Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
zorigo

Fråga om risk för korossion vid landström via skarvsladd

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag försöker förstå det här med risker med landström, men är inte säker på att jag blivit riktigt klok på det...

 

Vår plastbåt är för liten/gammal för att motivera en fast installation till den kostnaden det för med sig. Vi har heller inte det behovet av landström (varken tillräckligt mycket grejer eller att vi kommer vara ute så länge i sträck).

 

Däremot ser jag en fördel i att kunna ladda batterierna med en löstagbar laddare dels i nödfall (om man glömt något på som laddat ur batterierna) och dels ibland när vi vill köra kylboxen när man ligger i gästhamn. Därmed känns en skarvsladd och löstagbar batteriladdare rimligt ur ett kostnads-/nyttoperspektiv. Har även sett att man ofta behöver en adapter till detta då landströmen ofta är via en annan eluttagstyp, samt bör koppla in en jordfelsbrytare. Allt detta känns helt rimligt.

 

Jag har dock läst skräckexempel om att en felaktig installation kan orsaka korrosion på metalldelar i vattnet, t.ex. drev och genomföringar, och det är här min egentliga fråga är:

  • Jag har två strömbrytare, en till startbatteriet och en till förbrukningsbatteriet. Dessa verkar vara korrekt kopplade, då vi inte kan hitta något som körs när dessa är avslagna.
  • Skulle jag kunna koppla in en batteriladdare via skarvsladd (med jordfelsbrytare) till endera batteriet, när strömbrytarna är avslagna, utan risk för korrosion? Eller behöver jag lossa batteriet från båtens elsystem innan jag säkert kan ladda det?
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska inte vara några problem eftersom batteriladdaren ä galvaniskt frånskild, största risken är om man har varmvattenberedare eller motorvärmare.

Sen är det kanske bra att slå av brytarna men du har ju fortfarande kvar jorden, minus alltså, så det skulle ändå inte ge något skydd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev zorigo:

Hej!

 

Jag försöker förstå det här med risker med landström, men är inte säker på att jag blivit riktigt klok på det...

 

Vår plastbåt är för liten/gammal för att motivera en fast installation till den kostnaden det för med sig. Vi har heller inte det behovet av landström (varken tillräckligt mycket grejer eller att vi kommer vara ute så länge i sträck).

 

Däremot ser jag en fördel i att kunna ladda batterierna med en löstagbar laddare dels i nödfall (om man glömt något på som laddat ur batterierna) och dels ibland när vi vill köra kylboxen när man ligger i gästhamn. Därmed känns en skarvsladd och löstagbar batteriladdare rimligt ur ett kostnads-/nyttoperspektiv. Har även sett att man ofta behöver en adapter till detta då landströmen ofta är via en annan eluttagstyp, samt bör koppla in en jordfelsbrytare. Allt detta känns helt rimligt.

 

Jag har dock läst skräckexempel om att en felaktig installation kan orsaka korrosion på metalldelar i vattnet, t.ex. drev och genomföringar, och det är här min egentliga fråga är:

  • Jag har två strömbrytare, en till startbatteriet och en till förbrukningsbatteriet. Dessa verkar vara korrekt kopplade, då vi inte kan hitta något som körs när dessa är avslagna.
  • Skulle jag kunna koppla in en batteriladdare via skarvsladd (med jordfelsbrytare) till endera batteriet, när strömbrytarna är avslagna, utan risk för korrosion? Eller behöver jag lossa batteriet från båtens elsystem innan jag säkert kan ladda det?

403159.jpg.776a589560b155961fa36b3faf025f9b.jpg

Hej och välkommen hit!

Klart att du tillfälligtvis kan ha en lång kabel i land och en batteriladdare som inte är fast monterad eller fast installerad.

 

Det du hört, och är rädd för är när man har en kabel till land där dess skyddsjord är ansluten till närmaste elcentrals skyddsjord, sedan har man kanske ombord en varmvattenberedares skyddsjord står i förbindelse med motorn, och därmed även med axel, propeller och omgivande vatten. Vattnets potential och potentialen i den landbaserade "jorden" kan skilja sig åt och då kan det uppstå en galvanisk ström genom motor, drev. axel, propeller etc... och det är inte alls bra.

Ja detta var väl ingen så där jättebra förklaring, men ingenting du behöver oroa dig för då du inte har någon fast installation, om nu tänkta batteriladdare är en modern typ som är avsedd för ändamålet. 

 

I gamla tiders batteriladdare, "plåtlådorna" kunde det vara så att ingående skyddsjord var förbunden med utgående minus, och det var inte bra, dessutom laddade dessa ofta sönder batterierna... så om du har en sådan, lämna den på återvinningen för elektronikskrot.

 

Helst skall du väl ha en kabel med CCE-kontakt, men det går bra med en adapter, som den på ovanstående bild, från Jula, men det finns även mer kompakta modeller, dessvärre kan det bli trångt om det finns ett elskåp på bryggan och man pluggar in den kompakta modellen, det är då inte alltid som det går att stänga elskåpets dörr.

