Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hansbanans

Byta tändningslås Volvo Penta Md21b

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Tändningslåset till min MD21b går inte längre att trycka ned för att värma glödstiften före start, vilket gjort motorn väldigt svårstartad. Nu har jag köpt ett nytt tändningslås med glödläge för dieselmotorer på Hjertmans. Märket är Delphi. Men hur sjutton ska jag koppla in det? På tändningslåset finns tio olika flatstift. Fyra av dem lite större, två av dem placerade i mitten och två på sidan. Sex flatstift har i mina ögon mer "normal"storlek. På två av dessa står siffran 1, två övriga är numrerade med 2 respektive 3. Övriga stift har ingen märkning alls. Jag har ännu inte kommit åt att se hur det ser ut på baksidan av tändningslåset som sitter i båten. Bytte en gång för länge sedan tändningslås till min Albin O21 på egen hand. Då stod samma numrering på de båda tändningslåsen, så det klarade jag enkelt av på egen hand. Någon som kan hjälpa mig med hur jag ska göra på enklaste sätt? Bilderna visar det nya tändningslåset.

IMG_5344.jpg

IMG_5345.jpg

Redigerad av Hansbanans
Lade in fler detaljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det siffror vid alla anslutningarna?

Isåfall är det uppmärkt efter en DIN-standarden 72552.

Den är ju främst avsedd för fordon som rullar på hjul.

Siffrorna runt 30 och 50 kan var intressanta för dig 

Den kommer här:

 



