Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
boaty

Hjälp med fast förtöjning 7 ton segelbåt vid flytbrygga

Rekommendera Poster

Hej,

 

Äger numera en 38 fot 7 ton segelbåt. Tänkte ordna med fast förtöjning längs med en flytbrygga, ska även ligga där på vintern. Flytbryggan är en ganska rejäl 12,5 meter lång, 4 meter bred plattform. Ordentliga pålar, och några lite mer tveksamma pollare (fästa med stora träskruv). Läget är relativt skyddat. Aldrig någon sjö att tala om. Blåser det kommer det från nordväst, båten kommer då att ligga på läsidan med bredsida mot blåsten.

 

Tänker mig en lina i fören, en i aktern, och två spring?

 

När jag läser guider på nätet om fast förtöjning av båtar i den här storleken brukar det landa i 22mm tågvirke plus ryckdämpare av något slag, helst gummi. Låter det överdimensionerat? Jag har ingen koll själv så vill höra med experterna på forumet om ni håller med.

 

Mvh,

Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flytbrygga och pålar? Låter inte som om bryggan flyter om den står på pålar...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minutes ago, raol said:

Flytbrygga och pålar? Låter inte som om bryggan flyter om den står på pålar...

 

En flytbrygga helt klart. Fel ordval aimage.png.c4204bec8a322548aa8ec5f9dbe22253.pngntar jag. Men enligt bifogad bild (ej min brygga).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev raol:

Flytbrygga och pålar? Låter inte som om bryggan flyter om den står på pålar...

Det finns, vad jag vet, två huvudkategorier av flytbryggor. De som är förankrade med kättingar fästa i stenar eller annan förankring i sjöbotten och de som är fästa med pålar ner genom ringar på sidorna eller liknande, ner i botten.

De förstnämnda finns oftast på båt-klubbar, gästhamnar etc.

De senare finns oftast som privata bryggor och är inte lika motståndskraftiga för is, vind och sjö.

42 minuter sedan skrev boaty:

När jag läser guider på nätet om fast förtöjning av båtar i den här storleken brukar det landa i 22mm tågvirke plus ryckdämpare av något slag, helst gummi. Låter det överdimensionerat?

Jag tycker det låter en aning överdimensionerat men ska båten ligga utan tillsyn är det nog bäst att följa rekommendationerna från ditt försäkringsbolag.

Jag skulle gissa att den svaga länken, enligt vad du beskriver, är pollarna. Genomgående bult med rejäla brickor kanske går att ordna?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ”pålarna” du skriver om pollare i trä..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

Verkar lite oklartvilken typ av brygga det gäller.

 

Kolla om du hittar någon brygga här som liknar din.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minutes ago, ChristerN said:

Det finns, vad jag vet, två huvudkategorier av flytbryggor. De som är förankrade med kättingar fästa i stenar eller annan förankring i sjöbotten och de som är fästa med pålar ner genom ringar på sidorna eller liknande, ner i botten.

De förstnämnda finns oftast på båt-klubbar, gästhamnar etc.

De senare finns oftast som privata bryggor och är inte lika motståndskraftiga för is, vind och sjö.

Jag tycker det låter en aning överdimensionerat men ska båten ligga utan tillsyn är det nog bäst att följa rekommendationerna från ditt försäkringsbolag.

Jag skulle gissa att den svaga länken, enligt vad du beskriver, är pollarna. Genomgående bult med rejäla brickor kanske går att ordna?

Det gäller alltså en flytbrygga förankrad med kättingar som du beskriver ovan. Bryggan är min så den ligger inte utan tillsyn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minutes ago, Peter_K said:

Är ”pålarna” du skriver om pollare i trä..?

Just precis. Pollarna i trä är rejäla, och det finns tillräckligt många och på bra avstånd för att få till en bra förtöjning långsides hur man än väljer att göra. Utöver det finns det två i metall, en längst ut på bryggan och på motsatt sida bryggan föröver, på den fasta delen av bryggan. Men som sagt, endast skruvade. Men kan nog  gå att fixa med bultar och bricka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minutes ago, Mackey said:

Hej och välkommen till MG!

 

Verkar lite oklartvilken typ av brygga det gäller.

 

Kolla om du hittar någon brygga här som liknar din.

 

Mackey

Tack för välkomnandet! Det gäller alltså en privat flytbrygga med kättingar fästa dels i land och dels i stenar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minutes ago, Mackey said:

Hej och välkommen till MG!

 

Verkar lite oklartvilken typ av brygga det gäller.

 

Kolla om du hittar någon brygga här som liknar din.

 

Mackey

Med ramp, ungefär så här:

image.png.7e370f1912c032a0bcf2baa4cf6cd409.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev boaty:

Med ramp, ungefär så här:

image.png.7e370f1912c032a0bcf2baa4cf6cd409.png

Det enda jag kan se som negativt att ligga långsides på en flytbrygga är att båten och bryggan kan gunga i otakt om det är vågor.

Det kan ge onödigt stora belastningar och onädigt slitage på båt, linor och brygga. Det kan vara värt att kolla hur det funkar när det är vågigt innan du lämnar båten utan tillsyn.

