Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Blåsigt på västkusten - vindstatistik!

Rekommendera Poster

Jag roade mig med att plocka ut vinddata för Väderöarna från 1966 till 2021 och behandlade datan en del i Excel. Drygt 300 000 datapunkter.
Först valde jag bort vinterhalvåret, dvs oktober till mars, eftersom få har båtarna i och är ute då. Sen valde jag ut enbart värden från eftermiddagar, eftersom jag ville fånga sjöbrisen och att det är det man oftast upplever och är ute i som seglare på västkusten. Sjöbrisen kan ofta vara igång redan under förmiddagen och pågå in på tidig kväll.


Hård vind ur seglingssynpunkt anser jag är ca 7 m/s och över. Andra tycker kanske att det är vid 15 m/s som det börjar blåsa. Vi är alla olika. Perfekt seglingsvind, i mitt tycke, är 4-5 m/s, stadigt, och helst från land.

Hur ser det då ut? Ja, statistiken bekräftar vad jag själv upplever - att det för det mesta blåser för hårt och från fel håll. Det är alltså i genomsnitt uppåt 10 m/s under eftermiddagar under sommarhalvåret i mellersta Bohuslän när det blåser från sydväst. Och som diagram två visar, så är det en förkrossande dominans för vind från just sydväst.

Det som visas är aritmetiskt medelvärde. Medianvärdena är från noll till 0.6 m/s lägre, med störst skillnad för de högsta värdena, så ungefär procentuellt förhållande. Standardavvikelsen är ca 2.5 till 4.5 m/s, och även här störst för de högsta värdena, vilket är rimligt.


image.png.fd2f68d15576e18df5699f02560d2abb.png

image.png.696d646aaebdaf68a1cfbc6d411f917d.png


 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant!

Har du gjort någon jämförelse över åren, dvs om det blåser mer senare år än tidigare?

11 minuter sedan skrev raol:

Perfekt seglingsvind, i mitt tycke, är 4-5 m/s, stadigt, och helst från land.

Frånlandsvind är sällan stabil, iaf inte här på ostkusten. Blir ofta väldigt byigt. Eller som Evert Taube sjöng:

”Västanvind och flickor kan ingen lita på!”

(Västan är alltså frånlandsvind här på ostkusten.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ChristerN:

Intressant!

Har du gjort någon jämförelse över åren, dvs om det blåser mer senare år än tidigare?

Nej, inte än. Ska kika på det under veckan. Då ska jag också kolla hur det ser ut andra tider på dygnet. Förmodligen kommer det en större andel vindriktningsvärden från nordöst nattetid pga landbrisen, men svagare, och svagare vind generellt.
 

2 minuter sedan skrev ChristerN:

Frånlandsvind är sällan stabil, iaf inte här på ostkusten. Blir ofta väldigt byigt.

För all del, men jag upplever det sällan som störande och inte att det är så stor skillnad, i alla fall inte om man är en halv sjömil ut från land eller så. Hellre lite byigare lagom vind än stadigare hård vind och höga vågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev raol:

Hellre lite byigare lagom vind än stadigare hård vind och höga vågor.

Oförutsägbart väder är värst, anser jag. Tur att vi alla är lite olika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 minuter sedan skrev ChristerN:

Oförutsägbart väder är värst, anser jag. Tur att vi alla är lite olika.

Nja, oförutsägbart för att det kanske är 1-2 m/s större skillnad i vindbyarnas styrka vet jag inte om jag håller med om.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev raol:

Nja, oförutsägbart för att det kanske är 1-2 m/s större skillnad i vindbyarnas styrka vet jag inte om jag håller med om.

Västan på ostkusten kan vissa tillfällen variera mellan 0 och 20 m/s med bara någon minuts skillnad. Tror det var det som Taube sjöng om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Västan på ostkusten kan vissa tillfällen variera mellan 0 och 20 m/s med bara någon minuts skillnad. Tror det var det som Taube sjöng om.

Det låter väldigt extremt. Jag har aldrig upplevt nåt som ens kommer i närheten av det här på västkusten. Frånlandsvind brukar vara relativt måttlig och även om den är byigare så handlar det om marginella skillnader. Störst procentuell skillnad är det nog när det är lätt vind, där det kan pendla mellan helt stilla och kanske 4-5 m/s i byarna. Men är grundvinden 4-5 så är det kanske 6-8 i byarna snarare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det hade ju varit intressant att sen en kurva på medelvind från 1966-2021 ökardet?