1 Lågspänning, tändspole till tändfördelare
1a Lågspänning, tändspole 1 till brytare 1
1 Lågspänning, tändspole 2 till brytare 2
2 Kortslutningskontakt vid magnettändning
4 Högspänning, tändspole till tändfördelare
4a Högspänning, tändspole 1 till tändfördelare
4b Högspänning, tändspole 2 till tändfördelare
7 Transistortändning, brytare till styrdon
7a Transistor- resp. kondensatortändning, basmotstånd 1
7b Transistor- resp. kondensatortändning, basmotstånd 2
7f Kondensatortändning, tändapparat till laddningskontakt
15 Tändning och dagsförbrukare
15a Förkopplingsmotstånd till tändspole
17 Kontrollmotstånd kortslutet
19 Kontrollmotstånd inkopplat
30 Batteri, plus
30a Batteriomkopplare, plus batteri 2
31 Batteri, minus
31a Batteriomkopplare, minus batteri 2
31b Minus över strömställare resp. relä till gods
31c Batterifrånskiljare från minus batteri 1
32 Elmotorer, återledning (Polaritetsväxling)
33 Elmotorer, huvudanslutning
33a Elmotorer, parkeringsläge
33b Elmotorer, kortslutningsfält
33f Elmotorer, lågt varvtalssteg 2
33g Elmotorer, lågt varvtalssteg 3
33h Elmotorer, lågt varvtalssteg 4
33L Elmotorer, vänstergående
33R Elmotorer, högergående
44 Utjämningsledning, parallelldriftgenerator
45 Huvudström, parallelldrift startmotorer
45a Manöverström, parallelldrift startmotor 1 (över 42 V)
45b Manöverström, parallelldrift startmotor 2 (över 42 V)
48 Styrning av startupprepningsrelä
49 Blinkdon, ingång
49a Blinkdon, utgång (blinkkrets 2)
49c Blinkdon, utgång (blinkkrets 3)
50 Startkontakt (direkt)
50a Startkontakt (indirekt över batteriomkopplare)
50b Startkontakt vid parallelldrift av 2 startmotorer
50c Startkontakt vid skilda magnetomkopplare, startmotor 1
50d Startkontakt vid skilda magnetomkopplare, startmotor 2
50e Styrning av startspärrelä, ingång
50f Styrning av startspärrelä, utgång
50h Startupprepningsrelä, till anslutning 50 startmotor
51 Utgångslikriktare
52 Alarm för punktering
53 Vindrutetorkare, helfart
53a Vindrutetorkare, självparkering
53b Vindrutetorkare, halvfart
53c Vindrutetorkare, eldriven
53e Vindrutetorkare, bromsledning
53i Vindrutetorkare med tredje borste, högre varvtal
54 Bromsljus
54f Bromsljus vid 2-krets blinkersströmställare
54g El-styrd broms
55 Dimstrålkastare
56 Huvudstrålkastare (ledning från ljusströmställare till avbländningsomkopplare)
56a Helljus
56b Halvljus
56c Separat helljusglödlampa
56d Ljustuta
57 Parkeringsljus, endast motorcyklar
57a Ingång ljusströmställare parkeringsljus
57L Parkeringsljus, vänster
57R Parkeringsljus, höger
58 Baklyktor, skyltlyktor, instrumentbelysning och positionsljus
58b Bakljus, för enaxlad traktor
58c Bakljus, släpvagn (över separat säkring)
58d Reglerbar instrumentbelysning
58L Baklykta, vänster
58R Baklykta, höger
59 Utgång, växelspänning
59a Utgång, växelspänning för laddningslindning
59b Utgång, växelspänning för bakljuslindning
59c Utgång, växelspänning för bromsljuslindning
61 Laddningskontrollampa
63 Laddningsregulator, ändring av spänning
63a Laddningsregulator, ändring av strömbegränsning
64 Styrledning för laddningsregulator med halvledare
71 Ingång, signalväxeldon, alltså "tuta".
71a Utgång, signalväxeldon låg ton
71b Utgång, signalväxeldon hög ton
72 Omkopplare, körvisarblink/varningsblink
75 Bilradio, cigarettändare.
76 Högtalare
77 El-styrning av dörrventil
81 Ingång, omkopplare (öppnar och växlar)
81a Utgång, omkopplare, öppnar 1
81b Utgång, omkopplare, öppnar 2
82 Ingång, omkopplare, stänger
82a Utgång, strömställare, stänger 1
82b Utgång, strömställare, stänger 2
82z Ingång 1, strömställare, stänger (skilda strömkretsar)
82z1 Ingång 2, strömställare, stänger (skilda strömkretsar)
83 Ingång, stegströmställare
83a Utgång, stegströmställare, steg 1
83b Utgång, stegströmställare, steg 2
83L Utgång, stegströmställare, vänster steg
83R Utgång, stegströmställare, höger steg
84 Ingång, strömrelä
84a Styrning strömrelä
84b Utgång strömrelä
85 Relä, styrning utgång
85c Alarmkopplare till signalväxeldon
86 Relä, styrning, ingång
86a Relä, styrning, ingång, lindning 1
86b Relä, styrning, ingång, lindning 2
87 Relä, ingång, öppnar och växlar
87a Relä, utgång 1, öppnar
87b Relä, utgång 2, öppnar
87c Relä, utgång 3, öppnar
87z Relä, ingång 1, öppnar och växlar (skild strömkrets)
87y Relä, ingång 2, öppnar och växlar (skild strömkrets)
87x Relä, ingång 3, öppnar och växlar (skild strömkrets)
88 Relä, ingång, stänger
88a Relä, utgång 1, stänger
88b Relä, utgång 2, stänger
88c Relä, utgång 3, stänger
88z Relä, ingång 1, stänger (skild strömkrets)
88y Relä, ingång 2, stänger (skild strömkrets)
88x Relä, ingång 3, stänger (skild strömkrets)
B+ Batteri plus
B- Batteri minus
C Blinkdon, kontrollampa 1
C01 Blinkdon, ingång, kontrollankare
C2 Blinkdon, kontrollampa 2
C3 Blinkdon, kontrollampa 3
D+ Generator, plus
D- Generator, minus
DF Generator, fältlindning
DF1 Generator, fältlindning 1
DF2 Generator, fältlindning 2
J växelströmsgenerator med skilda likriktare
(fältlindning, plus)
K växelströmsgenerator med separat likriktare (fältlindning, minus)
L Blinklyktor, vänster
R Blinklyktor, höger
Mp växelströmsgenerator med separat likriktare (mittpunktsanslutning)
U växelströmsanslutning på växelströmsgenerator
W växelströmsanslutning på växelströmsgenerator

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Hansbanans:

Någon som kan hjälpa mig med hur jag ska göra på enklaste sätt?