 

 

005518.jpg.60af6ad7e891eaed9eaf4f7ce2d00ae8.jpg

Jula har även även kablar med jordfelsbrytare på, och det är ju en bra säkerhetsgrej!

Kabeln iland skall ju vara en gummiisolerad kabel av bra kvalitét. H07RN brukar dom heta.

 

Någon här på forumet kanske kommer att skriva att det kan vara fördelaktigare att driva en kylbox via landström med en egen nätdel, än med batteriladdaren, då moderna intelligenta batteriladdare kan luras av en kylbox och då inte ladda batterierna korrekt... tja det är nog så, men jag bryr mig inte om det personligen, och utnyttjar sällan landströmsanslutning, då jag har solceller.

 

Men sammanfattningsvis, visst, det går bra, se det som en tillfällig installation med lös kabel, CCE-adapter och batteriladdare med krokodilklämmor, och en jordfelsbrytare är billigare än en snygg gravsten i granit eller diabas...🤪

 

Här på forumet brukar det bli många svar i sådana här frågeställningar och alla har kanske inte exakt samma uppfattning som jag har...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Här på forumet brukar det bli många svar i sådana här frågeställningar och alla har kanske inte exakt samma uppfattning som jag har...

Jo, ungefär.

En lös modern laddare är är oftast dubbelisolerad och saknar jordstift så det bör inte bli några konstigheter.

 

Sedan är jag lite slarvigare med jordfelsbrytare och sådant...

Jag byggde ihop ungefär en som på bilden fast med europadon som hane.

Då kan jag dela med mig av de få uttag som finns...

Nu har det ju visat sig att vi laddar med landström ungefär en gång per säsong, så min generositet är ju därmed väldigt begränsad. :)

 

image.thumb.png.95a3678ccaba5c0d4f1275bfc22d9b43.png

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Makro:

Det ska inte vara några problem eftersom batteriladdaren ä galvaniskt frånskild, största risken är om man har varmvattenberedare eller motorvärmare.

Sen är det kanske bra att slå av brytarna men du har ju fortfarande kvar jorden, minus alltså, så det skulle ändå inte ge något skydd.

 

12 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

403159.jpg.776a589560b155961fa36b3faf025f9b.jpg

Hej och välkommen hit!

Klart att du tillfälligtvis kan ha en lång kabel i land och en batteriladdare som inte är fast monterad eller fast installerad.

 

Det du hört, och är rädd för är när man har en kabel till land där dess skyddsjord är ansluten till närmaste elcentrals skyddsjord, sedan har man kanske ombord en varmvattenberedares skyddsjord står i förbindelse med motorn, och därmed även med axel, propeller och omgivande vatten. Vattnets potential och potentialen i den landbaserade "jorden" kan skilja sig åt och då kan det uppstå en galvanisk ström genom motor, drev. axel, propeller etc... och det är inte alls bra.

Ja detta var väl ingen så där jättebra förklaring, men ingenting du behöver oroa dig för då du inte har någon fast installation, om nu tänkta batteriladdare är en modern typ som är avsedd för ändamålet. 

 

I gamla tiders batteriladdare, "plåtlådorna" kunde det vara så att ingående skyddsjord var förbunden med utgående minus, och det var inte bra, dessutom laddade dessa ofta sönder batterierna... så om du har en sådan, lämna den på återvinningen för elektronikskrot.

 

Helst skall du väl ha en kabel med CCE-kontakt, men det går bra med en adapter, som den på ovanstående bild, från Jula, men det finns även mer kompakta modeller, dessvärre kan det bli trångt om det finns ett elskåp på bryggan och man pluggar in den kompakta modellen, det är då inte alltid som det går att stänga elskåpets dörr.

 

 

005518.jpg.60af6ad7e891eaed9eaf4f7ce2d00ae8.jpg

Jula har även även kablar med jordfelsbrytare på, och det är ju en bra säkerhetsgrej!

Kabeln iland skall ju vara en gummiisolerad kabel av bra kvalitét. H07RN brukar dom heta.

 

Någon här på forumet kanske kommer att skriva att det kan vara fördelaktigare att driva en kylbox via landström med en egen nätdel, än med batteriladdaren, då moderna intelligenta batteriladdare kan luras av en kylbox och då inte ladda batterierna korrekt... tja det är nog så, men jag bryr mig inte om det personligen, och utnyttjar sällan landströmsanslutning, då jag har solceller.

 

Men sammanfattningsvis, visst, det går bra, se det som en tillfällig installation med lös kabel, CCE-adapter och batteriladdare med krokodilklämmor, och en jordfelsbrytare är billigare än en snygg gravsten i granit eller diabas...🤪

 

Här på forumet brukar det bli många svar i sådana här frågeställningar och alla har kanske inte exakt samma uppfattning som jag har...

Tack för två informativa och bra svar!

 

Om jag förstår det rätt då så spelar mina strömbrytare på båtens elsystem mindre roll i att minska risken för galvanisk korrosion, utan det är kopplingen till landströmen som avgör det? Och en modern batteriladdare är generellt isolerad mot det?