Eller är det bara naturliga variationer?🌪️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-26 vid 11:16 skrev raol:

Det låter väldigt extremt. Jag har aldrig upplevt nåt som ens kommer i närheten av det här på västkusten. Frånlandsvind brukar vara relativt måttlig och även om den är byigare så handlar det om marginella skillnader. Störst procentuell skillnad är det nog när det är lätt vind, där det kan pendla mellan helt stilla och kanske 4-5 m/s i byarna. Men är grundvinden 4-5 så är det kanske 6-8 i byarna snarare.

Ett lokalt fenomen inträffade i mälaren för några år sedan...låg för ankar i en vik utanför Drottningholm och det var i princip vindstilla. Plötsligt, som en blixt från en klar himmel kom en by som säkert höll 17-18 m/s. Sjökortet flög nästan i sjön, duk och mat blåste omkull, sprayhooden blev ett segel och förde båten framåt. Jag undrade om det möjligen var en tromb eller motsvarande "dust devil" på vattnet som ingen sett men det var helt enkelt klarblå himmel och inget vatten som som roterade. Efter ett par minuter försvann det och stilla igen. Mycket märkligt och något jag aldrig upplevt tidigare. I vart fall inte så extremt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev hbengtsson:

Ett lokalt fenomen inträffade i mälaren för några år sedan...låg för ankar i en vik utanför Drottningholm och det var i princip vindstilla. Plötsligt, som en blixt från en klar himmel kom en by som säkert höll 17-18 m/s. Sjökortet flög nästan i sjön, duk och mat blåste omkull, sprayhooden blev ett segel och förde båten framåt. Jag undrade om det möjligen var en tromb eller motsvarande "dust devil" på vattnet som ingen sett men det var helt enkelt klarblå himmel och inget vatten som som roterade. Efter ett par minuter försvann det och stilla igen. Mycket märkligt och något jag aldrig upplevt tidigare. I vart fall inte så extremt.

Jag minns ett tillfälle här på västkusten, mycket lokalt. Jag befann mig vid bryggan nere i ruffen då det började skaka i hela båten, lutningen ökade uppemot 20-25˚. Jag fick hålla hårt i skjutluckan för att den inte skulle blåsa bort, fendrarna pekade med sträckta linor rakt upp! Jag var helt ärlig ganska rädd där ett tag att hela riggen skulle ge sig eftersom det runtomkring låg större båtar med större riggar som med lätthet kunde mosat även min båt och det sket sig. 
Efter några minuters helvete med ljud och vindstyrkor uppemot 60-70 m/sek så mojnade det lika fort som det började. Men under de minuterna så piskades vattenytan så hårt att väldigt mycket vatten fanns i många sittbrunnar och ett par mindre öppna båtar sjönk vid sina bryggplatser. Senare när jag gick upp på land för att se förödelsen så var det ett tiotal båtar som hade vält och ett par hade blåst iväg 60-70 meter från där de tidigare stod. Denna tromben var helt oanmäld och inga kraftigare vindstyrkor var väntade. Så här efteråt är jag glad att jag bestämde mig för att inte segla just den dagen.

DB9F9D1C-CB7B-4B51-B28C-85E267FECA52.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För ett par år sedan såg vi att det skulle komma någon form av frontpassage med stormvindar, så vi sökte upp en vik och lade oss i så bra skydd som möjligt, dvs. på svaj nära land (som var högt). Körde fast ankaret och satt i solen och väntade.

 

Plötsligt började det att regna, blåste mer än 20 m/s längst in i viken och ankaret draggade (för mycket växtlighet och säkert även en viss övertro på vilket skydd vi skulle få av land).

 

Snabbt på med motorn för att hålla båten på rätt kurs med nosen i vindögat och undvika att dragga.

 

20 minuter senare var allt över och vi satte oss åter i solen.

 

Tillägg: Detta var på ostkusten, så väldigt off topic!

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-27 vid 10:54 skrev raol:

image.thumb.png.f7734fcad483e1d5e43f9cfbf4add3a9.png

Tack för infon, som jag misstänkte, det blåser mer nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mani-32_Hilda:

Tack för infon, som jag misstänkte, det blåser mer nu.

Nej, den slutsatsen går inte att dra från detta. Jag skulle säga att det är oförändrat.

Sista stapeln visar bara förra året och början av detta, så där är det för stor möjlighet för en enstaka period med hård vind att påverka totalen. Jag funderade på att inte ha med den just för att den riskerar att feltolkas, min förklarande text till trots.

Första årtiondet är inte heller komplett utan innehåller bara knappt andra halvan, 1966-1969, vilket också gör den stapeln känsligare för enstaka avvikande år.

När det handlar om tiondels m/s variation är det ingen trend att tala om.