Maila Hjertmans och be att få en beskrivning av de olika stiftens funktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

15, 30 och 50 enligt listan ovan, är till tändning, ingång från batteri och till start. Jag återkommer om förvärmingen. Sannolikt är anslutningarna till 30 och 15 dubblerade. 30 brukar vara den, de i mitten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns en tråd i detta forum som handlar om ditt problem.

Följ länken, det handlar visserligen om en annan motor, men VP brukar vara konsekventa och brukar använda likadana komponenter.

Där finns även bilder på den gamla typen av tändningslås som antagligen sitter i din båt och den nya typen som du köpt.
 

Så här brukar det vara på tändningslås hos VP.

30 röd

S (stopp) purpur

50 (start) röd/gul

19 (förvärmning) orange(?)

15b blå/röd

 

Jag kopierar in lite text:

”30 =  ingående spänning från batteri/säkring.

15 = tändning på ( spänning vid alla på-lägen utom eventuellt radio-läge (se 75 ) )
Enligt manualens elschema är 15 inte kopplad någonstans, se dock 75 nedan.

50 gul/ röd = startmotorläge ( spänning vid fjädrande start-läge, till startmotorn ).
75 = Radioläge ( spänning vid alla på-lägen utom vid fjädrande start-läge )

19 orange(?)= Förvärmning/glödning (ofta kopplat så att man trycker ner nyckeln för att aktivera)
58 = Parkeringsläge, spänning när man vrider nyckeln åt fel håll.
17 = röd/gul

50 på diesel förvärmar-lås.

 

Så här skulle jag tro att du kopplar (gamla -> nya)
30 -> 30
75 -> 15/54
50 -> 17 (men borde gå lika bra med 50a, skillnaden är bara hur mycket ström kontakterna klarar)”

slut citat.

 

 

Gör så här:

Skruva loss det gamla tändningslåset utan att koppla loss kablarna, jämför med det nya, titta efter instansade siffror i plasten, flytta över kablarna en och en, om du börjar med den röda på 30 så kan du ju testa en funktion i taget.

 

8C4E3ED0-17BA-463E-A22C-ED7C2BE8E8D3.jpeg

382FEAF8-285B-4451-A837-AF32451DC455.jpeg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack, Georg!" Jag ska detaljstudera detta. Jag har nu kollat mitt nuvarande tändningslås. Det har fem anslutningar, tydligt numrerade på ledningarna: 50A, 30, 19, 17, 15.

 

Då kan jag alltså bara kolla i din din-standard efter dem. Sedan återstår bara att hitta motsvarande siffror i det nya tändningslåset.

 

Kan det vara värt ett försök att reparera det gamla tändningslåset i stället?'

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Hansbanans:

Stort tack, Georg!" Jag ska detaljstudera detta. Jag har nu kollat mitt nuvarande tändningslås. Det har fem anslutningar, tydligt numrerade på ledningarna: 50A, 30, 19, 17, 15.

 

Då kan jag alltså bara kolla i din din-standard efter dem. Sedan återstår bara att hitta motsvarande siffror i det nya tändningslåset.

 

Kan det vara värt ett försök att reparera det gamla tändningslåset i stället?'

Tändningslåset består av två delar, en mekanisk med nyckeln och en elektrisk. Kan gå att pilla isär, men man kanske förstör mer än nödvändigt, kanske man bryter av någon plasttunga eller liknande.

Andra fabrikanter, bla Bosch/VW säljer de båda delarna var för sig så man slipper att byta nyckel om den elektriska delen går sönder, men ack, inte V-P.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det gamla tändningslåset ut. Det är alltså enbart fem kopplingar, tydligt numrerade på ledningarna och beskrivna i tidigare inlägg:  : 50A, 30, 19, 17, 15.

 

Själva startdelen fungerar alltså i tändningslåset, det är enbart glödvärmningen som inte fungerar. Det skulle alltså vara 19, enligt dig, Georg. Jag funderar på att koppla loss den och sätta en tryckknapp för detta i stället.

Hur kopplar jag startknappen då. Kabeln markerad 19 på ena sidan – och den andra? Till jord? Ursäkta mina bristfälliga kunskaper.

 

IMG_5359.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...