Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johan_sjobjorn

VC17m vs. Trilux - vad skall man välja och varför?

Rekommendera Poster

Som frågan lyder, vad är fördelar / nackdelarna med dessa två alternativ utifrån era erfarenheter? Trixlux går att få i vitt om man nu vill det och kostar lite mindre.

 

Vilken kommer ge mig bästa prestanda (minst påväxt / slätast botten)

 

Förutsättningar, motorbåt 7.5 meter som ligger i april - oktober. Toppar 42kn nu med halvknottrig epoxi täkt botten (tidigare bottenfärg har släppt).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja börja med att slipa botten slät, sen är det nog ingen större skillnad mellan VC17 och Trilux. Använder själv VC17, ingen påväxt men den är ju inte tillåten överallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Mani-32_Hilda:

Tja börja med att slipa botten slät, sen är det nog ingen större skillnad mellan VC17 och Trilux. Använder själv VC17, ingen påväxt men den är ju inte tillåten överallt.

Nej det är väl baksidan med VC17 att den egentligen inte får användas på ostkust där jag finns.

 

har hört mkt gott om VC17 men har mindre koll på Trilux annat än att den kan vattenslipas för att få kanonfinish. 
 

vc17 utlovar dock en slät och hal yta utan behov av slipning vilket känns som en fördel.

 

Och yes, jag har tänkt slipa av botten innan jag går på med epoxy och ny färg.

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Förra året lade jag pengar på Vc 17. Gjorde allt förarbete enligt konsten alla regler. Använde grundfärg innan, Tar 17 tror jag den hette. Jag är mycket missnöjd, har aldrig haft så mycket påväxt förr mest tulpaner och snäckor  skrubbade botten flera gånger under badsäsongen. Rekommenderar inte Vc 17. Har bättre erfarenhet Av biltema färg. I år blir det skrovskyddsduk.

Jag har en Suvi 5700 i Öresund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Micore550:

Jag har en Suvi 5700 i Öresund.

Det finns två VC17. 
En för västkust som man blandar koppar i. 
En giftfri för insjöar. 

Vilken använde du?

 

ps VC Tar hette produkten du använde innan bottenfärgen. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har tre gamla segelbåtar på 70 fot +, alle med VC17 - släta och håller genom sesongen, men måste tvättas innan tevlingar. VC17 bygger inte, så dom är nu på over 10 året utan slipning eller annan borttagning i mellan åren.

 

Ligger norr på Västkusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev AlfaAlfa:

Vi har tre gamla segelbåtar på 70 fot +, alle med VC17 - släta och håller genom sesongen, men måste tvättas innan tevlingar. VC17 bygger inte, så dom är nu på over 10 året utan slipning eller annan borttagning i mellan åren.

 

Ligger norr på Västkusten.

Låter perfekt

 

@Micore550

Det finns en VC17 Eco som är till för sötvatten (insjöar), med den lär man få påväxt i saltvatten. Om det var det vanliga "VC17m" så låter det inte bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Peter_K:

Det finns två VC17. 
En för västkust som man blandar koppar i. 
En giftfri för insjöar. 

Vilken använde du?

 

ps VC Tar hette produkten du använde innan bottenfärgen. 

Jag använde västkust. Var en liten behållare med koppar att blanda i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...