packboxar inne i denna oljesmorda tätning. 

Oljan ska endast smörja glidlagret inne i lagerhuset av mässing. 

 

Utan glidlager, så finns inget som styr upp huset, med tätningar. 

Axeln kommer då att trycka i sidled, tänk ovankant, och ingen tätning klara detta. 

 

Om det är intressant så kan jag lägga upp bilder. 

 

Och jag tror att det är där vattnet kommer in och sedan följer underkanten bakåt. 

 

Är motorn och backslaget linjerat mot axel och trumma? 

Om inte, så kan detta gott var orsaken till varför packboxarna förstörts eller rört sig ur läge. 

 

Framifrån sett så har den främsta packboxen, till uppgift att hålla oljan på plats runt lagerhalvorna. Vänder

m a o rätt, tätar när det finns vätska (olja) på insidan, som vill ut. 

 

Samma uppgift för packboxen i mitten. Ska hindra olja att läcka bakåt. 

Alltså är den packboxen vänd tvärt emot den längst fram (som syns). 

 

Den packboxen som sitter längst bak i axeltätningen, ca 10 cm bakom den som syns, ska hindra vatten att leta, sig in framöver. Och är således vänd som den längst fram. 

 

Antag att packboxen längst bak har gjort sitt. Då läcker vatten förbi, och även förbi den mellersta packboxen, som inte tätar åt det hållet. 

Hela vattentrycket, alltså inte trycket från oljan, som är minimalt, lägger sig

Mot främre packboxen bak ifrån. 

Den packboxen har egentligen inget stöd, utan ger sig iväg frammåt, så som bilderna visar. 

 

Fortfarande tror jag dock att saknad av linjering är stora boven. 

 

Damen kanske liksom alla andra behöver lite service. 

 

Kostnad ca 200 kr. Inklusive nu armerad gummislang. Helst en något flexibel sådan. 

 

Tjolahopp. 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Plasta och täta inifrån blir knappast lyckat, om det skulle behövas. Har sett exempel på detta. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Stort tack för Ditt omfattande svar Hybro!

Även om jag inte har tummen precis mitt i handen, så sitter den heller inte där den ska för att jag skall kunna kallas begåvad. Mina tekniska kunskaper är lika stort som mitt tekniska intresse, vilket är närmare noll 🙈. Som båtägare är man ju dock nödd och tvungen att lära sig efter hand, vare sig man vill eller inte - och den här gången är jag tydligen tvungen att lära mig lite om packboxar. Vilket i sig är glädjande i sammanhanget, då jag såg ett avsevärt större jobb framför mig... 

 

Du skrev att Du hade lite bilder, dessa får Du gärna skicka eller lägga upp i tråden, förmodligen skulle det öka min felförståelse ännu mer. Nu vet jag ju också vad jag behöver googla vidare på.

 

Vilka åtgärder, rent konkret, behöver jag göra för att fixa packboxen? Jag har redan gissat mig till att första åtgärd blir att torrsätta henne igen.

 

Än en gång, stort tack för att Du tar Dig tid!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En första fråga. 

Har motor och backslag blivit linjerat mot axeln, typ de senaste åren.? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag förstår vad Du menar, men inga åtgärder är gjorda så länge jag haft båten. Jag vill minnas att man hade bytt motorkuddar några få år innan jag köpte henne, möjligtvis kan detta vara boven i dramat.

 

Som anekdot, och nöje för någon, kan ja berätta att "hålet" som bild 1 är tagen igenom är en lucka i sittbrunnsdurken om 1m2. Den var igensikad när jag köpte båten. Efter att ha varit tvungen att lära mig om avgaskrökar för ett par år sedan tog jag upp den igen. Två dagar före sjösättning i år sikade jag igen den igen, då det var en av flera möjlig felkällor till lackage - packningen runt luckkanten var i trasor nämligen och jag vet att det kommit in vatten den vägen också. Till mitt stora nöje var jag tvungen att lägga någon timme igår för att skära upp den igen...

 

Redigerad av Parca22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Alltså behövs linjering... 

Inte så invecklat som det låter. 

I grunden handlar det om att justera in motorpaketet rakt mot propelleraxel. 

Detta utförs genom att justera motor kuddarna. 

