Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Dasboat

Fråga gällande trasig Mercruser inombordare

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har lämnat in min båt för genomgång inför semestern. Jag fick då beskedet att motorn hade låst sig. Vad innebär detta och är det någon som kan ge mig en riktlinje på rimlig kostnad och arbetstid så hade jag varit mycket tacksam.

 

Hopas alla har en riktigt bra lördag!

 

Mvh DB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För knapphändig information för att kunna ge något svar.

Vad är det för Mercruiser och vilken årsmodell

Är den sjö eller sötvattenkyld

Har den fungerat den här säsongen

Var den rätt vinter konserverad

Har du mekat själv eller lämnat allt till en verkstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minutes ago, Gelis said:

För knapphändig information för att kunna ge något svar.

Vad är det för Mercruiser och vilken årsmodell

Är den sjö eller sötvattenkyld

Har den fungerat den här säsongen

Var den rätt vinter konserverad

Har du mekat själv eller lämnat allt till en verkstad.

 

Motorn är från början av 90 talet och den är sötvattenskyld.Båten har varit konserverad hos ett annat varv samt startats i år.

Nu är den på en annan verkstad och där får jag besked om att motorn hade låst sig pga obefintlig konservering.Jag vet mycket väl vad konservering innebär och det påstås vara utfört av tidigare varv.

Vad är det för skillnad på när en motor låser sig och när den skär sig?
Har fått en saftig faktura för detta.

Tack för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Dasboat:

 

Motorn är från början av 90 talet och den är sötvattenskyld.Båten har varit konserverad hos ett annat varv samt startats i år.

Nu är den på en annan verkstad och där får jag besked om att motorn hade låst sig pga obefintlig konservering.Jag vet mycket väl vad konservering innebär och det påstås vara utfört av tidigare varv.

Vad är det för skillnad på när en motor låser sig och när den skär sig?
Har fått en saftig faktura för detta.

Tack för svar!

Vad menar de att motorn hade för skador / vad är det dom gjort för att laga motorn ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minutes ago, johan_sjobjorn said:

Vad menar de att motorn hade för skador / vad är det dom gjort för att laga motorn ?

Detta är citerat från beskrivning på utfört arbete i text under ser du vad som är gjort enligt faktura.

Hoppas du kan bli klok på det.

 

"Vår plan är annars inom kort att försöka ”få loss” motor med ett verktyg vi får tillverka, den har ju nu stått med medel i cylindrarna ihop om att det ska släppa, får vi sen loss motorn kanske den går att starta upp, i annat fall är det tyvärr så att motor inte går att rädda,

 

'Vi gjorde så att vi delade drev, och på så sätt kunde starta upp inomhus, och det gick bra, med motorn, och tur var väl att vi delade för det va stop i kanalen så det behöver göras iordning, samt byte impeller för kylningen,"

 

Detta är gjort enligt faktura -
Impellerkit 477.3 + m
Drevhusolja 678,57
Startmotor 1 920
Connector och packning 339,6
Drivknutsbälg 961,54
Packningssats 82
Anodkit 504
Cruser One Navy 318
Förbrukningsmaterial 6% av arbetskostnad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för motor V8, V6 rak 4:a, rak 6:a? Diesel eller bensin? Jag menar att Mercruiser har många motortyper.

 

Vad då påstås att konserveringen utförts av annat varv?

Är båten ny för dig?

 

Om du nu är säker på att motorn är sötvattenkyld, dvs värmeväxlare med glykol för motordelen, så lär inte själva motorn blivit frostskadad av dålig konservering.

Det som händer är att avgasdelar, vattenpump, värmeväxlare ev oljekyl fryser sönder

Då kan vatten rinna in från avgassystemet in i cylindrarna och göra att kolvarna rostar fast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Gelis:

Vad är det för motor V8, V6 rak 4:a, rak 6:a? Diesel eller bensin? Jag menar att Mercruiser har många motortyper.

 

Vad då påstås att konserveringen utförts av annat varv?

Är båten ny för dig?

 

Om du nu är säker på att motorn är sötvattenkyld, dvs värmeväxlare med glykol för motordelen, så lär inte själva motorn blivit frostskadad av dålig konservering.

Det som händer är att avgasdelar, vattenpump, värmeväxlare ev oljekyl fryser sönder

Då kan vatten rinna in från avgassystemet in i cylindrarna och göra att kolvarna rostar fast.

Precis, så frågan om de åtgärdat vad som nu varit fel så det inte händer igen. Tex läckande oljekylare, värmeväxlare, avgasdelar eller vad nu det vart som var orsaken.

 

oavsett verkar det som du haft vatten i motorn och den rostat ihop. Så deras åtgärder verkar rimliga och det är mkt billigare än ett nytt block om det nu inte gått att lösa upp motorn.

 

men som sagt, det viktiga är att hitta vad som orsakat att du fick vatten i motorn från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står  "stopp i kanalen" inget om att motorn inte gick runt.

Byte av startmotor, var det den som var trasig och motorn inte gick runt.

Många frågor som saknar svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 hours ago, Gelis said:

Vad är det för motor V8, V6 rak 4:a, rak 6:a? Diesel eller bensin? Jag menar att Mercruiser har många motortyper.

 

Vad då påstås att konserveringen utförts av annat varv?

