Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Jens_Sthlm

Luftficka interna kylsystemet kad 42

Rekommendera Poster

Bakgrund: jag har bytt båda thermostaterna, för att göra detta tappade jag ut några liter glykolvatten för att sänka nivån under thermosthuset.

När jag ska fylla tillbaka glykolen får jag inte tillbaka samma mängd som jag tappade ut. Försökte avlufta på banjoanslutningen på turbon men kommer inte ut någon glykol där.

 

Nivån i expansionskärlet är rätt. Testade att köra en stund men efter ca 20 min gång  på 1000 varv så är tempmätaren nästan uppe på 100 grader. Har prövat att avlufta på turbon med avstängd och varm motor men kommer ändå inte ut någon glykol.

Jag misstänker att jag har en luftficka mellan expansionskärlet och turbon.

 

Någon som har förslag på vad jag kan göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft detta problem tidigare på en Tamd31 som har samma konstruktion. Vad jag gjorde efter jag kört den varm var att öppna termostathuset, när det svalnat lite, och då har det sjunkit undan i blocket. Om det fungerar Kad vet jag inte? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Jag har haft detta problem tidigare på en Tamd31 som har samma konstruktion. Vad jag gjorde efter jag kört den varm var att öppna termostathuset, när det svalnat lite, och då har det sjunkit undan i blocket. Om det fungerar Kad vet jag inte? 

Du menar att bara lossa lite på de 4 bultarna som håller huset?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej öppna inget. Fyll på efter några testrundor.

Har du gångvärme, det har jag - min sådan befinner sig högre än kompensationskärlet. Detta är inte bra, jag har ständigt bekymmer med vattnet i kompensationskärlet - det går bara att ha upp till minimum, resten går ut genom lockets back/överströmningsventil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen gångvärme.

 

Gjorde en ny testrunda, samma problem. När motorn är igång flödar det fint från avluftningen på turbon. 
 

Thermostathuset blir väldigt varmt och glykolen som är i expansionskärlet är iskall. 
 

Vad göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Prova att ta ut termostaterna och köra utan.

Hur länge ska jag köra? Bara på tomgång eller mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att testa om termostaterna är problemet måste du köra den varm. Min blir inte varm utan belastning - dvs köra minst 7 knop. På tomgång kommer jag inte upp i mer än 60 grader på land.

Men eftersom du redan bytt båda termostaten så är det inte värt ansträngningen.

Lufta på turbon gör man med motorn igång. Fyller jag på i kompensationskärlet med motorn av så rinner det ut ur turboluftningen.

Det verkar som antingen cirkulationspumpen inte fungerar eller att värmeväxlaren är igensatt.

Jag bytte cirkulationspump för ett år sedan och spolade då igenom alla komponenterna var för sig för att kolla alla och spolade på båda hållen, det kom mycket smuts ut.

Blir värmeväxlaren också varm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmeväxlaren blir ljummen.

 

Nej, har faktiskt dubbelkollat att termostaterna sitter rätt.

 

Blir att beställa ny cirkpump.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag renoverade min cirkulationspump - enkelt och billigt.

Det borde gå att testa cirkulationspumpens funktion utan att ta av den.

Den bytas normalt för att lagret är kass så att den kastar va kompressorremmen eller att den läcker vatten. Den slutar inte pumpa!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, kontroll av cirk.pumpen kan du göra, lossa den tunna slangen som kommer från turbon och går till exp.kärlet, kommer det vatten ur den när motorn går så fungerar pumpen. Jag råkade ut för att min pump gick sönder utan att det syntes, axeln gick av mellan remskiva och pumphjul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Janne1:

Hej, kontroll av cirk.pumpen kan du göra, lossa den tunna slangen som kommer från turbon och går till exp.kärlet, kommer det vatten ur den när motorn går så fungerar pumpen. Jag råkade ut för att min pump gick sönder utan att det syntes, axeln gick av mellan remskiva och pumphjul.

Japp, det flödar fint uppe på turbon med motorn igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Jag renoverade min cirkulationspump - enkelt och billigt.

Det borde gå att testa cirkulationspumpens funktion utan att ta av den.

Den bytas normalt för att lagret är kass så att den kastar va kompressorremmen eller att den läcker vatten. Den slutar inte pumpa!

 

Så du tror inte att det är cirkpumpen längre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag skulle testa att köra utan termostaterna uppstod ett intressant fenomen.

När jag återfyller glykolen börjar det rinna ut glykol i röret som sitter mellan termostathus och kyllimpan. 
 

Varför läcker det ut när jag inte har termostaterna i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jens_Sthlm:

När jag skulle testa att köra utan termostaterna uppstod ett intressant fenomen.

När jag återfyller glykolen börjar det rinna ut glykol i röret som sitter mellan termostathus och kyllimpan. 
 

Varför läcker det ut när jag inte har termostaterna i?

Svarar på min egen fråga: plattan som håller termostaterna måste sitta kvar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny uppdatering: tog bort båda termostaterna och körde: ingen tempraturhöjning på maskinen!

 

Jag drar slutsatsen att det är fel på mina termostater.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...