Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Matiasl

Spädbarn ute på havet

Rekommendera Poster

Hej alla,

 

Har blivit med båt. En Ryds GTS 510-2000

 

Nu till ämnet - Hur gör ni som är vana båtägare när det kommer till spädisar 4-12mån gamla? Tänker först och främst på solen. Funderar på att beställa en biminitop, eller köra på den klassiska, en parasoll med universalhållare. Är ganska båtvan i allmänt men aldrig haft en bebis med. Och vill ju självklart att minnena blir positiva så att inte frugan tvingar mig sälja av båten efter första veckan pga att blev sällskapsresan. 
 

Har inte riktigt klurat ut ännu hur jag skall skydda dottern från solen på ett smart och enkelt sätt. Premiärturen blir nog om nån vecka. Allmänna tips med bebis ute på havet mottages gärna. Vilka fel gjorde du i början? 

 

Tacksam för erfarenheter kring spädbarn på havet i en öppen båt 🍼

 

Ha en fin helg 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, jag har inte åkt mycket öppen båt, men åkt mycket båt (5-7 m), med bebisar. Som regel har jag små barn någonstans bak i båten under färd, ej i fören. Spädbarn då, ja de har mest fått ligga i sin barnvagns liggdel på en akterbänk, med huvudet förut pga lutningen. Vi hade tur på så vis att liggdelen till yngsta barnet satt tämligen fastkilad där. Ibland tog vi bara med liggdelen, ibland också chassit, ihopfällt. Fällde upp suffletten på liggdelen vid behov, t.ex sol in genom rutan. 


Parasoll hade väl varit trevligt, men lär väl knappast funka i planingsfart?

Redigerad av farn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Våran familj åkte runt Korsika med vattenskoter för några år sedan. Barnen var då 2 år, 4 år och 12 år gamla. Du har ju en båt så logistiken blir ju något enklare. Utöver det vanliga med mat, blöjor och vila är det väl mest solen man ska akta sig för. Vi smorde in dom ordentligt och sen på med långbent och långärmade badkläder. När vi inte var på rull så att säga, åkte det även på en solhatt med rejält brätte. Har inte tänkt på hur det skulle funkat med solglasögon på nån under 1 år, men våran tvååring ville gärna ha dom på sig.

En bimini i ditt fall kan absolut vara en god ide.

Du tänker helt rätt, desto roligare frugan och barnet har på turen, desto fler turer blir det.

 

Det kan tilläggas att efter att i stort sett bott på två vattenskotrar i 10 dagar med allt vad det innebär i okända vatten, så var frugan helt ointresserad av att åka mer, så i dagarna uppgraderar vi till båt.

 

Förresten så ser jag nu att ett par babysolbrillor ligger kvar här till ingen nytta. Du får dom om du vill, så kan du ju prova. Skydd för ögonen är ju alltid bra. Märket är Cebe, så det är nog ingen skit.

 

Ha det bäst!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

En bilbarnstol är bra, särskilt en äldre utrangerad som man kan plocka bort en massa tungt på.

 

Stolen kan man alltid fästa på något sätt och sedan sitter barnet fast med bältet i stolen.

Funkar bra som barnsittplats upp till två-, treårsåldern.

 

Solskydd har aldrig varit familjens starka sida, alla blir snabbt bruna utan att bli brända.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt viktigt att skydda spädbarn ifrån solen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Ryds DC när grabben kom. Han fick åka i bilbarnstolen, med flytväst. det fanns en bra sufflet på stolen. Sedan en filt som hjälpte till. Men det var ingen optimal båt att ha med honom på. Blev få turer. 

 

Försökte få sätta honom i ruffen under lugn färd, men det gick sambon aldrig med på. Skulle nog inte gått så bra ändå, när ruffluckan även var trappen till fördäck. 
 

Slutade med att jag köpte en kabinbåt istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Väldigt viktigt att skydda spädbarn ifrån solen.

Jo, så är det ju och så gjorde vi.

Hade redan halkat iväg åldersmässigt i tanken.

 

På havet är det dessutom mycket indirekt strålning så även om spädbarnet är i skugga bör huden skyddas, helst med kläder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bebis som normalt sett sover 45 min mitt på dagen kommer med lätthet att somna, och sova 3-4 tim när ni är ute på sjön.

Vänta bara tills de blir 14 år, det är då som det blir jobbigt.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla, tack för era inputs. 
 

Har bra koll på det mesta, men det är ju det där med solen. Kan alltid köra bilbarnstolen utan bälte o flytväst. 
 

Ingen som har varit i min sits och haft en öppen ”liten” båt med bimini/parasoll eller liknande? 
 