Är båten ny för dig?

 

Om du nu är säker på att motorn är sötvattenkyld, dvs värmeväxlare med glykol för motordelen, så lär inte själva motorn blivit frostskadad av dålig konservering.

Det som händer är att avgasdelar, vattenpump, värmeväxlare ev oljekyl fryser sönder

Då kan vatten rinna in från avgassystemet in i cylindrarna och göra att kolvarna rostar fast.

Ja, båten är ganska ny för mig och som ni märker har jag inte svart bälte båtmotorer och båtar. Är dock imnte tappad vad gäller andra motorer som bil o mc.
Företaget som som den stått förvarat på under en period visade sig ha skitit helt i båten.Den såg ut som fan och kapell var sönder osv.

Båten blev sedan flyttad till annan verkstad som har tagit fullt betalt för konservering och förvaring fram tills nu..

När jag bad dem att sjösätta båten visade det sig vara motorproblem och där står jag nu.


Det känns inte som jag och mekanikern inte pratar samma språk och jag har aldrig hört utrycket "låst motor" förut. Desssutom tycker jag att fakturan är dåligt specifierad.

Vad är ett rimligt pris för ett sådant arbete,någon som vet?

Motorn är en mercruiser 130 OMX 3.0, är jag nästan helt säker på. :)

Det tycker om bensin.

 

Tack för alla svar!

Redigerad av Dasboat
Glömde svara på viktig fråga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-29 vid 14:06 skrev Dasboat:

Detta är citerat från beskrivning på utfört arbete i text under ser du vad som är gjort enligt faktura.

Hoppas du kan bli klok på det.

 

"Vår plan är annars inom kort att försöka ”få loss” motor med ett verktyg vi får tillverka, den har ju nu stått med medel i cylindrarna ihop om att det ska släppa, får vi sen loss motorn kanske den går att starta upp, i annat fall är det tyvärr så att motor inte går att rädda,

 

'Vi gjorde så att vi delade drev, och på så sätt kunde starta upp inomhus, och det gick bra, med motorn, och tur var väl att vi delade för det va stop i kanalen så det behöver göras iordning, samt byte impeller för kylningen,"

 

Detta är gjort enligt faktura -
Impellerkit 477.3 + m
Drevhusolja 678,57
Startmotor 1 920
Connector och packning 339,6
Drivknutsbälg 961,54
Packningssats 82
Anodkit 504
Cruser One Navy 318
Förbrukningsmaterial 6% av arbetskostnad

Timmar då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-29 vid 12:52 skrev Dasboat:

Motorn är från början av 90 talet och den är sötvattenskyld.Båten har varit konserverad hos ett annat varv samt startats i år.

Nu är den på en annan verkstad och där får jag besked om att motorn hade låst sig pga obefintlig konservering.Jag vet mycket väl vad konservering innebär och det påstås vara utfört av tidigare varv.

Den är alltså startad i år och efter det "låst" sig?

Inte helt lätt att första vad som hänt med alla dina halvotydliga inlägg. Är båten ny för dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen skulle du be varvet förklara vad de själva menar med ”låst sig”, men om jag kill-gissar så betyder det att kolvarna rostat fast i cylinderloppen. 
En skärning är när motorn tappar smörjning under gång och kolvarna skär/skrapar i cylinderloppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-05-29 vid 14:06 skrev Dasboat:

Vår plan är annars inom kort att försöka ”få loss” motor med ett verktyg vi får tillverka, den har ju nu stått med medel i cylindrarna ihop om att det ska släppa, får vi sen loss motorn kanske den går att starta upp, i annat fall är det tyvärr så att motor inte går att rädda,

 

Av åtgärdsbeskrivningen är det ju uppenbart att motorn fått vatten i sig och stått och rostat fast. TS, det är det som menas med "låst motor", och är ett ganska vanligt begrepp (eller att den fastnat). I synnerhet för oss som hållit på en del med veteranprylar. Säkert har någon försökt starta den och till sist kanske bränt startmotorn, då motorn inte gått runt.

 

Åtgärderna verkstaden gjort verkar helt rimliga, och mot den bakgrunden även prislappen. 

 

Men du måste nog strukturera bilden lite för oss för att förstå: Du har alltså köpt en - för dig - ny båt, som lämnats in på ett varv för vinterkonservering i höstas (?). Sedan har den startats upp i år av det varvet, men ändå har du lämnat den till en annan verkstad för genomgång ?

Med tanke på det du skriver om vinterförvaringsvarvet - är du säker på någonting vad de gjort ?  Sett protokoll/kvitto på det ?  Har den verkligen varit igång i år, och varför lämnade du den till en annan verkstad om den startade ?

 

Tycker mer det låter som att du köpt ett - i praktiken - vrak, lämnat in den på vinterförvaring hos ett varv som inte gjort någonting (eller bedömt det som meningslöst) men inte lyckats kommunicera det, sedan har den stått över vintern med vatten i cylindrarna och rostat fast. Och nu har en annan verkstad lyckats rädda motorn.

 

Skriv noga och utan värdering vad som verkligen hänt, steg för steg, sedan förra sommaren, så kanske du kan få sakliga och bra svar. Men på den ursprungsfråga om 62k är ok för att fixa en motor som rostat fast, så är svaret högst troligt - ja. 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...