Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
tomashag

Problem med Tudor TR350

Rekommendera Poster

Jag tycker att det inte är lika mycket krut i batterierna denna säsong. Jag har tre batterier parallellkopplade. När jag laddar dom stiger spänningen ganska snabbt till 14V från kanske 12.7V. När jag startar värmaren med laddaren bortkopplad så drar den bortåt 15A i några minuter och spänningen sjunker då till 11.5V något jag aldrig sett tidigare. Batterierna är 2 år gamla. Alla visar grön signal. När jag separerar batterierna så visar de samma inom 0.1V. Jag har kollat vattennivån på ett batteri. Jag antar att det räcker med att vattnet täcker plattorna. Jag ska kolla nivån på de andra batterierna också. Vad är problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var/hur mäter du spänningen?

Jag frågar för att om du inte mäter på batteripolerna så kan det ju vara oxid på polerna eller i någon koppling längs vägen fram till där du mäter som är orsaken.

 

Verkar konstigt om två år gamla batterier skulle blivit dåliga redan, våra lika dana Tudor är inne på 10:e säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spänningen mäts där den fördelas ut till de olika förbrukarna. Om det är oxid på batteripolerna, kan det hjälpa med kontaktspray? Hur är det med vattennivån, räcker det med att plattorna täcks eller ska det vara mera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Putsa kontaktytorna med smärgelduk. Lite polfett kan skydda dem framöver.

Det var länge sedan jag fyllde på batterier men någon cm över plattorna körde man med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Kane:

Putsa kontaktytorna med smärgelduk. Lite polfett kan skydda dem framöver.

Det var länge sedan jag fyllde på batterier men någon cm över plattorna körde man med.

Det ska vara vatten upp till nivåmarkeringarna som sticker ner under påfyllningshålen, men batteriet tar ingen skada så länge plattorna är täckta.

 

På kul kan du ju mäta spänningen direkt på batteripolerna innan du åtgärdar något.

Jag gissar att du får helt okej spänning på polerna och att det är spänningsfall längs vägen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat felet. Det var en "trasig" 30A flatstiftssäkring. Den var inte helt av men när det gick 20A genom den så blev spänningsfallet 1V! Konstigt att den inte brann, det blir ju 20W. Den gick dock i bitar när jag drog ut den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är detta en av fyra säkringar, som brukar sitta i framkant på ovansidan av gamla Volvomotorer? 

Typ tre i reserv... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej långt därifrån, den sitter på en egenkonstruerad elektronik där guldpläterade switchar styr elektroniska kortslutningssäkra switchar som i sin tur styr kylskåp, lanternor osv. Säkringen är bara till för att ha både hängslen och livrem och den ligger direkt på anslutningen till batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

Är detta en av fyra säkringar, som brukar sitta i framkant på ovansidan av gamla Volvomotorer? 

Typ tre i reserv... 

Dom är väl på 8 Ampere om jag minns rätt. Dyraste 8 Amp i hela världen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...