Dottern måste skyddas från solen 24/7 eftersom hon är så liten och har lite svårt att tänka mig att en sufflett på en stol är enough när man är i färd. 
 

Man får nog ta en runda eller två och köpa in det man behöver därefter.

 

Men tänker jag rätt kring bininitop eller kommer den inte att funka i praktiken? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-29 vid 22:00 skrev Matiasl:

Hej alla,

 

Har blivit med båt. En Ryds GTS 510-2000

 

Nu till ämnet - Hur gör ni som är vana båtägare när det kommer till spädisar 4-12mån gamla? Tänker först och främst på solen. Funderar på att beställa en biminitop, eller köra på den klassiska, en parasoll med universalhållare. Är ganska båtvan i allmänt men aldrig haft en bebis med. Och vill ju självklart att minnena blir positiva så att inte frugan tvingar mig sälja av båten efter första veckan pga att blev sällskapsresan. 
 

Har inte riktigt klurat ut ännu hur jag skall skydda dottern från solen på ett smart och enkelt sätt. Premiärturen blir nog om nån vecka. Allmänna tips med bebis ute på havet mottages gärna. Vilka fel gjorde du i början? 

 

Tacksam för erfarenheter kring spädbarn på havet i en öppen båt 🍼

 

Ha en fin helg 

Skydd mot solen har du fått många tips på men är lite nyfiken hur ni gör med flytväst? Finns det till så små barn? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns flertalet flytvästar för 0-15kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Jacques:

Finns flertalet flytvästar för 0-15kg.

Från 3 kg möjligtvis.......😎

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Våran äldsta son var bara några dagar när han följde med ut på sjön första gången. Då i baltics minsta flytväst. Vi provade den först i en pool och den funkade utmärkt. Den vände huvet upp och rumpan ner varje gång, hur man än släppte ner honom i vattnet. 

Fyra år senare fick hans lillebror utföra samma test i exakt samma väst och det funkade inte alls! Den vände honom med ansiktet nedåt gång på gång. 

Så testa västen innan ni litar på den. 

 

Vi hade en liten segelbåt (j17) och en Torjulle (öppen långsam motorbåt, 5m) när första pojken föddes. Han låg i barnvagnens liggdel som hade en stor suflett. Det funkar att byta blöja med ungen kvar i den så man behöver bara lyfta upp den för amning i början. 

 

Sen när han var stor nog att sitta själv hade även båten vuxit till en winga 25. Då kan jag rekomendera Ikeas plastbarnstol. Den varianten som varenda restaurang använder. Ta bort benen på den och sätt den med spännband på lämplig sittplats. Men det förutsätter såklart att man har en båt som inte är benägen att hamna uppåner. I stadiet däremellan har babyskyddet till bilen funkat, solskydd på dom med. Men det utesluter ju flytväst så då får du knyta en fender på den istället om den tappas överbord. 

 

 

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev mikael_matsson:

Våran äldsta son var bara några dagar när han följde med ut på sjön första gången. Då i baltics minsta flytväst. Vi provade den först i en pool och den funkade utmärkt. Den vände huvet upp och rumpan ner varje gång, hur man än släppte ner honom i vattnet. 

Fyra år senare fick hans lillebror utföra samma test i exakt samma väst och det funkade inte alls! Den vände honom med ansiktet nedåt gång på gång. 

Så testa västen innan ni litar på den. 

Bra synpunkt!

 

Vi babysimmade och gick på "plask & lek" med våra barn och då ordnades flytvästprovning på våren. Här är några lärdomar jag minns förutom att olika västar funkade olika bra på olika barn. Vi var med från 0 till 6 år och troligen gäller samma sak även för äldre barn och vuxna.

  1. Kläder och/eller blöja påverkar vändförmågan väldigt mycket, så pröva västen med blöja och kläder på.
  2. Varenda spänne, blixtlås och snöre måste vara åtdraget, uppdraget och knutet för att flytvästar ska fungera som det är tänkt, dvs vända barnet. Ett glömt eller löst sittande spånne eller en oknuten snörning räckte oftast för att förändra västens funktion radikalt till det sämre.
  3. Storleken gör skillnad! Tulla inte på viktgränserna och välj en flytväst som sitter bra på barnet. Ett kort och kraftigt barn kan behöva en annan flytväst än ett långt och smalt barn.
Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Är väl bara att se till att barnet ligger i skugga och ge den vatten ofta. Finns ju spädbarn i områden med betydligare varmare klimat än vad vi har och dom överlever. 🙂

 

Tomas

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...