Motorkuddar ändrar sig med tiden. Hade det varit träbåt, så ändrar sig linjering en allteftersom träet ändrar sig över säsongen. 

 

Men först bör väl tätningar o slangstump bytas. 

 

Då får du först lossa axeln som sitter fast i en sk kläm- koppling längst fram. Och sedan skjuva, axeln bakåt 15 - 20 cm. 

På just min båt måste jag då först lossa rodret. 

 

Kläm kopplingen har frammåt en flläns. Och på utgående axel från bakslaget, sitter en liknande passande fläns. Det brukar vara en cirkelformad liten kant på den enda, och motsvarande urtag på den andra, så att det blir bra passning mot varandra, i sidled.

Mer om detta när du fått i nya packboxar. 

 

Länkar till en annan tråd i ett annat forum, så slipper jag skriva allt igen. 

 

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3617710#p3617710

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Innan du lossar kläm- kopplingen från axeln gör en rits på axeln, strax intill klämkopplinens bakre ände, så hamnar tätningarnas slitytor på samma, ställe som nu. 

Alltså så du vet hur långt i axeln ska i klämkopplingen. 

 

Vissa förspråkar att skruven ska dras med moment vid återmontering. 

Gällde vid motorer på hundratals hästar. 

Jag brukar känna efter hur stor kraft det behövs för att lossa skruvarna. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående tätningslist av Sika. Och öppningsbar lucka. 

 

Lägg på en sträng på ena ytan, typ skrovet. Lägg sedan på en plast från t ex svart sopsäck ovanpå Sikasträngen, o h hela öppningen

Lägg locket ovanpå, så där lagom löst. Rör inte på några dagar. 

Låt härda. Lyft luckan och  dra bort plasten. 

Om det inte går så låt en plast- sträng mitt för Sikan vara kvar runt om. 

Ingen vits att ha en bred sträng. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg upp några bilder på klämkopplingen och flänsarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra länk, då är det bara att börja leta material då...

👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Hybro:

Lägg upp några bilder på klämkopplingen och flänsarna. 

Kommer tyvärr inte att att den möjligheten förrän till helgen.

Håller tummarna varje natt för att den pump med nivåvakt som jag snabbinstallerade håller läckan stången så länge...

Har en rätt lång resväg till båten, tyvärr, och hade inte en tanke på att ta foton på den änden av axeln

Denna bild är den närmsta jag har.

Compis28_4.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yanmar motor o backslag, ser det ut som. 

Bra bild f ö. 

 

Men du kan väl ta nån lite närmare vid tillfälle. 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om hon tar in 75 liter per dygn måste det ju gå att se var vattnet kommer ifrån!

Kolla noga ev. genom att avgränsa kölsvin, akterskepp respektive motorrum från varandra. Hur ser rodergenomföring respektive självlänsar ut. Brukar vara en hel del slangar och slangklämmor

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så klart! 

 

Men vi har ju redan konstaterat att en packbox är på villovägar. 

 

Givet kan det vara fler fel, större eller mindre. 

 

- En kompis sjösatte en Bison. 

Som direkt tog in vatten, speciellt efter motorgång. 

Över hundra liter per dygn de värsta dagarna. 

 

Felet var tydligen att ett lyftsling tidigare hamnat på den raka axeln, eller lagerbocken framför propellern. 

Tryckt så att säga upp genom skrovet. Provisoriskt lagat fick vi se, med plast på insidan. Syntes inget på utsidan. 

Rev ned allt och monterade en förstärkt lagerbock mm mm. 

 

Kan givetvis vara något sådant också. 

Eller läck mellan axeltrumma och skrov. 

 

Men fortfarande läcker kompisens båt. Alltså lite, mellan trumma o skrov. Ska injicera Sika från utsidan. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Hybro:

Så klart! 

 

Men vi har ju redan konstaterat att en packbox är på villovägar. 

 

Givet kan det vara fler fel, större eller mindre. 

 

- En kompis sjösatte en Bison. 

Som direkt tog in vatten, speciellt efter motorgång. 

Över hundra liter per dygn de värsta dagarna. 

 

Felet var tydligen att ett lyftsling tidigare hamnat på den raka axeln, eller lagerbocken framför propellern. 

