Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
anhoume

Vågar man rulla båten på trailern?

Rekommendera Poster

Håller på att skrapa och ska måla botten på båten. Båten står på en trailer liknande nedan, så det är omöjligt att komma åt att skrapa under kölrullarna eller sidostöden. Funderar på om man vågar rulla bak båten 30-40cm så att man kommer åt de sista ytorna? (Givetvis tänkte jag palla upp trailern i bakkant så att den inte kan tippa bakåt först) 

Frågan är om det finns någon risk att den tippar åt sidan när den inte har kontakt med frontstödet? Sidostöden går ju inte att låsa i något läge, utan är "självjusterande" utifrån båtens tyngd på kölrullarna. Blir ett jäkla vinschande av 2.5 ton fram och tillbaka när jag ska måla (5 lager epoxi + 2 lager bottenfärg), men kan inte komma på något bättre alternativ.

 

image.png.57861b18e0b0320a28b4fbeb1b132701.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ett sätt som kanske är säkrare är att flytta fram dragtornet eller ta bort det och flytta båten framåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rulla du båten, inga problem. Jag brukar även sänka en sida rullstöd åt gången och tippabåten sidledes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räcker väl med att flytta båten en gång?

Måla dina fem lager, flytta båten och måla fem lager på ytan som täckts av rullarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska gå bra, vi tog en till bil och drog båten bakåt (2,4ton) så jobbigt att få den att röra på sig annars. Jag skulle "bara" måla på ett lager bottenfärg till så gjorde allt jag kom åt, drog bak båten 20 cm och målade fläckarna och sen vinschade jag tillbaka den till "rätt" plats. Kultrycket blir helt fel annars :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Det räcker väl med att flytta båten en gång?

Måla dina fem lager, flytta båten och måla fem lager på ytan som täckts av rullarna.

Blir något mer va?

1.  Slipning/skrapning

2. Epoxi

3. Bottenfärg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte om han gör alla momenten förutom under rullarna klart först.

Flytta båten gör alla momenten under rullarna.

Flytta sen tillbaka båten till utgångsläget.

Det är ju ändå inte så lyckat att flytta båten för varje lager epoxi.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Jorgen01:

Det räcker väl med att flytta båten en gång?

Måla dina fem lager, flytta båten och måla fem lager på ytan som täckts av rullarna.

Så hade jag gjort 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag flyttar den varje år i för bottenmålningen på en sådan vagn. Om inte du orkar knuffa själv så ta vinchbandet runt en tvärbalk under båten och sen fram till stävöglan. När du sen vinchar så dras ju båten bakåt. Funkar perfekt. Om du orkar knuffa själv så låt bandet sitta i stävöglan, dra ut en bit och lås vinschen så du inte knuffar den för långt. Och som du skrev, palla upp vagnen i bakkant så den inte tippar bakåt när båten flyttas. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Inte om han gör alla momenten förutom under rullarna klart först.

Flytta båten gör alla momenten under rullarna.

Flytta sen tillbaka båten till utgångsläget.

Det är ju ändå inte så lyckat att flytta båten för varje lager epoxi.

Det skrev jag inte. 3 ggr hade jag flyttat.

Så man skall slipa/skrapa, måla epoxi och måla bottenfärg och sedan flytta båten och göra om detta på de "öar" som är kvar efter rullarna? Kul att slipa/skrapa när det är nymålat runtomkring....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har väl ingen betydelse om man skrapar eller målar lite om lott.

Färgen är ju torr.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite marigt när sidostöden är självjusterande. Annars brukar jag justera ner sidostöden på ena sidan så att båten väger över en liten aning och lutar på bara ena sidans stöd. Det behövs inte mycket, bara så båten väger över en liten aning. När båten står på ena sidans stöd justerar jag ner stöden som på den obelastade sidan och målar hela den sidan på en gång. När den är klar justerar jag över det hela till andra sidan. Med TS's trailer blir det onekligen en aning knepigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Faderullan:

Lite marigt när sidostöden är självjusterande. Annars brukar jag justera ner sidostöden på ena sidan så att båten väger över en liten aning och lutar på bara ena sidans stöd. Det behövs inte mycket, bara så båten väger över en liten aning. När båten står på ena sidans stöd justerar jag ner stöden som på den obelastade sidan och målar hela den sidan på en gång. När den är klar justerar jag över det hela till andra sidan. Med TS's trailer blir det onekligen en aning knepigare.

Jag har en sådan typ av vagn. Jag  flyttar min båt och tar alla stödpunkter samtidigt. FIxar hela botten först utom under stödpunkern. Flyttar den, fixar under stödpunkerna, drar fram innan transport till sjösättningen. Totalt två flyttningar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Det var tungt som ***** att få den att rulla bakåt. Slet först av ett vinschband (brottsgräns 1500kg) innan jag skaffade ett nytt och förstärkte med ytterligare en vinsch. Sen började det röra på sig! Målar för fullt nu, just gjort 4:e lagret. Det kanske blir sjösättning i år också ändå..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev anhoume:

Tack för tipsen! Det var tungt som ***** att få den att rulla bakåt. Slet först av ett vinschband (brottsgräns 1500kg) innan jag skaffade ett nytt och förstärkte med ytterligare en vinsch. Sen började det röra på sig! Målar för fullt nu, just gjort 4:e lagret. Det kanske blir sjösättning i år också ändå..

Riktiga män ställer trailern i backe så att trailern lutar bakåt.....😀

Redigerad av Kane
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...