Pentagram 2 Postad 20 Juni , 2021 54 minutes ago, Faderullan said: JB Weld anger 260'C som maxtemperatur. På en bil är 600'C normal temperatur i avgasporten vid landsvägskörning alltså ungefär vid 2000 rpm (varierar förstås på bilmodell). Båtmotorn är mer belastad vid samma varvtal och vid marshfart i båten ligger man betydligt högre... Ska akta mig för att killgissa här, men eftersom aluminium smälter vid 660°C tror jag inte vi kommer upp i 600°C. Till skillnad från bilar har denna avgasport också en vätskefylld avgaslimpa som granne. Det plus kylkanalerna i 531-toppen kommer nog att hjälpa till en del. Having said that, en ny 531-topp är nog vägen framåt. En tusenlapp på skroten som man sedan låter en bilmek renovera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 313 Postad 20 Juni , 2021 17 timmar sedan skrev tomeriksen: Har nu lagat hålet i avgasporten med J-B Weld. Topplocket är ärgat på båda sidor av stålringen. Insidan, själva avgaskanalen, fyllde jag med Pannkitt. Sprött som snickarspackel så jag vet inte hur bra det kommer funka. Med lite tur skapar det iaf en värmesköld mot den utvändiga epoxin. Har inte våldskört motorn men tyst är det! Kan inte tänka mig att detdär kommer hålla. Bättre göra en riktig repataration en gång än flera dåliga. Du ska ju kunna lita på motorn. Mitt råd. Byt komponenter innan du ska ut och åka med den för att slippa problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomeriksen 10 Postad 22 Juni , 2021 Har kört några timmar. Inte varit över 4000 varv. Men än så länge funkar det! Blir inte varmare än att man kan ta på det ≈150°C. Vi får väl se vad som händer när Pannkittet har blåst bort 😉 Tom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomeriksen 10 Postad 22 Augusti , 2021 Reparationen höll i 200 sjömil. Men jag skulle säga att det var på håret att det kunnat hålla ”för evigt”. Kemiska metallen har smält - mycket långsamt. Som ett stearinljus ungefär. Det är nog timmarna i motvind på 15 knop som orsakat detta. Hade jag puttrat i 8 hade det nog tagit en evighet. med tiden bildades en bubbla under epoxin och till slut brast den. Men som sagt, det tog tre månader innan det hände. sammantaget är jag nöjd med resultatet. Lagningen tog mig igenom sommaren, vilket var avsikten. Nu blir det att leta ny topp på skroten inför vinterfixandet. Tack för alla tips och tankar! Slutsats: behöver du laga ett hål i avgasporten - testa JB Weld Cold weld. Rengör med Dremel först, lägg på JB Weld. Glöm inte att rigga upp ytan mellan skikten. Avsluta med pannkit på insidan. Slipa pannkittet så du får en len och ren avgaskanal. Slipa ner Epoxin så att du får en jämn anläggningsyta mot limpan. Allt gott, Tom 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomeriksen 10 Postad 26 September , 2021 Uppdatering 2: Jag plockade av limpan och kan konstatera att pannkitet som jag smetade på insidan av röret var helt bortblåst. Skulle jag göra om detta skulle jag nog skippa den detaljen. Överlag så verkar det som om den kemiska metallen släppt mellan lagren. (Det var mycket som behövdes smetas på och det gjordes i omgångar) Tips kan vara att lägga lager på lager innan det gamla lagret har stelnat, eller att rugga upp den stelnade ytan REJÄLT med aceton innan man lägger på nästa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomeriksen 10 Postad 23 April , 2022 Uppdatering 3 Ingemar på Sankt Anna @sanktanna lagade toppen åt mig i vintras. Jag monterade av den och körde ned den. Han borrade upp hålet med ett specialverktyg han hade och satte in en aluminiumring. Han passade även på att kolla rensa kanalerna på allt pannkitt som fastnat. Så det var INGEN bra idé. Här är en bild på lagningen. 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 008 Postad 23 April , 2022 Så ska en gammal slipsten dras😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser