Jump to content
Friday 20 May 2022
donsimon

Parsun 60 hk - bajs eller jordgubbar?

Recommended Posts

Hej!

 

Hittar förvånansvärt lite aktuell information om Parsun här så jag startar en ny tråd. :) 

 

Jag är ute och letar igen efter några år "mellan båtar". Har hittat en perfekt begagnad båt med en Parsun 60 hk utombordare. Jag är inte särskilt duktig på motorer och inte heller särskilt sugen på att ligga och guppa ute på öppet hav med familjen, så frågan är om det är ett oklokt val med denna lågbudgetmotor? Skulle jag välja fritt skulle jag kanske välja en kändare märke, men nu är det ju den som sitter på båten. Och dessutom är det ju märkbart billigare, det går inte att komma ifrån.

 

Tidigare trådar har mest bjudit på spekulationer om huruvida Parsun är en kopia av Yamaha blandat med fördomar om kinesisk teknik. Nu har det gått några år så jag undrar vad ni har för erfarenheter av märket, egna eller från andra.

 

Tack på förhand!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej. Har tyvärr själv ingen Parsun, däremot en Yamaha F60. Hoppas såklart att någon med en Parsun kan ge dig en bättre bild.

 

Hursomhelst, försökt Googla fram lite och också förstått, att Parsun 50 & 60 använder sig av Yamahas ritningar. Mercury gjorde det förut, till viss del med motorblocket.

 

Enligt kommentarsfältet verkar Parsunen ha problem med bränsleslang som läcker och bränslepumpen som behövdes bytas ut. https://www.youtube.com/watch?v=lMyW8ZGm6NI Att tyda på motorkomponenterna, så ser t.ex fuel rail systemet att inte var så redigt och det känns lite ihoplockat. Även kollat upp reservdelarna på Parsun och tycker det var rätt dyrt. Så om motorn går sönder, så är det nog inte billigare att reparera, än de etablerade tillverkarna. Sen därtill andrahandsvärdet för en Parsun.

 

Sen det här med metallurgin. Yamaha har generellt sett högre precision och bättre aluminium. Kan tänka mig att Parsun har ojämnare kvalitét (fler antal måndagsexemplar och fredagsexemplar). Men om motorn har gått ett par timmar och fortfarande har hög kompression kan nog motorblocket vara bra. 

 

Men om du planerar att åka utomskärs, skulle jag definitivt avråda dig från att köpa denna motor, eftersom den lär vara mindre driftsäker än de etablerade märkena. Det är inte så roligt att få motorstopp. Man känner sig utelämnad. Har varit med om det, även om det bara varade i 3 minuter och det var inte roligt, väldigt traumatiserande. (troligtvis batteripolerna som var lite rostiga). 

 

Det finns en dimension till, hör gärna med försäkringsbolaget vad som händer om motorn (Parsun) strular eller går sönder. Då kanske det i alla fall inte spelar så större roll i slutändan att man köper en Parsun till motor, då försäkringen eventuellt täcker en del av inköpet av en ny motor.

 

Men personligen skulle jag avstå ifrån en Parsun.

 

Edited by Busteri

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack @Busteri för dina tankar! 😀

 

Synd att inte fler har erfarenheter att dela, men tills vidare avvaktar jag nog. Känns lite jobbigt att leva med osäkerheten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med tanke på rubriken…
De flesta saker är väl lite både ock? 😁

84A67AE6-9D63-4D31-BDA8-6B79AF704AE7.jpeg

  • Haha 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

En bekant till mig köpte en Parson med runt sex hk för fem år sedan.

Den har alla redan börjat rosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tycker mig känna igen detta resonemang. På 70-talet då det brukade dyka upp bilar, motorcyklar, utombordsmotorer från Japan. Då visste alla besserwissrar att dessa produkter var skit. I synnerhet från det lilla självgoda landet i norr kallat Sverige. Idag vet vi bättre .Japanska produkter  är bland de främsta. Det inkluderar båtmotorer. Nu är det ”kina motorer” som är skit i svensklandet.

Det bär här då fram hållas att kina är en av världens främsta länder när det gäller vetenskap och teknologi. Det gäller även utombordsmotorer. Parsun tillverkar 80 000 motorer varje år. Och även de

gamla amerikanska märkerna tillverkas i Kina.  Har själv en Parsun som funkar perfekt. Och ”rostar”

inte mer än en Evinrude. I den mån nu alminium rostar? Så vad är poängen? Parsun tillverkar tillverkar motorer i teknologins framkant. Och jag tvekar inte alls att köpa en större motor (60 hk)

som ersättning för min gamla stinkande tvåtakts Johnson. Så fimpa fördomarna mot produkter från kina. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolla i fall det finns reservdelar. I så fall kan det vara ok. Jag har en Evinrude -73 (samt en VP MD2B och AQ 130) och det finns (vissa) reservdelar till den fortfarande. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy