Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej alla goa. Letar och har letat länge nu efter en vattenpump till vår md21A, cirkulationspumpen då. Fick förra hösten tag på en komplett motor och vad jag kunde se via fotot så var det samma motor vi hade. Nåja, iaf såg pumphuset såg ut att vara samma. Så, på vinst eller förlust, köpte jag motorn. Nu denna vår ska jag se om jag hade ngn tur. Jag plockade bort vattenpumpen från den nya motorn och kollade mot den packning jag hade. Jodå, allt såg ut att stämma. In i båten och väl där så får inte "skovelhjulet" plats i min motor, allt annat passar, dvs skruvhål och storlek på själva pumphuset. Detta hjul är 65 mm och vad jag har läst mig till så är skovelhjulet till min motor 56 mm. Nu är ju frågan vad det är för motor jag fått tag på. Jag försöker Googla på det nummer som finns på motorn och då får jag fram att det iaf ska vara samma block. Numret är: 7940103371. Finns oxå en beteckning: XD3P. Vad jag fattar är det ett block till Peugeot 505 och det är väl md21-an oxå, eller? Alldeles oavsett så passar den inte så jag kommer att sälja iväg motorn. Den är komplett med kylning och allt. Fråga 1: Vad är det för motor jag fått tag på, ngn som har koll? Fråga 2: Vad kan jag lägga mig i för prisläge?

 

// Gunnar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har några olika cirkulations pumpar dx2=md21 och xd3  men till bil nu är det så att man byggt dessa så att när de delas spricker ofta den fasta tätningen, men ev har man gjort på annat sätt på marinmodellen.  505 är xd3 inte md21   md21 är tidig xd2    Jag har till en xd2 en turbokam och topp samt insug men turbo har försvunnit  men det går att hacka dit vad man vill om någon vill ha lite roligare på sjön ger runt, finns egentligen en hel motor med fasta foder och nya ringar men nedplockat.   Sist jag beställde delar från autodoc till peugeot xd motorer skickade de fel och jag fick nog 10 st vattenpumps packningar istället för en.   Hittade bild på xd3 pump stora skillnaden är plats för termostat i pumpen på xd2 sätter man den i slangen.  Ev kan billigare saker finns hos tysken som bara säljer indenor. http://indenor-retro.de/  slog på pris för repkitet och från tyskland exakt samma som från marine express men 300euro billigare.

 

 

DSC02818.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lus läste ditt inlägg och en xd3p har jag också kommit över en märklig bastard troligen stationär eller byggd för ford det skiljer en hel del på allt även till motsvarande xd3 peugoet och inget kommer passa äldre xd2 serier. DSC02960.thumb.JPG.995a495b048d9389330721f9009cba5e.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...