Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
zolp

Hur hitta rätt getcoat kulör?

Rekommendera Poster

Hej, har två mindre gelcoat skador som jag skall laga på båten och har fått RAL koderna från tillverkaren.

 

RAL8193 - Ljusgrå/nästa vit

RAL7382 - Mörkblå

 

Är helt novis på färger och alla dess koder. Verkar finnas JOTUN,  NESTE, NR etc.

 

Hur och vart hittar jag rätt kulör på gelcoaten jag behöver?

 

Tacksam för tips?

 

Mvh

Christer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev hbengtsson:

Gissar att det är en Askeladden?

 

https://www.watski.se/archives/dokument/Batlista-gelcoat.pdf

 

Watski kan hjälpa dig. 

 

Tänk bara på att den blå kulören kan bli svår att få rätt om båten är äldre. Men förhoppningsvis hamnar du "in the ballpark"

Watski, då blir den Benns eller Båtmagneten?, då jag bor på söder.

 

Tack för tipset

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att listan till stor del stämmer, eftersom den fortsätter spridas, men jag köpte för några år sedan gelcotspackel till min Johnson 26 enligt den listan. Färgen var jättefel :) På en 35 år gamlal båt så får en väl räkna med att färgen varierar både på olika ställen på båten och över tid, men spacklet såg nästan rött ut på båten, så mycket ändras inte färgen med tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert fel i listan, eller fel kulör på vissa båtar...

 

Vår 40 år gamla båt stämmer inte så bra med de korrekta kulörerna, men efter några år blir det bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, Mackey said:

..men efter några år blir det bra.

Just den biten är lurig. Jag har i vinter fixat en burk gelcoatspackel som från början var vit men efter inblandning av pigment är ganska mitt i prick för min beiga däckskulör. 

 

I år ser det alla gånger bättre ut än det hade gjort om jag köpt rätt RAL-kod till min gamla båt, men facit får man väl först om några år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev adeseaso:
23 timmar sedan skrev Mackey:

..men efter några år blir det bra.

Just den biten är lurig. Jag har i vinter fixat en burk gelcoatspackel som från början var vit men efter inblandning av pigment är ganska mitt i prick för min beiga däckskulör. 

 

I år ser det alla gånger bättre ut än det hade gjort om jag köpt rätt RAL-kod till min gamla båt, men facit får man väl först om några år. 

Min gissning är att det är bäst att lägga sig ungefär mitt emellan originalkulör och den kulör gelcoaten på båten fått med tiden, men jag har inte prövat själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...