 

Kolla så att du inte kan slå i kättingarna med köken också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polyropes har en elastisk förtöjningslina som innebär att du slipper ryckdämpare (i alla fall på lite längre linor).

https://www.poly.se/butik/batliv/foertoejning/fortojningslinor/fortojningslina-storm-x/

 

Som spring kommer den att vara utmärkt med den elasticitet som blir med lite längre rep.

Förslagsvis 14 eller 16 mm lina och längd 10 meter.

 

Som ändar i för o akter kan du ha samma lina fast då bör du komplettera med ryckdämpare som linan träs igenom (kortare lina ger kortare dämpningsväg) förslagsvis två 3 m linor (du får kolla längderna efter förutsättningarna på din brygga).

 

Det är inte enbart positivt att välja den grövre linan, dämpningen blir stummare. Elasticiteten i dessa linor gör att rycken i knapar både ombord och på bryggan blir rätt måttlig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

 

Utan att fördjupa mig i bryggans detaljer kan jag ge dig ett annat råd vid långsides förtöjning.

Om båten ligger med styrbordssidan mot bryggan, vilket är det vanligaste beroende på de vanligaste propellrarnas rotationsriktning, så kan man hålla in aktern mot bryggan med en lina från babords pollare/knap i ungefär 30-45° akterut kors låringsvis In mot bryggan. Ja detta då om båten har ett litet bredare akterskepp.

Och då vice versa om båten ligger med bb-sidan mot bryggan.

 

Jag ser även (i Bohuslän) att båtar förtöjda som din, inte sällan har en bojsten eller kanske P-ring en bit ut på den fria sidan, jämnhöjd midskepps båten och en lina dit som håller ut båten från bryggan.

Det skulle bli på din läsida, och kan ju vara bra om det skulle ta i och blåsa från ”fel håll”.

 

Du har förstås redan tänkt på fasta bryggfendrar!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 hours ago, Mackey said:

Det enda jag kan se som negativt att ligga långsides på en flytbrygga är att båten och bryggan kan gunga i otakt om det är vågor.

Det kan ge onödigt stora belastningar och onädigt slitage på båt, linor och brygga. Det kan vara värt att kolla hur det funkar när det är vågigt innan du lämnar båten utan tillsyn.

 

Kolla så att du inte kan slå i kättingarna med köken också.

Tack för tipsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 hours ago, Lintott said:

Polyropes har en elastisk förtöjningslina som innebär att du slipper ryckdämpare (i alla fall på lite längre linor).

https://www.poly.se/butik/batliv/foertoejning/fortojningslinor/fortojningslina-storm-x/

 

Som spring kommer den att vara utmärkt med den elasticitet som blir med lite längre rep.

Förslagsvis 14 eller 16 mm lina och längd 10 meter.

 

Som ändar i för o akter kan du ha samma lina fast då bör du komplettera med ryckdämpare som linan träs igenom (kortare lina ger kortare dämpningsväg) förslagsvis två 3 m linor (du får kolla längderna efter förutsättningarna på din brygga).

 

Det är inte enbart positivt att välja den grövre linan, dämpningen blir stummare. Elasticiteten i dessa linor gör att rycken i knapar både ombord och på bryggan blir rätt måttlig.

 

Jag har sett de linorna, toppen att jag fick konfirmerat att det var bra grejer. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 hours ago, Georg_Ohm said:

Hej och välkommen!

 

Utan att fördjupa mig i bryggans detaljer kan jag ge dig ett annat råd vid långsides förtöjning.

Om båten ligger med styrbordssidan mot bryggan, vilket är det vanligaste beroende på de vanligaste propellrarnas rotationsriktning, så kan man hålla in aktern mot bryggan med en lina från babords pollare/knap i ungefär 30-45° akterut kors låringsvis In mot bryggan. Ja detta då om båten har ett litet bredare akterskepp.

Och då vice versa om båten ligger med bb-sidan mot bryggan.

 

Jag ser även (i Bohuslän) att båtar förtöjda som din, inte sällan har en bojsten eller kanske P-ring en bit ut på den fria sidan, jämnhöjd midskepps båten och en lina dit som håller ut båten från bryggan.

Det skulle bli på din läsida, och kan ju vara bra om det skulle ta i och blåsa från ”fel håll”.

 

Du har förstås redan tänkt på fasta bryggfendrar!?

Tack för välkomnandet och dina tips! Jag kan nog hålla ut båten något sånär med en lina till land, det blir cirka 45 graders vinkel dock från midskeppsknapen. Boj kanske kan vara ett alternativ också men det blir väl lite bökigt att lägga till tänker jag? Jag har fasta bryggfendrar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-27 vid 17:34 skrev Lintott:

Polyropes har en elastisk förtöjningslina som innebär att du slipper ryckdämpare (i alla fall på lite längre linor).

https://www.poly.se/butik/batliv/foertoejning/fortojningslinor/fortojningslina-storm-x/

 

 

Lintott hann före, elastiska linor är väldigt bra för den applikationen, bottnar inte och går inte av som gummifjädrar kan göra (jag har haft av två av Forshedas största på en ganska utsatt förtöjningsplats ). Tänk dock på slitskydd på lämpliga ställen, särskilt om båten ligger utan daglig tillsyn. Det gäller iofs alla linor men ännu viktigare med elastiska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...