Tryckt så att säga upp genom skrovet. Provisoriskt lagat fick vi se, med plast på insidan. Syntes inget på utsidan. 

Rev ned allt och monterade en förstärkt lagerbock mm mm. 

 

Kan givetvis vara något sådant också. 

Eller läck mellan axeltrumma och skrov. 

 

Men fortfarande läcker kompisens båt. Alltså lite, mellan trumma o skrov. Ska injicera Sika från utsidan. 

 

 

Jag motsätter mig inte teorin om packboxens konstiga placering men 75 liter/dygn är 3 liter/timmen. Det måste synas. Passa på att felsöka medan båten ligger i sjön, på land när det slutar rinna blir det svårare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Rascal:

Om hon tar in 75 liter per dygn måste det ju gå att se var vattnet kommer ifrån!

Kolla noga ev. genom att avgränsa kölsvin, akterskepp respektive motorrum från varandra. Hur ser rodergenomföring respektive självlänsar ut. Brukar vara en hel del slangar och slangklämmor

 

Hej Rascal, 

Det går att se vart vattnet kommer ifrån, därav bilderna.

Jag har felsökt både i höstas och nu, för att genom uteslutningsprincipen försöka hitta läckaget. 

Utanpåliggande roder, självlänsar för om läckaget. Övriga aktre genomföringar i visuellt gott skick, inget läckage runt dessa eller deras slangar.

När jag torkar ur helt och lägger ut papper blir det blött akter om själva packboxen, inte under den. Därför jag trodde att det kanske kunde vara rörets plastning. Väntar jag en stund bildas en liten "pöl" under röret/packningen i en fördjupning, sedan kommer det i rännil föröver ner under motorn. Men som Hybro skriver, det kan mycket väl rinna längs undersidan på packboxen akteröver en decimeter och sedan droppa ner där.

 

Som Du skriver, felsökning i sjön ett måste, det är därför hon fortfarande ligger i spat! Problemet är att man inte kan komma åt att varken känna speciellt bra eller titta. Kanske skulle köpa sig en liten sladdkamera...

 

InkedCompis28_2_.jpg

Redigerad av Parca22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Parca22:

Hej Pascal, 

Det går att se vart vattnet kommer ifrån, därav bilderna.

Jag har felsökt både i höstas och nu, för att genom uteslutningsprincipen försöka hitta läckaget. 

Utanpåliggande roder, självlänsar för om läckaget. Övriga aktre genomföringar i visuellt gott skick, inget läckage runt dessa eller deras slangar.

När jag torkar ur helt och lägger ut papper blir det blött akter om själva packboxen, inte under den. Därför jag trodde att det kanske kunde vara rörets plastning. Väntar jag en stund bildas en liten "pöl" under röret/packningen i en fördjupning, sedan kommer det i rännil föröver ner under motorn. Men som Hybro skriver, det kan mycket väl rinna längs undersidan på packboxen akteröver en decimeter och sedan droppa ner där.

 

Som Du skriver, felsökning i sjön ett måste, det är därför hon fortfarande ligger i spat! Problemet är att man inte kan komma åt att varken känna speciellt bra eller titta. Kanske skulle köpa sig en liten sladdkamera...

 

InkedCompis28_2_.jpg

Är det tätt mellan bakkant på svarta slangen och prop.axel röret? Tycker det ser ut som olika dimensioner på röret och lagerboxen. 

Prop.axel rör kan lossna i skrovet och skapa rejält läckage, det fyller ett motorrum upp till halva motorns höjd på en natt. Jag vet för jag har provat!!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan det vara så här? 

 

På senaste bilden syns tydligt att packboxen lämna sitt rätta läge. 

Då kan man fråga, sig varför. 

 

Är motor/backslag så dåligt linjerat, eller att dessa sjunkit med i de nya motorkuddarna att propelleraxeln ligger emot axeltrumman invändigt, och då slitit hål på denna?

Felet bör då vara i framänden på trumman. 

 

Nu är trumman lång på din båt, så att kapa typ 1 dm, bör gå bra. Även om det blir tajt mot skrovet. 

 

TS, har du hört några typ knackande ljud, vid olika belastningar.

Det har jag tidigare hört på min åt, när axeln låg snett i trumman. 

