Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Flipkick

Sur motor och gasa styrpulpet

Rekommendera Poster

Jag köpte en ryds 480 med en 2-takt yamaha 30hk. 
Den var inte på service samt impeller byttes och mekanikern sa den gick bra. 
Skulle provköra förut. Pumpa in bensin, drog ut choken och drog igång. Gock 2-3 draget sen dog den. Efter de gick de inte få igång. Blev den sur? Ska jag testa ha choken inne, lite gas och dra igång?

Sen andra frågan. De är en styrpulpet och jag tolka att gasreglaget på sidan av ratten är ”gas”. Att jag gasar med den. För när jag pushar den fram rörs en vajer o en spak på motorn från ”N till F”. Då undrar jag om jag ska ge llte gas från motor handtaget eller från den ”gasreglaget”?

BC7065D3-C57A-4462-9AD7-E9ED7100576D.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varje tvåtaktare kräver sin behandling för att starta.

Vanligast full choke ett drag, motorn tänder till.

Sen halv choke ett drag motorn går, sen kommer känslan skjut in choken helt eller smyg in den och följ efter med lite gas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Jorgen01:

Varje tvåtaktare kräver sin behandling för att starta.

Vanligast full choke ett drag, motorn tänder till.

Sen halv choke ett drag motorn går, sen kommer känslan skjut in choken helt eller smyg in den och följ efter med lite gas.

Ja jag ska dit sen och testa o ha choken intryckt om de är så den blev sur. Den starta ju igår men kanske glömde ge lite gas.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev erikeriksson:

Många gamla tvåtaktare vill ha mycket gas och mycket choke för att starta.

Borde jag testa med eller utan choken sen då? Om de är så den ev blev sur. 
och borde jag pumpa på mer bränsle? 
kan ju varit att jag gasa för lite igår. För den starta sen dog.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var han sur igår är han nog torr idag.

Så börja om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta fjärreglage har en funktion som gör att man kan gasa utan att växeln går i. Känner inte till hur man gör på reglaget på bilden men kanske drar man ut spaken en aning samtidigt som man trycker in knappen i mitten. Då kan man ge mer gas utan att växeln slår i. Om du drar på mer gas utan att koppla ur växeln så finns det en spärr som hindrar att motorn startar med växeln i, man vill inte att motorn ryter igång med mycket gas och växeln i.

 

Det är en klassisk scen i gamla utombordarhistorier när skepparn drar igång, båten åker iväg, skepparn faller över akterspegeln, där ligger han sedan och badar i aktersvallet och ser hur båten försvinner i fjärran:-)

 

Om motorn blir sur så tar man av choken och gasar rejält så vädras bensinångorna ut på några drag. I värsta fall måste man skruva ur tändstiften och dra runt motorn några varv för att vädra. Samtidigt torkar man av stiften med en trasa och blåser torrt. Klassiskt snurrepyssel 🙂

 

De flesta äldre utombordare har lätt för att sura. Som någon redan skrev: Ett drag med choken på nästa drag med halv choke och sedan utan. I skede två borde en frisk motor redan vara igång. Dock har olika motorer olika behov, brukar ta några starter innan man lärt sig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Faderullan:

De flesta fjärreglage har en funktion som gör att man kan gasa utan att växeln går i. Känner inte till hur man gör på reglaget på bilden men kanske drar man ut spaken en aning samtidigt som man trycker in knappen i mitten. Då kan man ge mer gas utan att växeln slår i. Om du drar på mer gas utan att koppla ur växeln så finns det en spärr som hindrar att motorn startar med växeln i, man vill inte att motorn ryter igång med mycket gas och växeln i.

 

Det är en klassisk scen i gamla utombordarhistorier när skepparn drar igång, båten åker iväg, skepparn faller över akterspegeln, där ligger han sedan och badar i aktersvallet och ser hur båten försvinner i fjärran:-)

 

Om motorn blir sur så tar man av choken och gasar rejält så vädras bensinångorna ut på några drag. I värsta fall måste man skruva ur tändstiften och dra runt motorn några varv för att vädra. Samtidigt torkar man av stiften med en trasa och blåser torrt. Klassiskt snurrepyssel 🙂

 

De flesta äldre utombordare har lätt för att sura. Som någon redan skrev: Ett drag med choken på nästa drag med halv choke och sedan utan. I skede två borde en frisk motor redan vara igång. Dock har olika motorer olika behov, brukar ta några starter innan man lärt sig...

Update. Var nere förut vid båten. Choken va intryckt. Lite gas. drog 5-6 drag sen puffa den igång. Men den var riktigt trög och få i backen. Kansek man inte använder ofta men var svårt att köra långsamt. Drog reglaget fram för gasa men kändes som de var svårt att puttra fram.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Jorgen01:

Var han sur igår är han nog torr idag.

Så börja om.

Jag körde med choken i. Ett tryck på bensinen. Sen 5-6 drag i snöret så var den igång. Stängde av 2-3 gånger o den funka prima. Enda svåra var att puttra fram långamt med 30hk motor. Satte hans körningen ganska långsamt o reglaget fram men långsamt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...