Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
yamarin650

Motorn för hög!

Rekommendera Poster

Hej min motor sitter så här högt och går inte att sänka o den enda peppen som får fäste i vattnet hela tiden är propulse största på 14,5 tum och fyrbladig men då sjönk toppfarten från 39 k till 32 k , jämför med stål 3 bladig som tappade fäste i kurvorna Nån som har någon tanke runt d här?

Finns det proppar  med mer vinkel osv

 

A9D5AAEE-96E0-4E38-85F0-51F3A333157D.jpeg

35BD8148-323E-4FCB-8EE5-3C90E2E10033.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

15 till 21 går det att ställa proppen på men den tappar fästet vid 17 ungefär 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motor med för kort rigg för båten..?

Förslag på lösning; byt till en motor som passar båten. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ju inte så högt ut men bilden kanske ljuger lite. Hur högt över kölen sitter antikavitationsplattan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt är ju en platt continer och flyter som en kork, trots rejält sänkt motor är den ändå för högt nära ytan,   Jag har gjort en rejäl vinge som hindrar turbulensen funkar utmärkt och sen är den ett bra fotsteg in i båten, så klart släpper den om man svänger fullt över 25 knop.

20100627420.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Kane:

Ser ju inte så högt ut men bilden kanske ljuger lite. Hur högt över kölen sitter antikavitationsplattan?

6,5 cm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Motor med för kort rigg för båten..?

Förslag på lösning; byt till en motor som passar båten. 

Varför inte sänka båten och köpa en ny anytec med dubba 625 murklor😷

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Ser ju inte så högt ut men bilden kanske ljuger lite. Hur högt över kölen sitter antikavitationsplattan?

 

71454F66-E3B0-4099-AA29-1D126E3DD39B.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ju ut som om du kan sänka motorn lite då du har ett hål kvar både uppe och nere men det kanske inte hjälper. Men testa det först. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev yamarin650:

6,5 cm

Lite högt men på bilden ser det ut som om det finns ett hål att sänka, borde bli helt perfekt. 

Redigerad av Viapea

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du mäter på fel ställe du ska mäta på antikivationsplattan.Alltså den plattan under där du visar bilden med tumstocken

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnad i höjd mellan dessa 2 röda linjer skall du mäta.

image.png.dda9598be5bc78f37905b0dbbbb17920.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tutte här rätt, du mäter vid fel ställe. Motorn sitter inte för högt om du ger den rätt förutsättningar. Jag kan se på bilderna att både bottenytan och området runt växelhuset är i dåligt skick. Det gör att du får "orent" vatten till propellern och den får ingen riktig chans att ge ett bra grepp. Du behöver gå på med slipen och sen måla så att det blir slätt. Annars får du turbulent vatten till propellern. Sen finns det rätt förutsättningar. Vad är det för stålpropeller du testat? Jag har min motor betydligt högre monterad på min Buster XL och det funkar inte med alla proppar. Jag testade 4 proppar innan jag hittade rätt för minn båt. Satsa på en med stora svepande bland, typ Mercury Enertia. Den kanske inte passar på din motor, men sök en propeller av den typen. Ballistic och liknande med klippta blad kan du helt glömma. Det behöver sen inte vara den med störst diameter som är bäst. Av alla jag testade så var det den med minst diameter som gav bäst grepp trots mycket hög montering.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-28 vid 01:20 skrev Viapea:

Lite högt men på bilden ser det ut som om det finns ett hål att sänka, borde bli helt perfekt. 

Det går inte att sänka den mer tyvärr!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-28 vid 08:11 skrev Alanningen:

Tutte här rätt, du mäter vid fel ställe. Motorn sitter inte för högt om du ger den rätt förutsättningar. Jag kan se på bilderna att både bottenytan och området runt växelhuset är i dåligt skick. Det gör att du får "orent" vatten till propellern och den får ingen riktig chans att ge ett bra grepp. Du behöver gå på med slipen och sen måla så att det blir slätt. Annars får du turbulent vatten till propellern. Sen finns det rätt förutsättningar. Vad är det för stålpropeller du testat? Jag har min motor betydligt högre monterad på min Buster XL och det funkar inte med alla proppar. Jag testade 4 proppar innan jag hittade rätt för minn båt. Satsa på en med stora svepande bland, typ Mercury Enertia. Den kanske inte passar på din motor, men sök en propeller av den typen. Ballistic och liknande med klippta blad kan du helt glömma. Det behöver sen inte vara den med störst diameter som är bäst. Av alla jag testade så var det den med minst diameter som gav bäst grepp trots mycket hög montering.

Ok tack för ideer, man skulle haft Nån snubbe med en väska med 10 proppar åsså testa dom på plats , skulle betala bra för d!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev yamarin650:

 

 

Redigerad av Viapea

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev yamarin650:

man skulle haft Nån snubbe med en väska med 10 proppar åsså testa dom på plats

 

Den önskan har nog många haft, bökigt med propeller tester.

Men exakt vad för stålpropeller hade du innan du bytte, fabrikat namn dimension ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev yamarin650:

Tutte här rätt, du mäter vid fel ställe.

 

Kan du mäta höjden vid rätt ställe ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har motorn monterad med kavitationsplattan ca 1" högre än botten på båten. Här ser du hela plattan fri över vattnet i ca 24kn. Inga problem alls med greppet. Men så fort jag börjar få ngn form av beväxning på botten så vattnet inte är "rent" när det når propellern så måste jag trimma ner för att få grepp. Det är där jag tror att stor del av ditt problem ligger. Gör du jobbet och får botten och motorn slät, så du inte har turbulent vatten till propellern, så får du grepp, mer fart och bättre ekonomi.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men har inte TS flera problem, varför lossnar färgen på växelhuset ? Ser inga mekaniska skador, så troligen inte pga. bottekänningar. Ser ut som pga korrosion, så kanske bättre anoder krävs ? Eller är det jordströmmar som ställer till det ?

 

En annan fråga: Hur långt ut trimmar du riggen ? Ju längre ut man trimmar desto närmare ytan kommer propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minutes ago, jan_af_lisoe said:

Men har inte TS flera problem, varför lossnar färgen på växelhuset ? Ser inga mekaniska skador, så troligen inte pga. bottekänningar. Ser ut som pga korrosion, så kanske bättre anoder krävs ? Eller är det jordströmmar som ställer till det ?

 

En annan fråga: Hur långt ut trimmar du riggen ? Ju längre ut man trimmar desto närmare ytan kommer propeller.

Nya anoder behövs! Det 2 man ser är helt slut och har nog varit med flera säsonger. Att byta dom (årligen) kan hjälpa med korrosionen, men det som redan skett behöver åtgärdas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för responsen ska kolla upp båten nästa gång och lägga ut , anoderna kan d verkeligen ha Nån betydelse för fästet??

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-03 vid 09:35 skrev jan_af_lisoe:

Men har inte TS flera problem, varför lossnar färgen på växelhuset ? Ser inga mekaniska skador, så troligen inte pga. bottekänningar. Ser ut som pga korrosion, så kanske bättre anoder krävs ? Eller är det jordströmmar som ställer till det ?

 

En annan fråga: Hur långt ut trimmar du riggen ? Ju längre ut man trimmar desto närmare ytan kommer propeller.

Trimmar ut tills motorn inte drar åt nåt håll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...