Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Capitan

Elektronik nyare motorer

Rekommendera Poster

Hur är nyare motorer byggda i segelbåtar?

Är det likt motorer i motorbåtar massor av elektronik?

Tänker tex Volvo Penta där det förekommer rätt mycket problem med elfel samt felkoder vilket ofta leder till att motorn stannar eller inte går att starta

I så fall hur tänker köpare av nyare segelbåtar som planerar långfärd i utomlands där de är dagar eller mer troligen veckor bort från Pentaverkstad som kan koppla upp en dator osv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det beror lite på hur stor motorn är och vilken tillverkare det är. Beta, Vetus och Nanni har alla ett gäng mindre motorer baserade på små industridieslar från Kubota och de är i princip helt mekaniska. Samma tror jag gäller Solé (som dock bygger på Mitsubishi-motorer). Lombardini gör en egen grej och har överliggande kamaxel med kamrem, men även deras mindre motorer tror jag är i princip mekaniska. När man börjar komma upp i lite högre motorstyrkor (typ 40-50 hk och uppåt) så börjar man dock ofta se elektroniskt styrd insprutning och då kommer man inte undan datorerna.

 

Tror faktiskt att även Volvo Pentas mindre dieslar är mekaniska.

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beta har inte elektronik ens i sin större turbomatade motorer.

VP har elektronik i sin minsta motorer.

 

När du hittat den båt du vill ha är det nog bäst att köpa lämpliga reservdelar och är det en motor med elektronikbox skulle jag deffinitivt tycka att det är en bra del att ha med sig inpackad i folie så att den funkar även efter ett åsknedslag.

 

Du blir nog väldigt begränsad om du söker en nyare segelbåt utan elektronisk motorstyrning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen kommer det inte blir ett problem för mig men jag kan ju hoppas att det blir för det skulle innebära att jag har råd att köpa nyare båt 🙂

Är det bara en elektronikbox så är det ju inte hela världen men skulle det handla om lika mycket elektronik som på motorbåtssidan så skulle jag nog sikta på att byta ut maskin till en äldre renoverad för att känna mig säker

 

Får höra mig för på nästa båtmässa 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...