 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev hbengtsson:

Ett lokalt fenomen inträffade i mälaren för några år sedan...låg för ankar i en vik utanför Drottningholm och det var i princip vindstilla. Plötsligt, som en blixt från en klar himmel kom en by som säkert höll 17-18 m/s. Sjökortet flög nästan i sjön, duk och mat blåste omkull, sprayhooden blev ett segel och förde båten framåt. Jag undrade om det möjligen var en tromb eller motsvarande "dust devil" på vattnet som ingen sett men det var helt enkelt klarblå himmel och inget vatten som som roterade. Efter ett par minuter försvann det och stilla igen. Mycket märkligt och något jag aldrig upplevt tidigare. I vart fall inte så extremt.

 

4 timmar sedan skrev Mackey:

För ett par år sedan såg vi att det skulle komma någon form av frontpassage med stormvindar, så vi sökte upp en vik och lade oss i så bra skydd som möjligt, dvs. på svaj nära land (som var högt). Körde fast ankaret och satt i solen och väntade.

 

Plötsligt började det att regna, blåste mer än 20 m/s längst in i viken och ankaret draggade (för mycket växtlighet och säkert även en viss övertro på vilket skydd vi skulle få av land).

 

Snabbt på med motorn för att hålla båten på rätt kurs med nosen i vindögat och undvika att dragga.

 

20 minuter senare var allt över och vi satte oss åter i solen.

 

Tillägg: Detta var på ostkusten, så väldigt off topic!

 

5 timmar sedan skrev pseudonym:

Jag minns ett tillfälle här på västkusten, mycket lokalt. Jag befann mig vid bryggan nere i ruffen då det började skaka i hela båten, lutningen ökade uppemot 20-25˚. Jag fick hålla hårt i skjutluckan för att den inte skulle blåsa bort, fendrarna pekade med sträckta linor rakt upp! Jag var helt ärlig ganska rädd där ett tag att hela riggen skulle ge sig eftersom det runtomkring låg större båtar med större riggar som med lätthet kunde mosat även min båt och det sket sig. 
Efter några minuters helvete med ljud och vindstyrkor uppemot 60-70 m/sek så mojnade det lika fort som det började. Men under de minuterna så piskades vattenytan så hårt att väldigt mycket vatten fanns i många sittbrunnar och ett par mindre öppna båtar sjönk vid sina bryggplatser. Senare när jag gick upp på land för att se förödelsen så var det ett tiotal båtar som hade vält och ett par hade blåst iväg 60-70 meter från där de tidigare stod. Denna tromben var helt oanmäld och inga kraftigare vindstyrkor var väntade. Så här efteråt är jag glad att jag bestämde mig för att inte segla just den dagen.

DB9F9D1C-CB7B-4B51-B28C-85E267FECA52.jpeg

Det var -82, vi var ute ett gäng med ett skolfartyg, en brigg.

Ett oväder jag varesig förr eller senare råkat ut för drabbade oss, vinden ökade kraftigt till tredubbel orkanstyrka och den snodde runt så vi kände att vi kunde varit i en centrifug, och det kom ömsom regn ömsom hagel farande horisontellt.

Först trasades seglen sönder, sedan knäcktes masterna som om de vore av balsaträ, och gick överbord tillsammans med den stående- och den löpande riggen. Större delen av skolbesättningen försvann också. Pentamotorn på omkring 200 hk kändes totalt kraftlös i sammanhanget, den hade vi ingen nytta av.

 

Skepparen slog ned en tretumsspik i däcket och på den seglade vi hem, så infernaliskt blåste det.

Jag blev beordrad att sitta på däcket intill tretumsspiken med en hammare i högsta hugg... utifall vi behövde reva... 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

 

Det var -82, vi var ute ett gäng med ett skolfartyg, en brigg.

Ett oväder jag varesig förr eller senare råkat ut för drabbade oss, vinden ökade kraftigt till tredubbel orkanstyrka och den snodde runt så vi kände att vi kunde varit i en centrifug, och det kom ömsom regn ömsom hagel farande horisontellt.

Först trasades seglen sönder, sedan knäcktes masterna som om de vore av balsaträ, och gick överbord tillsammans med den stående- och den löpande riggen. Större delen av skolbesättningen försvann också. Pentamotorn på omkring 200 hk kändes totalt kraftlös i sammanhanget, den hade vi ingen nytta av.

 

Skepparen slog ned en tretumsspik i däcket och på den seglade vi hem, så infernaliskt blåste det.

Jag blev beordrad att sitta på däcket intill tretumsspiken med en hammare i högsta hugg... utifall vi behövde reva... 

 

image.png.6c3c1ea1385c90bd32583da5bda1f6ff.png

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev raol:

image.png.6c3c1ea1385c90bd32583da5bda1f6ff.png

Vi bodde på en landsväg, fick grus till middag, varje kväll slog farsan ihjäl oss och dansade på våra gravar... var det så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...