Och till saken hör att det var ca två år efter att förre ägaren satt i nya kuddar, efter renovering av motorn. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte säkert att packboxen sitter fel. Det kan vara en "extra" som monterats för att kunna göra ett snabbt byte om den som sitter i axeltätningen blir dålig. Man har gjort så på min båt. Men jag har den en liten bit ifrån axeltätningen.

 

Jag föreslår att du provar att flytta packboxen på axeln och kontrollerar om det sitter en till innanför i axeltätningen.

 

Om det sitter en packbox i axeltätningen så är det en extra packbox på axeln. Då kan du enkelt se om den läcker med lite paper du håller under / emot axeltätningens hus.

 

Om det saknas en packbox i axeltätningenshus så föreslår jag att du trycker in den igen och ser om läckan försvinner. Då köper du dig lite tid och minskar risken med att båten tar in vatten. 

Om det blir tätt men packboxen sakta kryper ut pga vattentrycket så kan du sätta en slangstump runt axeln (som trycker mot packboxen) och hålla allt på plats men en slangklämma.

 

Kör inte motorn om du gör så! Det är bara tillfälligt för att hålla havet ute!

 

Jag hittar inga bilder från min båt, ska leta när jag kommer hem. Men jag har för mig att packboxen sitter kant i kant intryck i mässingshuset. Jag har axelfett i min och inte olja. Ingen slang bara en plug i mässingshuset. Vet inte om det är rätt men har fungerat för tidigare ägare och för mig sedan jag köpte båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om orsaken är en felaktigt monterad simering/packbox borde väl all olja rinna ur tätningen, men slangen är full med olja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vet att främre packboxen sitter rättvänd😉

Den liksom den i mitten av tre, bara har till uppgift att hålla oljan (fett) på plats. 

Inte alls att hålla tätt för sjövatten. 

Det är däremot den bakersta. 

 

Och om den läcker, så går vattnet förbi mellersta boxen, och trycker på sikt ut den främmersta. För den har inget mothåll. 

 

Se min länk ovan, så kanske det begrips. 

 

Och fjädrarna i  packboxarna byts till rostfria, annars blir vart fall den bakersta inte gammal. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Peter_K:

Om orsaken är en felaktigt monterad simering/packbox borde väl all olja rinna ur tätningen, men slangen är full med olja. 

En poäng i detta. Såvida inte slangen är pluggad i övre änden. Har sett detta också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Hybro:

TS, har du hört några typ knackande ljud, vid olika belastningar.

Det har jag tidigare hört på min åt, när axeln låg snett i trumman. 

Och till saken hör att det var ca två år efter att förre ägaren satt i nya kuddar, efter renovering av motorn. 

 

Hej igen, jag har inte hört något knackande ljud någonsin i båten, den har låtit fint under motorgång. Förra sommaren gick hon ju dock bara från kranen till bryggplatsen ~200m...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev Peter_K:

Om orsaken är en felaktigt monterad simering/packbox borde väl all olja rinna ur tätningen, men slangen är full med olja. 

Det läcker olja också, och har gjort det sedan jag köpte båten 2014, men i väldigt små mängder. Vattnet blir därmed lite "halt", men inte mer än så.

Oljeslangen går upp till en liten behållare i en av stuvarna, med skruvlock. Tror inte den är vakuumtät. 

 

Observera att den främre svarta ringen är helt lös och kan föras fram och åter på stången genom mycket liten kraft.

Redigerad av Parca22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Parca22:

Observera att den främre svarta ringen är helt lös och kan föras fram och åter på stången genom mycket liten kraft.

Låter skumt.
Sitter det en likadan tätning bakom..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en sådan mässingstätning med läpptätningar som jag konverterade från fettsprutesmörjning till oljeslang. Den tätningen var från senare delen av 70-talet (ungefär jämnårig med Compisbyggena). Min tätning hade bara två motriktade tätningsringar vända med "fjäderringen" mot varandra inne i oljan. Jag funderade aldrig på metallkvalitet i fjäderringarna, de satt ju inne i oljan och kom aldrig i kontakt med sjövatten.

 

Vikten av att linjera motorn kan jag bara hålla med om. Vid någon återmontering av min motor så blev linjeringen dålig och då slog det fruktansvärt i axelröret.