 

Det bör i så fall innebära att jag skulle kunna ladda förbrukningsbatteriet och samtidigt köra kylboxen mot det? Låter smidigare än jag tänkt, då jag hade förlikat mig med tanken att först behöva ladda med batteriet frånkopplat båtens elsystem, och sedan köra kylboxen på batteriet med laddaren frånkopplad.

 

Läs ovan med vetskapen att jag absolut ska inkludera ne jordfelsbrytare samt det du skrev om att kylboxen eventuellt lurar laddaren emellanåt :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev zorigo:

 

Tack för två informativa och bra svar!

 

Om jag förstår det rätt då så spelar mina strömbrytare på båtens elsystem mindre roll i att minska risken för galvanisk korrosion, utan det är kopplingen till landströmen som avgör det? Och en modern batteriladdare är generellt isolerad mot det?

 

Det bör i så fall innebära att jag skulle kunna ladda förbrukningsbatteriet och samtidigt köra kylboxen mot det? Låter smidigare än jag tänkt, då jag hade förlikat mig med tanken att först behöva ladda med batteriet frånkopplat båtens elsystem, och sedan köra kylboxen på batteriet med laddaren frånkopplad.

 

Läs ovan med vetskapen att jag absolut ska inkludera ne jordfelsbrytare samt det du skrev om att kylboxen eventuellt lurar laddaren emellanåt :)

Båtens ”huvudströmbrytare” heter numera ”batterifrånskiljare” ett bättre ord som verkligen förklarar dess funktion, dessa separerar ju batterierna från båtens elsystem och om du kopplar laddarens krokodilklämmor direkt på det batteriet du skall ladda spelar det ingen roll om batteriet är avskiljt eller ej, tycker jag... om batterifrånskiljaren är påslagen får ju batteriladdaren jobba litet extra hårt för att försörja kylen samtidigt, och det tar ju litet längre tid att få batteriet laddat. Sedan kanske laddarens ”intelligenta elektronik” försöker att kompensera strömmen som kylen drar.

 

Och den galvaniska korrosionen får du bara om landströmskabelns gulgröna ledare på något vis blir ihopkopplad med ”typ” motorblocket eller något annat som på sikt står i kontakt med vattnet runt båten som det kan uppstå en oönskad elektrisk ström, som då förtär flera olika sorters metaller.

Skyddsjorden skall ju önskvärt vara noll volt, dessvärre är det inte alltid så, däremot brukar havets vatten och sjöarnas vatten vara en elektrisk nollpunkt och då kan det blidas en elektrisk ström från jorden iland via båtens installation ut i vattnet, och sådana strömmar kan förtära propellern och andra metallgrejer i den kedjan.

Men eftersom du inte har en sådan installation, din skyddjord slutar ju i bästa fall i laddaren, eller om den är dubbelisolerad med en platt stickkontakt så slutar jorden i elkabelns honkontakt och kommer därmed aldrig i kontakt med vattnet.

 

Jordfelsbrytare är jättebra!

Nu när jag konfabulerat om skyddsjorden kan jag ju då berätta att jordfelsbrytare inte har någonting med skyddsjorden att göra alls.

I elkabeln har du förutom den gulgröna skyddsjorden även fas och nolla, den ena är brun, den andra är blå. Väldigt generellt och någorlunda pedagogiskt kan man säga att fasen leder fram strömmen till förbrukaren, och nollan leder tillbaks den till elkraftverket. Om du pillar på fasen får du en stöt, en ström går då genom din kropp och vidare mot jord, det är inte så hälsosamt i längden... Då går det ingen returström i nollan, om en jordfelsbrytare är installerad  känner den av om det uppstår en obalans mellan fas och nolla, och då bryter den strömmen snabbare än omedelbart, innan sinusknutan i ditt hjärtas retledningssystem ens hinner att reagera.

 

Så egentligen skall alla kablar man använder utomhus, i trädgården i båten och så, ha en ”jfb” jordfelsbrytare! En billig livförsäkring.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Jo, ungefär.

En lös modern laddare är är oftast dubbelisolerad och saknar jordstift så det bör inte bli några konstigheter.

 

Sedan är jag lite slarvigare med jordfelsbrytare och sådant...

Jag byggde ihop ungefär en som på bilden fast med europadon som hane.

Då kan jag dela med mig av de få uttag som finns...

Nu har det ju visat sig att vi laddar med landström ungefär en gång per säsong, så min generositet är ju därmed väldigt begränsad. :)

 

image.thumb.png.95a3678ccaba5c0d4f1275bfc22d9b43.png

 

 

Ja en sådan har jag också fuskat till. 
Hamnvärdarna är inte alltid så glada till att man delar eluttag med grannbåten, visserligen kan dom ju ta betalt mer än en gång för varje eluttag, men å andra sidan belastar ju, säg, två båtar säkringen i elskåpet eller elstolpen dubbelt så mycket som om bara en båt var ansluten, så dess automatsäkring kan lösa ut, precis då hemmalaget i TV-machen skall lägga mål, och alla hummer och oxfilé som man vanligtvis har i båtkylskåpet kan bli fördärvad och oätbar.... och det vill man ju inte.... eller hur!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...