Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Dadid

Vad är det som poleras bort med ex Hempel Mille NTC

Rekommendera Poster

Bortsett från biociden, ex koppar. Vad är det mer som poleras bort?

Måste ovilligt måla stugbåten i nordligaste Bohuslän. Har någon vit hard racing-färg idag, men när båten skall ligga stilla mycket förmodar jag att jag bör gå över till självpolerande även om det bär emot. Nåväl, vad är det som poleras bort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-29 vid 14:54 skrev Dadid:

Bortsett från biociden, ex koppar. Vad är det mer som poleras bort?

Måste ovilligt måla stugbåten i nordligaste Bohuslän. Har någon vit hard racing-färg idag, men när båten skall ligga stilla mycket förmodar jag att jag bör gå över till självpolerande även om det bär emot. Nåväl, vad är det som poleras bort?

Ingen polering sker om båten ligger still.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad består färgen av dvs det som poleras bort vid tvätt, hög fart, strandhugg etc,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Rascal:

Ingen polering sker om båten ligger still.

Jag trodde det var så att självpolerande färger släppte lite om tex en tulpan började sätta sig, oavsett om båten ligger stilla eller ej. Så har jag iaf blivit lärd av färg-tillverkarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självpolerande är ett missvisande namn på så kallade "mjuka" eller "blödande" bottenfärger. Självförnyande vore kanske en bättre namn. För när bindemedlen innehållande de verksamma ämnena (koppartiocyanat och zinkpyrition i Mille NCT 71180) långsamt "smälter" (hydrolyseras) finns dessa verksamma ämnen hela tiden tillgängliga i färglagrets ytterskikt. Medan man med hårda bottenfärger kan få onödigt stor utläckning av verksamma ämnen i början och sedan alltför låg utläckning. Med Coppercoat som undantag.

 

De bindemedel som används i Hempels Mille NCT 71180 är till någon del baserade på kisel. EP2627721 kan vara det relevanta patentet, och det innehåller åtminstone en generell beskrivning av bindemedlen.
https://patentimages.storage.googleapis.com/fa/58/97/adca7f7223fb80/EP2627721B1.pdf 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...