Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
seglarandersOE36

Polykarbonat nedgångslucka

Rekommendera Poster

Var kan jag köpa polykarbonat till nedgångslucka?

 

Hur tjock är den grövsta tjockleken som finns att tillgå, vill gärna ha en mörk toning av luckan och vill helst undvika att köpta en hel skiva.

 

Tacksm för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det finns 12 mm och att det går att limma ihop skivor utan att det syns.

 

Det blir väldigt tunga luckor om du ska göra dem lika tjocka som de träluckor du troligen ska ersätta.

 

Välj en tunnare skiva istället och "förtjocka" kanterna med lister som du limmar på.

 

En variant som jag skulle vilja ha, om jag gjort luckan nu, är en lucka med träram. Då kan man skära ut en rufflucka ur en skiva i relativt tunn (3 - 5 mm beroende på hur stabil man vill ha den) i Macrolon/Polycarbonat/PC (samma sak, olika namn) som har samma storlek som den färdiga luckan ska ha. Sedan skruvar man fast lagom tjocka och breda trälister runt luckan. Själva polycarbonatskivan är det som håller formen, så träet behöver inte sammanfogas i hörnorna.

 

Något åt det här hållet.

 

351978213_post-5978-13942370424089_thumb.jpg.87fb4ac298e84b23dbbd39dc5abfe5ee.jpg

 

Bild stulen från Player311 i tråden http://www.maringuiden.se/forum/topic/61369-ny-rufflucka/

 

Nackdelen är att man får lite mera underhåll med trä, men snyggare blir det tycker jag.

 

Stocksundet och Akriform är två firmor jag haft att göra med här i Stockholm.

Akriform kan laserskära skivan efter dina önskemål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey har gett dig en massa bra svar, kompletterar med, missa inte att beställa reptålig polykarbonat. Det är ett häpnadsväckande starkt material men blir väldigt lätt repigt om man inte som sagt köper den reptåliga varianten. Jag fick materialet till mina luckor gratis (spillbitar från maskintillverkning) men de ser inte så lattjo ut nu efter några år. Lycka till.

 

Förresten, en fråga i det sammanhanget som någon kanske har erfarenhet av, om man gör en lucka som den i ritningen ovanför, kunde man inte ha härdat glas då? Det är också ohyggligt starkt, går att skräddarsy och är inte särskilt dyrt att få skräddarsytt. I stort sett helt repfritt och perfekt genomskinligt (eller tonat om man vill, t  o m helt opakt). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...