Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Heliac

Kylproblem Albin AD-2

Rekommendera Poster

Blir inte klok på detta. Kylvattnet verkar komma och gå lite som det vill. Impellern är ny och jag har haft isär och kollat den ytterligare...felfri. Motorn kan ligga stadigt  på 60 grader i typ en kvart. Så helt plötsligt drar mätaren iväg. Jag har släppt på slangen som går från termostatlocket till avgaskröken när detta händer och det kommer bara vatten lite stötvis. Lossade slangen till skrovgenomföringen och där kommer det vatten som det ska. Förstår inte vad det kan vara som bråkar. Termostaten har någon plockat ur men det ska väl inte leda till detta fenomen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felet beror sannolikt på att termostaten inte sitter där. Jag lossade slangen från termostathuset till avgaskröken, alltså vattnets enda väg ut ur motorn. Satte en kran på slangen och simulerade en termostat. När tempen började stiga öppnade jag och släppte ut lite vatten. Då sjönk tempen eftersom nytt sjövatten kom in. Men med slangen kopplad och utan någon temostat i tror jag inte motorns kylsystem fylls ordentligt med vatten varvid lokala kokningar uppstår. Testade och att sätta i en rejäl strypning i slangen..då höll den oxå jämn temp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Heliac:

Felet beror sannolikt på att termostaten inte sitter där. Jag lossade slangen från termostathuset till avgaskröken, alltså vattnets enda väg ut ur motorn. Satte en kran på slangen och simulerade en termostat. När tempen började stiga öppnade jag och släppte ut lite vatten. Då sjönk tempen eftersom nytt sjövatten kom in. Men med slangen kopplad och utan någon temostat i tror jag inte motorns kylsystem fylls ordentligt med vatten varvid lokala kokningar uppstår. Testade och att sätta i en rejäl strypning i slangen..då höll den oxå jämn temp.

Du har helt rätt enligt min erfarenhet.

Får du låg nivå/tomt i kylsystemet har inte temperatursensorn som i regel sitter på hög punkt av förklarliga skäl, något att mäta förrän det kokar/blir skithett då den är avsedd att mäta temperatur på vätska. I ett slutet kylsystem får du bort ett hinder som kan ge luftfickor i kylsystemet om du tar bort termostaten. På ett öppet system blir det motverkad effekt gällande luft osv av att ta bort termostaten då det inte blir något motstånd som du beskriver. Termostat ska man i vilket fall ha men inte en trasig sådan är väl slutsatsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm...felet verkar trots allt inte vara avsaknad av termostat. Enligt en erfaren Albin-mekaniker skall det inte vara några problem att köra utan termostat. Och mycket riktigt, felet återkom. Han trodde mer på nån förorening i klysystemet, tex. en impellerbit som rör sig och ibland blockerar. Jag rev av allt...utom topplocket. Mellan topplock och grenrör finss tre kylkanaler, alla var täta. Det var nåt svart grusliknande gegg. Kanske åratal av rost som succesivt lossnat och byggts upp. Rensade mycket noggrant både grenrör och topp. Startade till och med motorn utan grenröret och blockade alla andra vattenpassager för att se så att vatten kom ur alla 3 kylkanaler. Jajamen..klart vatten med bra fart. Nu är det löst trodde jag...åker ut och efter en stunds stabil gång på 60 grader drar mätaren iväg. Går upp till 100 och jag varierar varvtalet lite och plötsligt sjunker den kraftigt igen. Och så här håller det på. Men så helt plötsligt stannr den kvar på mellan 50-60 i en halvtimme. Jag blir inte klok på detta..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...