 

Du kan ju börja med det enklaste - att gummislangen är hel, sitter ordentligt påträdd på både axelrör och mässingsdelen av tätningen samt att slangklämmorna sitter ordentligt dragna.

 

För att kolla om det läcker vid tätningsringen så drag fram den lösa ringen ("reservtätningsringen") så du kommer år nästa ring. Torka ordentligt torrt runt propelleraxeln. Vira ett torkpapper runt axeln precis vid tätningsringen (se till att papperet inte kommer ner i gropen under hylsröret. Om papperet förblir torrt trots att det rinner vatten under hylsröret så är det nog inte tätningen som det är fel på.

 

En annan anledning till vattenläckage kan vara att lyftsling lagts under båten vid upptagning/sjösättning så det tryckt på axelröret och att plastningen då skadats runt axelröret. Även körning med dåligt centrerad propelleraxel kan ha skakat loss plastningen. Den noggranna lagningen är då att hugga upp från utsidan och lägga på ny glasfibermatta och polyester. Snabblagningen kan vara att injicera sikaflex i hål som borrats genom glasfibern in till hylsröret på ett antal ställen. Detta bör i så fall redovisas vid försäljning. Snabbfixen behöver inte ge sämre tätning än en noggrann plastlagning men håller troligen inte lika många år.

 

Det ska sitta en propelleraxelstyrning/lagring längst bak i hylsröret. Om den lagringen är gammal och sliten så kan det bli så mycket glapp för propelleraxeln att det blir svårt att hindra axeln från att slå i sidled inne i hylsan. Lagringen går att ta bort och trycka in ny lagring i axelhylsan. Sök på cutlass lager (cutlass bearing). Jag tror det finns någon gammal tråd på MG hur det går till att byta detta lager. Ett sätt att få bort det gamla lagret är att ta ur propelleraxeln och såga bort lagret med ett bågfilsblad instoppat i hylsröret tills bitarna kan plockas ur.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det på en Compis? 

 

Sitter Cutlesslagret i aktern eller i ett separat lagerstöd?

 

Och ett Cutlesslager är absolut inte vattentätt. Är vattensmort. 

 

(Ang packboxar. Enklare tätar åt ett håll. Mera avancerade åt båda hållen.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

UPPDATERING OCH NEDSTÄNGNING AV TRÅD

 

Hej!

Tack för alla svar. Tyvärr visade det sig efter många timmars trixande att det var stävröret som var spruckit. Sannolikt har detta kommit av/börjat med en köldsprängning redan vintern 2018-2019, då hon var vinterförvarad på en plats med lite "framåtlut".

 

Första åtgärd, för att säkerställa att det inte var 70-talslösningen med packboxar som läckte eller slangstumpen, blev att byta ut denna mot en ny vattensmord övergång. Som avluftning sattes en vanlig genomskinlig slang från BT. På stävröret sattes en armerad slang 38mm. Tyvärr gick det inte att trä på den mer än på bilden utan att behöva smärgla upp hela röret. Det skulle räcka trodde jag... 

Lösningen, så enkel att jag borde kommit på den själv, fick jag av ett varv.

 

Vid sjösättning kom det fortfarande vatten, men det kom från infästningen av plastslangen för avluftning. Denna gick helt enkelt inte att få tät så snart jag drog slangklämman. Mystiskt! Troligen för lite material/gods/tjocklek i gummit. Utan klämma, inga bekymmer, men vem vågar åka så´, lite vibrationer finns det ju alltid...

 

MEN, naturligtvis läckte det även några cm bakom slangen, vilket märktes efter några minuter. Mer än tidigare t.o.m. Konfirmation om spricka i röret med andra ord!

 

Torrsättning igen, och byte till gummislang som täcker hela stävröret. Plastslangen ersattes med en bit av båtklubbens färskvattenslang (😁). Inte genomskinlig, men det räcker ju att kolla så det står vatten i den någon gång per säsong för att man skall veta att den fyller sin funktion.

 

Nu har båten gått till ny ägare i samma hamn, och hon är fortfarande torr och fin 🙂

 

 

 

210628 Compis förstafix stävrör.jpg

210630 Compis slutfix stävrör.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...