Jump to content
Tuesday 28 September 2021
zorigo

Läcker kylvatten ur hål i kylvattenpumpen MD17C

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej!

 

Ny dag, nya problem att lösa med den nya (gamla) båtmotorn, en MD17C :)

 

Efter lite krångel som den intresserade kan läsa om i min andra tråd här på maringuiden så går nu motorn fint. Däremot har vi upptäckt ett nytt problem; det läcker kylvatten från kylvattenpumpen.

 

Vi vet ej om det var såhär i höstas, då vi köpte den i höstas och inte hann köra båten särskilt mycket innan vi tog upp den. Det var någon vattendroppe i motorutrymmet då, men det skulle kunna varit från kondens och läckage vid regn då kapellet inte var helt tätt, så vi tänkte inte så mycket på det. I vintras konserverade vi motorn med glykol enligt konstens alla regler, då kunde vi inte se någon läcka, även om vi troligtvis inte heller var superuppmärksamma.

 

Nu när vi kör motorn så droppar det kylvatten ur ett hål vid kylvattenpumpen, se bilder nedan. Jag har ringat in pumpen med en röd ring och de aktuella hålen med gul ring. Det sitter två sådana håll, ett på ovansidan och ett på undersidan. Det är hålet på undersidan som det droppar vatten ur.

 

Vet någon vad dessa hål är till för? Och än bättre, vad som kan vara problemet? Bara en packning? Vi tänkte montera isär pumpen imorgon och se om vi kan åtgärda något den vägen. Tips uppskattas!

 

När vi kör motorn så verkar den hålla värmen på en bra nivå bra, så det verkar inte vara fel på själva systemets funktion.

 

Ha en fin helg och hoppas ni kan njuta av den ute på sjön!

 

(I bilderna nedan så är den ena tagen uppifrån och den andra underifrån).

 

 

20210528_180815.jpg

20210528_180706.jpg

Edited by zorigo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Byt impeller och de två tätningarna så är problemet löst.

Det sitter två stefatätningar en åt vart håll för att förhindra vatten att gå in i motorn och olja åt gå ur densamma.

Ett billigt och enkelt jobb.

Bör finnas guider på nätet.

Det viktiga är att tätningarna vänds åt rätt håll.

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minuter sedan skrev FIATX19:

Byt impeller och de två tätningarna så är problemet löst.

Det sitter två stefatätningar en åt vart håll för att förhindra vatten att gå in i motorn och olja åt gå ur densamma.

Ett billigt och enkelt jobb.

Bör finnas guider på nätet.

Det viktiga är att tätningarna vänds åt rätt håll.

 

44 minuter sedan skrev FIATX19:

Super, tack för hjälpen! Skönt att det verkar lätt åtgärdat. Finns det någon risk att vatten gått in i motorn så vi bör byta olja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gjorde samma upptäckt som du för ett tag sen och fick lära mig att det är ett s.k. skvallerhål för att man ska  upptäcka att packningen behöver bytas innan vattnet rostar kullagren på axeln och  ger sig ut i i motorn. Om vatten blandas med oljan så blir oljan tjock, grådaskig och mjölkig. Ta en titt på stickan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy